Cykl „Polskim okiem. Dzieła sztuki operatorskiej” prezentuje postaci najwybitniejszych polskich operatorów filmowych. Jest on poświęcony zarówno wirtuozom pracy na taśmie czarno-białej, jak i specjalistom od kliszy kolorowej. Przyjrzymy się ich odważnym próbom formalnym i prześledzimy kształtowanie się nowych stylów. W ramach tej sekcji zaprezentujemy po kilka najważniejszych filmów wybranych operatorów i operatorek filmowych.
Jolanta Dylewska – operatorka filmowa, reżyserka, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Pracuje w Polsce i za granicą, zarówno w fabule, jak i w dokumencie. Laureatka wielu nagród, znana z umiejętności pracy w bardzo trudnych warunkach i rozwiązywania wydawałoby się nierozwiązywalnych problemów (np. realizacja zdjęć z minimalnym użyciem światła do filmu „W ciemności” Agnieszki Holland, czy wielomiesięczne prace nad „Tulpanem” Siergieja Dworcewoja w bardzo trudnych warunkach stepowych). Jedna z niewielu kobiet w tym zawodzie, przez wiele lat niemal całkowicie zmaskulinizowanym, dowodząca, że płeć nie jest żadną przeszkodą dla najtrudniejszych nawet wyzwań operatorskich.
Pokot, reż. Agnieszka Holland, Polska 2017
W ciemności, reż. Agnieszka Holland, Polska 2012
Tulpan, reż. Siergiej Dworcewoj, Niemcy/Polska/Rosja/Szwajcaria/Włochy/Kazachstan 2008
Głośniej od bomb, reż. Przemysław Wojcieszek, Polska 2002
Królowa aniołów, reż. Mariusz Grzegorzek, Polska 1999
