Czołówka
- Tytuł oryg.:
- Únos bankéře Fuxe
- Rodzaj:
- Film
- Kraj produkcji:
- Czechosłowacja
- Rok produkcji:
- 1923
- Reżyseria:
- Karel Anton
- Scenariusz:
- Karel Anton, Eman Fiala
- Obsada:
- A. Berger, Anny Ondráková, Emilie Nitschová, Karel Lamač, Bronislava Livia
- Czas trwania:
- 61 min.
Opis filmu
Daisy, córka bankiera Fuxa, chcąc pomóc swojej przyjaciółce Maud – a przy okazji samej poznać jakiegoś interesującego mężczyznę – zamieszcza ogłoszenie w rubryce towarzyskiej. Na anons odpowiadają m.in. jej owdowiały ojciec i jego wierzyciel, czarujący utracjusz Tom Darey. Niedoszła schadzka trójki bohaterów uruchamia lawinę szalonych zdarzeń, w której niebagatelną rolę odegra słynny detektyw Sherlock Holmes II…
Czeska parodia przygód Sherlocka Holmesa. Zwariowana komedia pomyłek inspirowana amerykańskimi wzorcami – zwłaszcza slapsticku spod znaku Keystone Cops – z gonitwami, zamianami, przebierankami, przewrotnie potraktowanym wątkiem detektywistycznym i zakończoną happy endem intrygą miłosną. Film kryminalny nie miał w Czechosłowacji tradycji, choć zagraniczne produkcje cieszyły się tu dużą popularnością. Zabawna gra z konwencją była więc dobrą strategią, zwłaszcza że z filmem wiązano – ostatecznie niespełnione – nadzieje na międzynarodowy sukces, tak potrzebny pogrążonej w kryzysie czeskiej kinematografii.
Błyskotliwy scenariusz wsparto dużym budżetem pozwalającym zadbać o scenografię i gwiazdorską obsadę, na czele z popularną parą Anny Ondra i Karel Lamač. Produkcji towarzyszyła także ciekawa akcja promocyjna. Przed premierą w prasie pojawiły się zagadkowe anonse: „Śledztwo w sprawie bankiera Fuxa dzięki sprytowi Sherlocka Holmesa bliskie końca”, „Podnosi się mgła tajemnicy”, „Sprawa porwania wygląda na rozwiązaną”. Film odniósł duży sukces w kraju, niestety nie zachował się ani negatyw, ani żadna jego pełna kopia. Obecna wersja została zrekonstruowana w 1954 roku przez Jana Stanislava Kolára na podstawie zachowanej dokumentacji filmu z odnalezionych po wojnie niekompletnych kopii. W tym kształcie jest jedynym świadectwem komediowej twórczości Karela Antona z lat 20. XX wieku.
(KW)