Marzec w kinie Iluzjon

26.02.2015

Zafascynowani najnowszym kinem Kraju Kwitnącej Wiśni, wraz z Fundacją Japońską (Japan Foundation) i Ambasadą Japonii niebawem odkryjemy przed naszymi widzami Nieznane oblicza Japonii. Marcowy przegląd to niepowtarzalna okazja, by zobaczyć produkcje niejednokrotnie nie pokazywane dotąd w Polsce. Fundacja Japońska rokrocznie przygotowuje pakiet filmów, które trafiają na ekrany kin kilku krajów europejskich. Na te zestawy składa się pięć najnowszych filmów fabularnych, które w interesujący sposób obrazują współczesne japońskie społeczeństwo i dynamikę relacji międzyludzkich. W programie przeglądu m.in.: wielokrotnie nagradzany w Japonii film „Sprawa Kirishimy”, „Opowieść o Yonosukem” - naiwnym i niepoprawnie optymistycznym nastolatku z prowincji, który musi radzić sobie w zatłoczonym Tokio, kameralne „Różowe niebo”, „Sztuczne ognie z Nagaoki” oraz katastroficzny - „Po tsunami”. Wszystkie filmy wyświetlone zostaną w języku oryginalnym z napisami polskimi oraz angielskimi. Na przegląd zapraszamy do Iluzjonu w dniach: 11 – 15 marca. Przegląd zakończy multimedialny wykład doktora Piotra Kletowskiego na temat współczesnego kina japońskiego, na który zapraszamy 15 marca do kameralnej sali Mała Czarna kina Iluzjon.


Sztuczne ognie z Nagaoki reż. Nobuhiko Ôbayashi

Dwadzieścia lat temu powstał jeden z najgłośniejszych manifestów współczesnej kinematografii – DOGMA 95. Według założeń duńskich filmowców - z Larsem von Trierem na czele, filmy realizowane w nowo powstającym nurcie miały cechować się m.in. zdjęciami z użyciem kamery „z ręki”, brakiem sztucznego oświetlenia, scenografii i rekwizytów, wykorzystaniem dźwięku zarejestrowanego jednocześnie z obrazem i odrzuceniem kina gatunkowego. Zgodnie z manifestem DOGMA od 1995 roku powstało na świecie około 300 filmów. W Iluzjonie pokażemy kilka najbardziej znamiennych dla nurtu tytułów, zrealizowanych przez twórców Manifestu m.in.: „Idiotów” Larsa von Triera, „Festen” Thomasa Vinterberga czy „Mifune” Sørena Kragh-Jacobsena. O DOGMIE 95 i jej recepcji w Danii i na świecie opowie nauczyciel Larsa von Triera - Peter Schepelern – wykładowca historii filmu na Uniwersytecie w Kopenhadze, specjalista w tym temacie. Na wykład w języku angielskim  zapraszamy 19 marca, natomiast na przegląd filmowy - Bunt, prowokacja i awangarda wg Dogmy 95 w dniach: 19 - 23 marca.

 Przełamując fale reż. Lars von Trier

8 marca: Międzynarodowy Dzień Kobiet - stał się dla nas inspiracją do stworzenia przeglądu poświęconego słynnym przedstawicielkom płci pięknej. Choć wśród bohaterów filmowych biografii królują zdecydowanie mężczyźni (tylko w ubiegłym roku powstało kilka dzieł opowiadających o życiu takich osobistości jak: Martin Luther King Jr. - „Selma”, Stephen Hawking - „Teoria wszystkiego” czy Zbigniew Religa - „Bogowie”), to w naszym marcowym programie nie zabraknie interesujących filmów, przedstawiających losy niezwykłych kobiet. Będą to zarówno postaci historyczne, takie jak: szwedzka „Królowa Krystyna” (grana przez Gretę Garbo), Anna Boleyn z  „Anny tysiąca dni”, czy też bardziej współczesne nam kobiety: artystka i performerka - Marina Abramović („Marina Abramović: Artystka obecna”) oraz fotograficzka - Vivian Maier („Szukając Vivian Maier”). Zapraszamy od  1 do 27  marca.

