Buntownicy Kamery w kinach studyjnych!

22.11.2016

Od listopada na ekranach kin studyjnych gości przegląd Buntownicy Kamery: Czechosłowacka Nowa Fala. Przegląd oferuje skarby z filmotek: praskiej, bratysławskiej i warszawskiej, a wśród nich „Miłość blondynki”, „Pociągi pod specjalnym nadzorem” czy „Palacz zwłok”. 

Przegląd Buntownicy Kamery: Czechosłowacka Nowa Fala to filmy znane, nagradzane na światowych festiwalach i cieszące się niesłabnącym zainteresowaniem kinomanów, ale także niszowe produkcje artystyczne, często eksperymentalne, bardzo istotne pod względem oddziaływania na kulturę i sztukę europejską. To również filmy, które z przyczyn polityczno-ideologicznych zostały zmarginalizowane.
 

Czechosłowacka Nowa Fala

Czechosłowacka Nowa Fala była ruchem filmowym będącym integralną częścią rewolucji kulturowej i świadomościowej Czechów i Słowaków lat 60. XX wieku, która przeszła do historii pod nazwą Praskiej Wiosny. Młodzi filmowcy, którzy na początku tej dekady skończyli praską „filmówkę“ (FAMU), chcieli realizować filmy inaczej, niż robiło się to do tej pory – zarówno od strony formalnej, jak i tematycznej. Po latach powojennej cenzury, strachu i szarości, przyszła odwilż, którą twórcy wykorzystali, by pojawić się z nową estetyką i nowymi tematami. Złagodzenie cenzury pozwoliło na wprowadzenie do kina, tak charakterystycznego dla Czechosłowacji, czarnego humoru. Bezkompromisowość, odwaga w podejmowaniu ważnych i niewygodnych tematów, przełomowość formy, awangardowość języka filmowego oraz wspomniany oryginalny humor to wartości, które europejskie kino zawdzięcza w dużej mierze właśnie Nowej Fali. 

Pięćdziesiąt filmów czechosłowackiej Nowej Fali wyświetlanych od lutego do czerwca 2016 roku w warszawskich kinach Iluzjon i Muranów – oraz równolegle we Wrocławiu – odniosło tak duży sukces, że Sieć Kin Studyjnych i Lokalnych (SKSiL) zdecydowała się umożliwić widzom w dziesiątkach polskich miast obejrzenie kilku z nich.
 

Lista filmów

Filmoteka Narodowa, Czeskie Centrum i Instytut Słowacki wybrały osiem filmów, z których każdy jest legendą i mistrzowskim dziełem:

„Słońce w sieci” (1962), reż. Štefan Uher; „Ja, Julinka i koniec wojny” (1965), reż. Karel Kachyňa; „Miłość blondynki” (1965), reż. Miloš Forman; „Pociągi pod specjalnym nadzorem” (1966), reż. Jiří Menzel, Oscar 1968; „Stokrotki” (1966), reż. Věra Chytilová; „Pali się moja panno” (1967), reż. Miloš Forman; „Palacz zwłok” (1968), reż. Juraj Herz oraz trickowy film dla dzieci i młodzieży „Diabelski wynalazek” (1958), reż. Karel Zeman. 
 

Przegląd potrwa w kinach SKSiL do lutego 2017 roku:

  • Rialto (Poznań) 2–28 listopada 2016
     
  • Kadr (Dąbrowa Górnicza) 3–24 listopada 2016 
     
  • Kika (Kraków) 4–10 listopada 2016
     
  • Kinematograf (Łódź) 4-10 listopada 2016 
     
  • Amok (Gliwice) 18–26 listopada 2016
     
  • Iluzja (Częstochowa) 18–24 listopada 2016
     
  • Malta (Poznań) 20–27 listopada 2016
     
  • Zbyszek (Dzierżoniów) 25–27 listopada 2016 
     
  • Szpulka (Łodź) 16–22 stycznia 2017
     
  • Moskwa (Kielce) styczeń 2017
     
  • Rejs (Słupsk) styczeń 2017 
     
  • Kalejdoskop (Płońsk) styczeń – luty 2017
     
  • Kijów (Kraków) styczeń – luty 2017
     
  • Sokół (Nowy Sącz) styczeń – luty 2017
     
  • Szarotka (Krobia) styczeń – luty 2017
     
  • Chatka Żaka (Lublin) luty 2017
     
  • Klub Żak (Gdańsk) luty 2017 
     
  • Świt (Czechowice-Dziedzice) luty 2017
     

Więcej informacji: www.kinastudyjne.pl

 

Galeria