Specjalny pokaz Mowy Ptaków i dyskusja na temat twórczości Andrzeja Żuławskiego z udziałem krytyków i filmowców już 8 grudnia o godz. 19.00 w kinie Iluzjon. Wydarzenie zainauguruje miniprzegląd filmów artysty, w programie którego pojawią się: Na srebrnym globie, Trzecia część nocy i Diabeł.
ŻUŁAWSKI: CZTERY POKOLENIA
Rok 2019 mija pod znakiem Andrzeja Żuławskiego. Jesienią na ekrany polskich kin przebojem wszedł film Xawerego Żuławskiego Mowa ptaków na podstawie scenariusza ojca. O tekście zmarłego reżysera i jego adaptacji będą rozmawiali podczas specjalnego spotkania 8 grudnia w kinie Iluzjon goście Tomka Kolankiewicza: reżyser Kuba Mikurda, krytyczka Adriana Prodeus oraz scenarzysta Krzysztof Bernaś. Ten ostatni zakończył prace nad książką o Żuławskim, kolejnej po wznowionym wywiadzie-rzece Piotra Mareckiego i Piotra Kletowskiego oraz biografii Aleksandry Szarłat. Mikurda po sukcesie dokumentu o Walerianie Borowczyku właśnie Andrzeja Żuławskiego uczynił bohaterem swojej kolejnej produkcji, o której opowie podczas spotkania.
Odnowione cyfrowo filmy szamana polskiego kina posłużą za barwne tło i kontekst, pokazując jak różnorodne inspiracje literackie przetwarzał na jedyne w swoim rodzaju scenariusze, fantastyczne wizje przeszłości i przyszłości. Oniryczna Trzecia część nocy bazuje na epizodach z życia Mirosława, ojca reżysera, a Na srebrnym globie to adaptacja powieści Jerzego, jego stryjecznego dziadka, co razem z Mową ptaków składa się na czteropokoleniową sagę rodu Żuławskich.
M.in. te filmy zostaną zaprezentowane w ramach miniprzeglądu poświęconego twórczości Andrzeja Żuławskiego, który odbędzie się w dniach 8-19 grudnia w kinie Iluzjon.
Szczegółowy program przeglądu:
MOWA PTAKÓW, reż. Xawery Żuławski, Polska 2019, 138 minut
NIEDZIELA 8.12 | g. 19.00 Spotkanie z Krzysztofem Bernasiem, Kubą Mikurdą i Adrianą Prodeus poprowadzi Tomek Kolankiewicz, po spotkaniu seans „Mowy ptaków”.
DIABEŁ, reż. Andrzej Żuławski, Polska 1972, 119 minut
Środa 11.12, g. 20.00
Kontrowersyjny film grozy i kolejna odsłona autorskiego, kreacyjnego kina Andrzeja Żuławskiego podejmująca jego ulubiony temat świata w chwili katastrofy. Próba filmowego traktatu filozoficznego z charakterystycznym dla reżysera połączeniem symbolizmu i skrajnego naturalizmu, nerwowym rytmem narracji podkreślanym muzyką Andrzeja Korzyńskiego i nadekspresyjnym aktorstwem. Historia spisku jako opowieść o polskim romantyzmie, szaleństwie historii, ale też filmowa alegoria Marca’68 ze znakomitą kreacją Wojciecha Pszoniaka. Jeden z polskich „półkowników”: niedopuszczony do rozpowszechniania ze względów obyczajowych, poniekąd zainicjował zagraniczną karierę reżysera, swoją premierę miał dopiero w roku 1988.
NA SREBRNYM GLOBIE, reż. Andrzej Żuławski, Polska 1987, 157 minut
Piątek 13.12, g. 20.00
Prekursorskie, filozofujące widowisko s-f inspirowane dwiema pierwszymi częściami „Trylogii księżycowej” Jerzego Żuławskiego, stryjecznego dziadka reżysera. Wielka produkcja, której realizację, pod pretekstem przekroczonego budżetu, ze względów politycznych brutalnie przerwano. Dokończenie filmu, m.in. wskutek zniszczenia dekoracji i kostiumów, okazało się niemożliwe, stąd dekadę później materiał uzupełniono narracją z off-u ilustrowaną obrazami Warszawy roku 1987. Tym samym jego „rzecz o tworzeniu się mitu”, futurologiczna wizja nawiązująca do początków cywilizacji zyskała dodatkowy, współczesny kontekst: film pokazujący konieczność religii jako formy wolności – jednocześnie ilustrował skutki jej ograniczenia.
TRZECIA CZĘŚĆ NOCY, reż. Andrzej Żuławski, Polska 1971, 101 minut
Czwartek 19.12, g. 20.00
Pełnometrażowy debiut Andrzeja Żuławskiego, który wywołał skrajne emocje i był najbardziej dyskutowanym filmem 1971 roku. Reżyser przedstawia w nim nowe spojrzenie na okres wojny, nie z punktu widzenia pokolenia Kolumbów, lecz jako spadkobierca apokaliptycznego wydarzenia (klamrę filmu tworzy cytat z „Apokalipsy św. Jana”). Dla Żuławskiego okupacja to czas totalnego chaosu, przewartościowania istniejących norm, a zarazem czas próby i tworzenia nowej epoki. Bez politycznych podtekstów i narodowej martyrologii pokazuje historię Michała, którego najbliższa rodzina ginie z rąk Gestapo.
Więcej informacji o cyklu i filmach:
http://www.iluzjon.fn.org.pl/cykle/info/1117/zulawski-cztery-pokolenia.html