Szukając Vivian Maier reż. John Maloof, Charlie Siskel

Mimo niewątpliwego talentu reżyserskiego filmy Claude'a Chabrola spotykały się często z niechęcią krytyki i publiczności. Francuzi nie podzielali jego upodobania do prowokacji i skandali, krytycy nie mogli wybaczyć mu artystycznych kompromisów, które ich zdaniem nie przystoją dawnemu „młodemu gniewnemu” z kręgu „Cahiers du Cinéma”. Nie ulega jednak wątpliwości, iż Chabrol należy do czołówki najważniejszych twórców francuskiego kina, obok Godarda i Truffauta wymieniany jest jako jeden ze współtwórców francuskiej Nowej Fali. Filmy z początkowego okresu twórczości reżysera to zerwanie z kanonem skostniałego, zapatrzonego w Hollywood „kina papy”. Jego debiut fabularny - „Piękny Serge”, a także następne dzieło - „Kuzyni” cechuje nowofalowa swoboda w prowadzeniu narracji i świeżość spojrzenia  na świat i ludzi. Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych powstała seria filmów, w których twórca poruszył temat najbardziej go interesujący i z racji pochodzenia dobrze znany - problemy klasy średniej. W jego dziełach owe problemy przeplatają się często z wątkiem kryminalnym. W takich filmach jak „Niewierna żona”, „Niech bestia zdycha”, „Rzeźnik” czy „Zerwanie” Chabrol ukazywał przejawy zobojętnienia moralnego i uczuciowego pod warstwą pozornie spokojnej i godnej egzystencji swych bohaterów. Od 1 do 31 marca w Iluzjonie podczas przeglądu twórczości Claude’a Chabrola zobaczymy m.in. dzieła: „Tygrys lubi świeże mięso”, „Alicja ucieka po raz ostatni”, „Maski”, czy też „Sprzedawca kapeluszy”.

 Kobietki reż. Claude Chabrol

Sir John Gielgud to jeden z najwybitniejszych aktorów brytyjskich. W latach 30. XX wieku był gwiazdą teatrów West Endu i Broadway’u. Początkowo artysta traktował swój udział w filmach jako krótkotrwałą przygodę. Pomimo sukcesów i dobrego przyjęcia przez krytykę i publiczność jego kreacji w obrazach takich jak „The Good Companions”, czy też „Juliusz Cezar”, Gielgud do 60. roku życia nie zdecydował się na rozwijanie swojej kariery w tym kierunku. W latach: 1964 – 1998 aktor zagrał w ponad 60 dziełach kinowych i telewizyjnych. Brytyjczyk należy do wąskiego grona twórców, którzy za uznanie swojej pracy otrzymali szeroki wachlarz nagród: poczynając od Oscara (za drugoplanową rolę w filmie „Artur”) poprzez Emmy, Grammy i Tony. W dniach: 1 – 31 marca w Iluzjonie zobaczymy Sir Johna Gielguda w obrazach: „Gandhi” - opowiadający o życiu duchowego przywódcy narodu hinduskiego i jego walce o niepodległość Indii, w dramacie historycznym „Falstaff” w reżyserii Orsona Wellesa, a także w filmie będącym polskim epizodem aktora – „Dyrygencie”  Andrzeja Wajdy.

 Asy przestworzy reż. Jack Gold

Jadwiga Andrzejewska to jedna z najbardziej utalentowanych aktorek przedwojennego polskiego kina. Od początku swojej kariery filmowej odnosiła sukcesy zarówno w repertuarze komediowym, jak i dramatycznym. Nie ukończyła żadnej szkoły aktorskiej, mimo to jej naturalna intuicja, wrażliwość i pracowitość sprawiły, że chętnie angażowano ją do filmów najlepszych polskich reżyserów. Artystka zagrała m.in. w obrazach: Henryka Szaro – „Dzieje grzechu”, Konrada Toma – „Ada! To nie wypada!”, czy też „Dziewczęta z Nowolipek” Józefa Lejtesa. Jedną z ciekawszych, zapadających w pamięć kreacji stworzyła w filmie „Wielka droga” Michała Waszyńskiego, w którym odtwarzała rolę troskliwiej pielęgniarki Jadwigi, opiekującej się rannym pod Monte Cassino żołnierzem. Obraz ten, chociaż nigdy nie doczekał się polskiej premiery, jest jednym z ważniejszych tytułów w naszej rodzimej powojennej kinematografii. Ukazuje bohaterskie losy Polaków, którzy z Syberii przez Bliski Wschód dotarli do Włoch i walczyli u boku aliantów z Niemcami. Dużym walorem filmu są archiwalne materiały z czasów wojny, w szczególności te związane z formowaniem się armii Andersa w ZSRR. W marcu, z okazji 100. rocznicy urodzin Jadwigi Andrzejewskiej, w Iluzjonie w dniach: 11 – 30 marca, zobaczymy siedem filmów z udziałem aktorki, wśród których znajdą się chociażby wspomniane „Dziewczęta z Nowolipek” i „Wielka droga”, a także „Zapomniana melodia” Konrada Toma oraz „Wyrok życia” Juliusza Gardana. Przed seansem ostatniego z wymienionych filmów prelekcję wygłosi specjalista ds. przedwojennego zbioru filmowego Filmoteki Narodowej - Michał Pieńkowski.

