Dzieci Kotana

Czołówka

Tytuł oryg.:
Dzieci Kotana
Rodzaj:
Film dokumentalny
Kraj produkcji:
Polska
Rok produkcji:
2012
Reżyseria:
Mirosław Dembiński
Montaż:
Mirosław Dembiński
Operator:
Marcin Ściegliński, Tomek Ziółkowski
Czas trwania:
66 min.

Opis filmu

Tytułowe dzieci Kotana to narkomani, którym pomógł wyjść z nałogu Marek Kotański i którzy pozostali w jego organizacji – Monarze, aby pomagać innym i kontynuować jego dzieło. W filmie reprezentują ich Bogusia i Adam Bączkowscy, prowadzący dzisiaj ośrodek w Nowolipsku. W dziesięć lat po śmierci Kotana w wypadku samochodowym, wspominają charyzmatycznego terapeutę, jego bezkompromisowe metody i swoją trudną drogę do miejsca, w którym są dzisiaj. Poznali się na terapii, obdarzyli uczuciem i postanowili przeżyć razem życie. Wspólnie zdecydowali też spłacić swój dług przez pomoc innym. W filmie pojawia się wiele materiałów archiwalnych, ale występują również obecni podopieczni ośrodka prowadzonego przez Bogusię i Adama.

Całość układa się w historyczną narrację o pokoleniach narkomanów, kontr- i subkulturach młodzieżowych i zmieniających się narkotykach. Odmiany czasu odzwierciedla też warstwa muzyczna – są tu więc starzy hipisi, punk i punkowcy oraz kultura hip hopu. Tylko problem wciąż pozostaje ten sam i może dotknąć każdego.

Szczegóły

The eponymous kids are addicts who activist Marek Kotański helped to get clean and who remained in his organization, Monar, to help others and continue his work. The film shows Bogusia and Adam Bączkowski who run such a center in Nowolipsk. Ten years after Kotański’s death in a car accident, the two reminisce about this charismatic therapist, his uncompromising methods and their own arduous journey. They met in therapy, found warmth and decided to spend their lives together. They also decided to repay their debt by helping others. The film offers plenty of archive material and appearances by people currently in the center’s program with the whole placed in the historical narrative of generations of drug addicts, counterculture and subcultures of youth and changing drugs. As the times change, so does the film’s music featuring old hippie, punk and hip-hop cultures. Only the problem remains the same, one that can affect anyone.

Oceń film