„Lord Jim” i pełna sala na zamknięcie Święta Niemego Kina!

27.04.2017

Projekcją filmu „Lord Jim” (1925) Victora Fleminga i salą wypełnioną widzami po brzegi zakończyła się 14. edycja Święta Niemego Kina. Seans uświetniła elektryzująca muzyka na żywo w wykonaniu trio: Smolik/Fox/Stokłosa, czyli Andrzej Smolik, Michał „Fox” Król i Jan Stokłosa.

 


Rok Conradowski

Film Fleminga to pierwsza adaptacja „Lorda Jima” Josepha Conrada (1857-1924). Reżyser dokonał wiernego przeniesienia na ekran wątków powieści, która podejmuje problem honoru, odpowiedzialności, winy i jej odkupienia. I tak w niedzielę 23 kwietnia, w Światowy Dzień Książki, projekcją filmu „Lord Jim” Święto Niemego Kina wpisało się w obchody Roku Josepha Conrada – Józefa Korzeniowskiego, który powołano z okazji 160. rocznicy urodzin pisarza. Wyjątkowa oprawa muzyczna nadała nowy charakter filmowej opowieści i zachwyciła widzów.

Święto Niemego Kina 2017 – 11 tytułów filmowych i 11 niepowtarzalnych koncertów

Przez cztery dni festiwalu widzowie kina Iluzjon Filmoteki Narodowej mieli okazję zobaczyć znakomite filmy epoki kina niemego z akompaniamentem muzyki (jazzowej, klasycznej, klubowej i eksperymentalnej) wykonywanej na żywo przez polskich i zagranicznych muzyków. Autorskie aranżacje do filmów tegorocznej edycji festiwalu przygotowali: Jerzy Rogiewicz z zespołem, Piotr Rachoń, Miro Kępiński i Jan Roszkowski, Kuba Więcek Trio, Marcin Nowakowski Project, HooDoo Band, Marcin Zabrocki i Piotr Gwadera, Smolik/Fox/Stokłosa oraz gość specjalny Günter A. Buchwald – dyrygent, kompozytor, pianista i skrzypek, twórca muzyki filmowej kina niemego i jeden z najbardziej doświadczonych specjalistów w tej dziedzinie na świecie. Günter A. Buchwald ma imponujący dorobek – dotychczas wziął udział w około 3000 koncertów filmowych z repertuarem ponad 2600 tytułów. Podczas 14. Święta Niemego Kina, jako kurator sekcji specjalnej „To Lubię” wybrał trzy ulubione tytuły filmowe z epoki kina niemego, do których zagrał wraz z towarzyszącym mu trio polskich muzyków: Kozera/Rybicki/SzpuraWybrane przez Buchwalda tytuły, to „Laila” (1929) George’a Schnéevoigta, „Zmęczona Śmierć” (1921) Fritza Langa i „Dom przy Trubnej” (1928) Borisa Barneta. Muzyczne pasaże i improwizacje tego niecodziennego kwartetu, zachwycały różnorodnością i zbierały gorące oklaski.

Tegoroczny festiwal obfitował w różnorodność gatunkową, nie tylko muzycznie, ale przde wszystkim filmowo. Fani niemieckiego ekspresjonizmu wzięli udział w nocnym maratonie filmowym, podczas którego obejrzeli „Nibelungi” (cz. I „Zygfryd”, cz. II „Zemsta Krymhildy”), monumentalne i piękne plastycznie dzieło Fritza Langa z 1924 roku.

W programie znalazły się też dwa tytuły radzieckiej szkoły filmowej – słynny „Październik” (1927) Siergieja Eisensteina i Grigorija Aleksandrowa, zrealizowany na zlecenie władz w 10. rocznicę rewolucji październikowej, oraz komediowa satyra Lwa Kuleszowa – „Niezwykłe przygody Mr. Westa w kraju bolszewików” (1924).

Wielbiciele polskiego kina mieli okazję zobaczyć niedawno odrestaurowany przez Filmotekę Narodową film „Halka” (1929/1932) Konstantego Meglickiego, jedną z trzech przedwojennych ekranizacji opery Stanisława Moniuszki. Muzykę do filmu wykonał Jerzy Rogiewicz z zespołem. We współczesnej ilustracji muzycznej zostały wykorzystane fragmenty udźwiękowionej wersji filmu z 1932 roku, w której arie Jontka wykonał  Władysław Kiepura, brat słynnego Jana Kiepury. Autorem warstwy dźwiękowej do filmu jest Marcin Lenarczyk, znany też jako DJ Lenar.

Podczas tegorocznej edycji festiwalu nie zabrakło również ciekawych propozycji dla wielbicieli talentu Charlesa Chaplina. W programie znalazły się projekcje jego dwóch filmów z roku 1917 – „Charlie policjantem” i „Imigrant” – które są jednymi z najlepszych produkcji artysty z okresu jego współpracy z wytwórnią Mutual.

Prawdziwą gratką dla fanów kina przygodowego była projekcja filmu „20 000 mil podwodnej żeglugi” (1916) Stuarta Patona – adaptacji prozy Jules'a Verne’a, w której wykorzystano imponujące jak na tamte czasy efekty specjalne, wzbogacone o długie sekwencje zdjęć podwodnych. Popołudniowe projekcje zgromadziły licznie młodych widzów, dla których niejednokrotnie było to pierwsze spotkanie z kinem niemym i w dodatku z energetyczną muzyką na żywo.

Pokazy dla prawdziwych koneserów kina

Święto Niemego Kina to wyjątkowa okazja dla prawdziwych koneserów kina na obejrzenie filmów ze szlachetnego nośnika – taśmy 35 mm. W tym roku z taśmy 35 mm zaprezentowaliśmy „Niezwykłe przygody Mr. Westa w kraju bolszewików”(1924), „Dom przy Trubnej”(1928), „20 000 mil podmorskiej żeglugi” (1916), „Październik (Dziesięć dni, które wstrząsnęły światem)” (1927), „Lord Jim” (1925) –  pochodzące z archiwum Filmoteki Narodowej i europejskich archiwów filmowych.

Kolejne Święto Niemego Kina za rok! Już teraz zapraszamy na jubileuszową, piętnastą edycję festiwalu w 2018 roku!

 

Więcej informacji o festiwalu Święto Niemego Kina:

Wersja PL: http://www.fn.org.pl/pl/page/688/swieto-niemego-kina.html

Wersja EN: http://www.fn.org.pl/en/page/688/silent-movie-festival.html

Strona specjalna ŚNK 2017: http://www.fn.org.pl/pl/page/694/muzycy.html

FOTOGALERIA

Galeria