Maj w Iluzjonie

26.04.2019

Millennium Docs Against Gravity, największy festiwal filmów dokumentalnych w Polsce, otwiera się uroczyście w kinie Iluzjon, które w ciągu kolejnych dziewięciu dni stanie się centrum festiwalowych wydarzeń. W tym czasie miłośnicy dokumentów będą mogli obejrzeć ponad 60 filmów z całego świata. Planowane są także spotkania z ich twórcami. Po filmie Ustrzelić mafię porozmawiamy z Letizią Battaglią, legendarną fotografką z Palermo. Jej czarno-białe zdjęcia do­kumentujące przemoc sycylijskiej mafii zapisały się w historii fotografii jako świadectwo niezwykle brutalnych czasów, zadając kłam romantycznej wizji mafii. Film Ustrzelić mafię jest wielowy­miarowym portretem wybitnej włoskiej artystki. Przeplata czarno-białe fotografie z materiałem archiwalnym z tamtych czasów i szczerymi rozmowami. Festiwalowi towarzyszyć będzie wystawa zdjęć artystki i jej partnera, fotografa Roberto Timperiego, którą będzie można obej­rzeć w Rotundzie kina Iluzjon.

Do Włoch przeniesiemy się też podczas zorganizowanej przez „Vogue” debaty o filmie Zniknięcie mojej matki, której bohaterką jest ex-modelka Benedetta Barzini. W programie ponadto opowieści o duchowym wymiarze budowli (Architektura nieskończoności), Elenie Ferrante, stylu Yves Saint Laurenta, Szatańskiej Świątyni, artyście Christo, Bauhausie, pracownikach Fabryki Ursus oraz kulisy szalonej akcji wniesienia fortepianu do odległej himalajskiej wioski (Stroiciel Himalajów).

W maju także sentymentalna podróż śladami mistrzów włoskiej kinematografii lat 60., „złotego okresu” w dziejach włoskiego filmu, pełnego kontrowersji i kontrastów, ale i ważnych ekranowych debiutów (Pasolini, Bertolucci) oraz licznych, prestiżowych nagród i nominacji (Oscar dla Sophii Loren, Złota Palna w Cannes dla Elio Petriego). W przeglądzie największych dzieł tego czasu m.in.: Słodkie życie (reż. Federico Fellini), Mamma Roma i Włóczykij (reż. Pier Paolo Pasolini), Przygoda (reż. Michelangelo Antonioni) czy Matka i córka (reż. Vittorio De Sico).


„Słodkie życie” (1960), reż. Federico Fellini


Asystent Jerzego Lipmana; drugi operator Kanału Andrzeja Wajdy; współpracownik Kazimierza Kutza, Stanisława Różewicza i Jerzego Kawale­rowicza; laureat wielu nagród  w maju przegląd Polskim okiem. Dzieła sztuki operatorskiej w całości poświęcimy zmarłemu w kwietniu Jerzemu Wójcikowi, jednemu z największych operatorów filmowych polskiego kina. W naszym repertuarze nie mogło zabraknąć filmów, będących najlepszym potwierdzeniem operatorskiego geniuszu Wójcika: Potop Redivivus, czyli zrekonstruowany, ujęty w nowej wersji montażowej Potop z 1974 r. w reż. Jerzego Hoffmana (projekt FINA), Samson oraz Popiół i diament (reż. Andrzej Wajda), Ryś (reż. Stanisław Różewicz), Faraon (reż. Jerzy Kawalerowicz) czy Nikt nie woła (reż. Kazimierz Kutz). 

W tym miesiącu przypomnimy również jedne z najsłynniejszych i najbardziej emocjonujących dokumentów muzycznych lat 60. i 80. Punktem wyjścia będzie pokaz wybitnych Muzykantów Kazimierza Karabasza z 1960 roku, tytułu nagrodzonego na Festiwalu Filmów Dokumentalnych w Wenecji. W Czuję się świetnie Waldemara Szarka wrócimy do klimatu gorącego lata 83. roku i wraz z Maanamem, jedną z najpopularniejszych polskich grup rockowych, udamy się w tournée po kraju. Koncert  Michała Tarkowskiego to z kolei dokumentalna rejestracja występów scenicznych i żywiołowych reakcji publiczności podczas łódzkiego festiwalu Rockowisko’81. Na koniec, Falą Piotra Łazarkiewicza, przypomnimy przebieg legendarnego festiwalu w Jarocinie z 1985 roku (pełnometrażowy, uzupełniony o fragmenty wycięte przez cenzurę zapis występów).

Wśród majowych nowości długo wyczekiwane tytuły: Słodki koniec dnia Jacka Borcucha z charyzmatyczną Krystyną Jandą w roli polskiej poetki, laureatki Nagrody Nobla, której życie, płynące w powolnym rytmie włoskiej prowincji, zostaje wywrócone do góry nogami po wygłoszeniu płomiennej, niepoprawnej politycznie mowy podczas oficjalnych uroczystości. Ponadto  hit ubiegłorocznego festiwalu w Cannes, czyli Asako. Dzień i noc w reż. Ryûsuke Hamaguchi, adaptacja bestsellerowej powieści cenionej japońskiej autorki, Tomoki Shibasaki. Na deser Podwójne życie w reż. Oliviera Assayasa, wciągająca historia członków współczesnej paryskiej bohemy, przeżywających kryzys wieku średniego. W głównych rolach hipnotyzująca Juliette Binoche (fantastyczny, autoironiczny występ) i supergwiazda francuskiego kina, Guillaume Canet.


„Słodki koniec dnia” (2019), reż. Jacek Borcuch, mat. promocyjny


„Wyjątkowo zimny maj…” – śpiewał Maanam w 1991 roku. Wygląda na to, że maj w Iluzjonie będzie jednak wyjątkowo gorący i ciekawy. Serdecznie zapraszamy na pokazy! A najlepszym zwieńczeniem wizyty w kinie będzie czas spędzony w Iluzjon Café Bar, gdzie czekają pyszne przekąski, aromatyczna kawa, wygodne leżaki, a przede wszystkim wspaniała atmosfera z szumem mokotowskich drzew i wiosennym śpiewem ptaków w tle. 

 


Bilety i rezerwacje

Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)

Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)


Bilety na Millennium Docs Against Gravity:

Od poniedziałku do czwartku do godz. 16:55 – 15 zł

Od poniedziałku do czwartku od godz. 17:00 – 17 zł

W piątki od godz. 16:55 – 15 zł

W piątki po godz. 17:00 – 19 zł

W soboty i niedziele – 19 zł

Bilety dla seniorów – 12 zł

Blok Oki Doki – 12 zł

 

Kup bilet online 

Galeria

Pliki do pobrania

Repertuar tygodniowy: 3.05-9.05.2019 [pdf] [91 kB]
Repertuar tygodniowy: 17.05-23.05.2019 [pdf] [334 kB]
Repertuar tygodniowy: 24.05-30.05.2019 [pdf] [103 kB]
Repertuar tygodniowy: 31.05-6.06.2019 [pdf] [504 kB]
Regulamin kina Iluzjon