Czerwiec w Iluzjonie

23.05.2019

Jak co roku, 1 czerwca w Iluzjonie to niezwykła okazja do spotkania się z najmłodszymi, młodymi i młodymi duchem kinomanami. Dzień Dziecka w tym roku jest bogaty, różnorodny, a nawet zaskakujący. Bajki legendarnej łódzkiej wytwórni filmowej „Se-Ma-For”  Przygody kota Filemona i Zaczarowany ołówek to okazja dla rodziców do podzielenia się wspomnieniami i wyjątkowymi, ponadczasowymi historiami własnego dzieciństwa. ABC miłości Michała Waszyńskiego wraz z krótkimi, przedwojennymi kronikami o zwierzętach to obowiązkowa pozycja retro. Zabawne animacje Nicka Parka  przygody Wallace’a i jego nieustraszonego psa Gromita, to już wspomnienia nieco późniejszych dzieci.

Punktem kulminacyjnym Dnia Dziecka w Iluzjonie jest pokaz słynnego Brzdąca Chaplina, z muzyką na żywo w wykonaniu Michała Załęskiego. Wieczorem coś dla dużych, wiecznych dzieci, czyli kultowa Mordercza opona Quentina Dupieux. 
Dla najmłodszych przygotowaliśmy strefę zabawy, a dodatkową atrakcją będą warsztaty robienia lemoniady, prowadzone przez Iluzjon Café Bar.

Kontynuacją tego wyjątkowego dnia będzie czerwcowy przegląd Mały człowiek na wielkim ekranie, w którym główną rolę odegrają mali bohaterowie. Cofniemy się na chwilę w czasie, delikatnie zmienimy perspektywę i na świat spojrzymy oczami dziecka, balansując na granicy dwóch sfer i różnych tonacji fabuły – niezwykłych, barwnych przygód i dziecięcej wyobraźni oraz tej ciemniejszej, trudnej, pełnej traumatycznych doświadczeń rzeczywistości.

Przed nami legendarny film Jeana Vigo, Pała ze sprawowania, dla którego punktem wyjścia były dramatyczne przeżycia artysty z czasów szkolnych; Zapomniani (reż. Luis Buñuel)  wpisany na listę UNESCO „Pamięć Świata” i uhonorowany za reżyserię na festiwalu w Cannes, szorstki, przejmujący portret ponurej egzystencji dzieci mieszkających w slumsach Mexico City; Zakazane zabawy, wielokrotnie nagradzany obraz René Clément’a (Oscar dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, Złoty Lew festiwalu w Wenecji, BAFTA), jeden z najbardziej wstrząsających i dojmujących obrazów wojny, ukazujących jej okrucieństwo i piętno, jakie wywiera na tych, którzy jej doświadczyli; nagrodzony Oscarem za najlepszy film nieanglojęzyczny, zdjęcia, scenografię i kostiumy Fanny i Aleksander Ingmara Bergmana czy Kes w reż. Kena Loacha, czyli pełna delikatności i świeżości poetycka opowieść o niezwykłej przyjaźni chłopca i sokoła, uznany za jeden z najlepszych filmów według Brytyjskiego Instytutu Filmowego. Ponadto, 400 batów  pełnometrażowy debiut jednego z najwybitniejszych przedstawicieli francuskiej Nowej Fali, Françoisa Truffauta, Mouchette  film Roberta Bressona, będący wyrazem sprzeciwu reżysera wobec okrucieństwa świata, zrealizowany na podstawie powieści Georgesa Bernanosa, a także dwa obrazy Louisa Malle’a  Do zobaczenia, chłopcy – wstrząsający i głęboki film poruszający problematykę wieku dojrzewania i silnych doznań kształtujących psychikę młodych chłopców w czasach okupacji niemieckiej we Francji (Złoty Lew w Wenecji i siedem Cezarów) i Zazie w metrze  film uznany za jedno ze sztandarowych dzieł francuskiej Nowej Fali.

 


Fanny i Aleksander (1982), reż. Ingmar Bergman 

 

Marek Hłasko. Wybitny prozaik i scenarzysta filmowy. Uwielbiany przez kobiety i mężczyzn legendarny buntownik z wyboru, charyzmatyczny, niepokorny symbol nonkonformizmu, nałogowiec i awanturnik, dla którego „świat dzieli się na dwie połowy, z tym jednak, że w jednej z nich jest nie do życia, w drugiej nie do wytrzymania” (Piękni dwudziestoletni, autobiografia, 1966). Jego krótkie, 35-letnie życie, jawi się jako pełna niecodziennych zwrotów akcji, gwałtownych wzlotów i upadków burzliwa opowieść nieokiełznanego ducha, do dziś w niewyjaśnionych okolicznościach nieoczekiwanie zakończona. 

W 50. rocznicę śmierci Marka Hłaski przypomnimy jedne z najsłynniejszych filmowych adaptacji jego utworów: Pętla (reż. Wojciech Jerzy Has, 1957), Ósmy dzień tygodnia (reż. Aleksander Ford, 1958) i Baza ludzi umarłych (reż. Czesław Petelski, 1958).

W czerwcu wrócimy także do największych dzieł klasyki japońskiego kina. Choć dziś kojarzone głównie z anime i horrorami, kino japońskie przedstawia długą i bogatą historię cechującą się różnorodnością formy i treści, stając się na przestrzeni lat jedną z wiodących i najciekawszych kinematografii świata. Krytycy od lat przyglądają się wzajemnym wpływom kina azjatyckiego i zachodniego, podkreślając wpływ, jaki wywarli najwięksi mistrzowie klasyki japońskiego filmu na historię kina światowego. Tokijska opowieść i Kura na wietrze w reż. Yasujirô Ozu, Siedmiu samurajówRashomon i Zabłąkany pies Akiry Kurosawy, Kobieta z wydm (reż. Hiroshi Teshigahara), Harfa birmańska (reż. Kon Ichikawa) czy Harakiri (reż. Masaki Kobayashi)  to prawdziwa uczta dla wielbicieli kultury i sztuki Japonii.

Nie zabraknie również nowości! Polecamy m.in.: rewelację festiwalu w Cannes  Asako. Dzień i noc w reż. Ryusuke Hamaguchi, Tajemnice Joan Trevora Nunna, na motywach bestsellerowej powieści Jennie Rooney, z hipnotyzującą Judi Dench w roli brytyjskiego szpiega, dramat rodzinny Nasze zmagania Guillaume'a Seneza, najnowszą propozycję uznanego niemieckiego reżysera Larsa Kraume – Milczącą rewolucjęzdobywcę Bawarskiej Nagrody Filmowej dla najlepszego młodego aktora (Jonas Dassler) oraz nagrody dla najlepszego reżysera na MFF w Monachium oraz ukazujący kluczowe lata z życia młodego pisarza, film Tolkien Dome'a Karukoskiego.


 

Bilety i rezerwacje

Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)

Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)

Galeria

Pliki do pobrania

Repertuar tygodniowy 14.06-20.06.2019 [pdf] [93,6 kB]
Repertuar tygodniowy 21.06-27.06.2019 [pdf] [100 kB]
Repertuar tygodniowy 28.06-04.07.2019 [pdf] [96 kB]
Repertuar tygodniowy 21.08-27.08.2020 [pdf] [1,47 MB]