„Pasolini”z prelekcją Diany Dąbrowskiej – premierowo w Iluzjonie

24.03.2016

Pier Paolo Pasolini (Bologna, 5 marzec 1922 – Rzym, 2 listopada 1975), niekwestionowana ikona kina włoskiego i symbol radykalnej kontestacji. Reżyser zwykł mawiać, że „śmierć nie tkwi w niemożności dalszej komunikacji – następuje wtedy, gdy nie jest się już rozumianym”. Trzymając się znaczenia tych słów można by śmiało powiedzieć, że autor „Dekameronu” pozostaje wciąż „żywy”, a jego twórczość jeszcze dziś uwodzi kolejne pokolenia widzów stając się przedmiotem rozlicznych badań i filmoznawczych analiz. Reżyser rozpoczął karierę w 1961 roku za sprawą „Włóczykija” (Accatone), w którym przeniósł na ekran wszystkie najważniejsze motywy ze swoich wczesnych dzieł literackich. Ale przede wszystkim pokazał tę niechcianą, „brzydką i proletariacką” twarz Rzymu, o której w dobie słodkich szaleństw boomu ekonomicznego włoska polityka chciała zapomnieć. Warto podkreślić fakt, że Pasolini nie zajmował się wyłącznie kinem, malarstwem czy też literaturą. Wszystkie jego dzieła rozmieszczone na różnych polach naukowej refleksji – od językoznawstwa, po kulturoznawstwo czy medioznawstwo – współtworzą filozoficzną platformę, która stała się ideologiczną wykładnią dekady buntu i kontestacji na Półwyspie Apenińskim.

 

 

Film Abla Ferrary skupia się na ostatnich trzech dniach życia kontrowersyjnego reżysera. Wydarzenia związane ze śmiercią Pasoliniego do dziś pozostają owiane tajemnicą. Tytułowy bohater, brawurowo zagrany przez Willema Dafoe, rozlicza się ze swojego życia, z marksistowskich poglądów, z erotyzmu i osobliwego podejścia do instytucji kościelnej. Pasolini pracuje nad swoją ostatnią, niedokończoną książką „Petrolio”, atakującą wprost będącą ówcześnie u władzy Chrześcijańską Demokrację i jej głównego „gracza”, Giulia Andreottiego. Po porażce i całkowitym odrzuceniu Salo’ autor pracuje nad nowym projektem (jak się okazało niedokończonym) o dość dwuznacznym tytule – „Porno-Teo-Kolossal”. Ferrara próbuje wejść „w głowę” Pasoliniego, oddać na ekranie jego wielowymiarowy sposób pracy.

Prelekcja Diany Dąbrowskiej ma na celu przybliżenie zarówno sylwetki twórczej samego reżysera, ale przede wszystkim opisanie kontekstu – społecznego, w którym Pasolini tworzył i dokonał rewolucji (określanego we Włoszech mianem – dekady ołowiu [anni di piombo]). O ile dzieło Ferrary jest autorską introspekcją w ten „genialny, przeklęty umysł”, warto przedstawić zebranej publiczności źródła, z których Ferrara korzystał, jak chociażby niedokończona powieść „Petrolio” czy film „Porno-Teo Kolossal”.

Ale w kwietniu w Iluzjonie będzie można zobaczyć nie tylko film o artyście, ale także wybór dzieł samego Pasoliniego. W ramach cyklu „Pier Paolo Pasolini – arysta i skandalista” w dniach 1 – 29 kwietnia zapraszamy na projekcje takich filmów jak „Mamma Roma”, „Włóczykij”, „Król Edyp” czy „Ptaki i ptaszyska”.

 

Kalendarz projekcji

 

01.04.2016, godz 17:45
Sala Stolica
Rezerwacja/zakup biletu
01.04.2016, godz 20:00
Sala Stolica
Informacje dodatkowe przed filmem prelekcja Diany Dąbrowskiej
Rezerwacja/zakup biletu
05.04.2016, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
08.04.2016, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
11.04.2016, godz 20:30
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
13.04.2016, godz 18:00
Sala Stolica
Rezerwacja/zakup biletu
24.04.2016, godz 16:45
Sala Stolica
Rezerwacja/zakup biletu
26.04.2016, godz 21:00
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
27.04.2016, godz 18:00
Sala Stolica
Rezerwacja/zakup biletu
28.04.2016, godz 17:45
Sala Mała Czarna
Rezerwacja/zakup biletu
29.04.2016, godz 18:00
Sala Stolica
Rezerwacja/zakup biletu

 

Diana Dąbrowska - doktorantka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Łódzkim. Propagatorka kina włoskiego w Polsce - organizowała m.in. liczne retrospektywy włoskich mistrzów w ramach Letniej Akademii Filmowej w Zwierzyńcu [Pupi Avati, Bracia Taviani, Marco Bellocchio, Gianni Amelio, Tinto Brass] czy kina współczesnego na Forum Kina Europejskiego Cinergia w Łodzi. Stała współpracowniczka portalu stopklatka.pl oraz miesięcznika KINO.

 Pasolini, reż. Abel Ferrara

 

O FILMIE:

Pasolini 

(Pasolini) 89 min., Francja/Belgia/Włochy 2014
reż.: Abel Ferrara; scen.: Abel Ferrara, Maurizio Braucci; zdj.: StefanoFalivene; wyk.: Willem Dafoe, Riccardo Scamarcio, Ninetto Davoli, Maria de Medeiros, Adriana Asti

Film przedstawia ostatnie dwa dni z życia Piera Paolo Pasoliniego, jednego z najważniejszych reżyserów włoskiego kina. Obserwujemy go w momencie w momencie, gdy skończył realizację skandalizującego „Salo, czyli 120 dni Sodomy” i przymierza się do pracy nad nowym filmem. Spotyka młodego chłopaka, którego zabiera na plażę w Ostii. Podróż ta kończy się tragiczną śmiercią reżysera. Wbrew oczekiwaniom Ferrara nie ukazuje domniemań i teorii spiskowych krążących wokół tego wydarzenia. Stara się przedstawić Pasoliniego jako twórcę, wniknąć w jego umysł, dlatego często wykorzystuje fragmenty tekstów jego autorstwa. Sekwencje z życia artysty mieszają się na ekranie ze scenami inspirowanymi jego niedokończonym scenariuszem – „Porno-Teo-Kolossal”. W filmie pojawia się także grono dawnych współpracowników reżysera, na czele z Ninetto Davolim, aktorem wielu jego obrazów.

 

Rezerwacje:

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

Galeria