DIGITAL CULTURES WARSAW 2019 LIVING ARCHIVES Kino Iluzjon, 26-27 września 2019 roku

02.09.2019

Instytut Adama Mickiewicza zaprasza na  trzecią edycję DIGITAL CULTURES Warsaw. 

Bilety na wydarzenie są dostępne pod adresem: https://bit.ly/2LheVmZ

W dniach 26 i 27 września Kino Iluzjon w Warszawie stanie się miejscem inspirujących spotkań twórców i odbiorców kultury cyfrowej. Wraz z najbardziej cenionymi artystami, producentami, kuratorami, praktykami i teoretykami z całego świata, uczestnicy będą mieli wyjątkową okazję wziąć udział w wykładach i dyskusjach. Zapoznają się z najlepszymi projektami z zagranicy, a także z najciekawszymi działaniami polskich twórców.
Podczas wydarzenia analizowane będą zjawiska towarzyszące nowym technologiom oraz ich wielowymiarowy wpływ na kulturę, społeczeństwo, a także na postrzeganie historii. Tematem tegorocznej edycji są bowiem żywe archiwa i to, jak rozwój techniki pozwala na nowo odkrywać dziedzictwo.

ŻYWE ARCHIWA

Pojawienie się innowacyjnych rozwiązań technologicznych umożliwiających digitalizację zasobów kultury zmieniło nasze podejście do ponownego wykorzystywania istniejących treści. Nowe technologie stworzyły przestrzeń do swobodnej interpretacji znaczeń i tradycji zakorzenionych w określonych kontekstach społeczno-kulturowych.
Archiwa zyskały elastyczną formę, a użytkownicy nieograniczony dostęp do ich zasobów. W procesy związane z gromadzeniem i przetwarzaniem archiwów angażowane są rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Czy otwarte bazy cyfrowe można wobec tego na pewno wciąż nazywać archiwami? Przyjrzymy się specyfice tych zmian, ich zaletom i zagrożeniom, a także temu, jak skutecznie wykorzystać zachodzące zjawiska do promocji dziedzictwa kulturowego i angażowania odbiorców.

DIGITAL CULTURES 2019

Jak mówi Anna Szylar, szefowa zespołu programowego, „DIGITAL CULTURES nie służy temu, by dowiedzieć się o aktualnych nowinkach technologicznych czy wynalazkach rodem z Doliny Krzemowej. To miejsce, w którym zderzają się rozmaite perspektywy towarzyszące rozwojowi kultury cyfrowej. Na jednej scenie spotykają się najlepsi twórcy, producenci, przedstawiciele czołowych instytucji, dyrektorzy festiwali czy kuratorzy, którzy w swojej pracy wykorzystują kreatywny potencjał nowych technologii. Wierzę, że to właśnie interdyscyplinarność i mnogość perspektyw obecnych na konferencji stanowi o jej największej sile”.
Celem wydarzenia organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza od 2017 roku jest prezentacja najciekawszych zmian, jakie zachodzą obecnie w polskiej kulturze cyfrowej, a także stworzenie platformy do nawiązywania międzynarodowych kontaktów oraz dzielenia się doświadczeniami. Dlatego też oprócz przewidzianych w programie dyskusji panelowych, zaplanowano także możliwość indywidualnych konsultacji z ekspertami. Dodatkowo, wraz z początkiem września uczestnicy będą mieli możliwość pobrać aplikację DIGITAL CULTURES, która ułatwi nawiązanie kontaktów i skuteczny networking.
 
Dzięki sekcji Best of Poland publiczność będzie miała okazję zobaczyć około dwudziestu najciekawszych projektów autorstwa polskich artystów cyfrowych. Pozwoli to widzom przyjrzeć się, jak twórcy ci funkcjonują w międzynarodowym otoczeniu, czym się wyróżniają, w jaki sposób myślą o mediach i do czego je wykorzystują.
Udział w konferencji zapowiedzieli m.in. Gerfried Stocker (dyrektor artystyczny festiwalu Ars Electronica), Frank Cifaldi (dyrektor Video Game History Foundation), Josh Hadro (dyrektor International Image Interoperability Framework (IIIF) Consortium) oraz Joseph Cutts (przez wiele lat kurator sekcji Alternate Realities Sheffield Doc Fest), a także twórcy tacy jak Constant Dullart, Alexey Furman, May Abdalla (Anagram), czy Maciek Szczerbowski, Chris Lavis i Brigitte Henry (Clyde Henry Productions), a także producent Dana Dansereau z National Film Board of Canada, które wraz ze studiem Felix&Paul i Instytutem Adama Mickiewicza wyprodukowało animację poklatkową VR Gymnasia. Jej premiera odbyła się podczas tegorocznego festiwalu Tribeca w Nowym Jorku.

Partnerzy główni: FINA, Ministerstwo Cyfryzacji

Partnerzy: Book2net, New Amsterdam, Artigio, Microsoft, British Council, TR Warszawa, Pracownia  Duży Pokój, Fundacja Pełne Zanurzenie, GoOut, Meeting Application

Partnerzy medialni: Pixel, Notes na 6 tygodni, SZUM, Magazyn Priv

WIĘCEJ INFORMACJI:

www.digitalcultures.pl

www.culture.pl






Galeria