 Wyrok życia reż. Juliusz Gardan

Małgorzata Szumowska uznawana jest za jedną z najciekawszych i najbardziej obiecujących polskich reżyserek młodego pokolenia. O sile jej filmów, często dzielących publiczność i krytyków, świadczy odwaga i bezkompromisowość, z jaką Szumowska porusza niełatwe tematy. Są to m.in. homoseksualizm księży („W imię…”), czy poszukiwanie sensu śmierci („A czego tu się bać?”, „33 sceny z życia”). Talent polskiej reżyserki zauważony został także przez światowe środowisko filmowe. Szumowska otrzymała wiele nagród na zagranicznych festiwalach filmowych, a ostatnio - Srebrnego Niedźwiedzia za reżyserię filmu „Body/Ciało” na festiwalu w Berlinie. W związku z tym wyjątkowym wydarzeniem w Iluzjonie, w terminie: 15 -31 marca, zobaczymy filmy reżyserki, takie jak wspomniane „W imię…”, „33 sceny z życia”, „Body/Ciało” oraz „Sponsoring”.

 Body/Ciało reż. Małgorzata Szumowska

W dniach 2 i 9 marca w Iluzjonie odbędą się kolejne warsztaty poświęcone analizie i interpretacji filmów należących do klasyki polskiej kinematografii. Warsztaty poprowadzi filmoznawca Seweryn Kuśmierczyk, autor książki „Wyprawa bohatera w polskim kinie fabularnym". Będą one poświęcone analizie i nowym antropologicznym interpretacjom filmów Andrzeja Wajdy („Popiół i diament”) i Jerzego Kawalerowicza („Matka Joanna od Aniołów”). 

W marcu, w cyklu Z miłości do kina – filmy przedwojenne w nowej odsłonie, pokażemy komedię pomyłek Michała Waszyńskiego – „Będzie lepiej” ze Szczepkiem i Tońkiem w rolach głównych. Przed seansem w dniu 8 marca odbędzie się prelekcja, którą wygłosi Michał Pieńkowski.

 

Będzie lepiej reż. Michał Waszyński

24 marca, w ramach I Love Polish Cinema, zobaczymy dzieło Krzysztofa Kieślowskiego - „Przypadek”. Film (z angielskimi napisami) jak co miesiąc poprzedzi prelekcja filmoznawcy – Michała Chacińskiego, prowadzona w języku angielskim. Zapraszamy wszystkich obcokrajowców oraz miłośników polskiego kina!

Widzów Młodych gniewnych – młodzieżowego klubu filmowego zapraszamy na kolejne spotkanie w ramach cyklu, w którym prezentujemy filmy wybrane z myślą o młodych, niepokornych widzach. Tym razem – 31 marca - zobaczymy film „Violet” w reżyserii Basa Devosa, opowiadający o losach nastoletniego Jesse’ego, który stał się świadkiem zabójstwa kolegi.

 Violet reż. Bas Devos

W marcu najmłodszych bywalców Iluzjonu zabierzemy raz jeszcze do Krainy baśni, w której czekają na nas „Rycerze walecznego smoka”, król Piecuch („Ballada o królu Piecuchu”) i kapryśna królewna („Ballada o kapryśnej królewnie”), a także mieszkańcy „Królestwa Zielonej Polany”. Ponadto w Małym Iluzjonie zobaczymy również znakomite filmy animowane: „Nocturnę” - przepełnioną magią historię chłopca, który musi pokonać swój strach i stawić czoła wielu wyzwaniom, by rozwikłać zagadkę znikających gwiazd oraz „Sekret Eleonory” – opowieść o fantastycznej podróży do świata, w którym czytanie jest umiejętnością na wagę złota, bowiem tylko dzięki niej ożywają postaci znane każdemu młodemu czytelnikowi.

 

Sekret Eleonory reż. Dominique Monery

 


 

REZERWACJE:

Kasa kina – 22 462 72 60; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł

Galeria

Pliki do pobrania

Repertuar na marzec