Filmowe podsumowanie dekady (2010-2019) z „Ekranami” i projekcja filmu Holy Motors

19.12.2019

We wtorek, 7 stycznia serdecznie zapraszamy na filmowe podsumowanie dekady (2010-2019) z „Ekranami”, połączone z projekcją filmu Holy Motors! Gośćmi specjalnymi spotkania będą: Marcin Adamczak, Joanna Łapińska i Michał Oleszczyk. Spotkanie poprowadzi Miłosz Stelmach.


19:30 Sala Mała Czarna

Filmowe podsumowanie dekady (2010-2019) z „Ekranami”

Z początkiem 2020 do historii kina przechodzi kolejna dekada przemian tego wielopostaciowego medium. Lata 2010-2019 nie tylko przyniosły nam wiele znakomitych dzieł i głośnych blockbusterów, ale także ujawniły zjawiska i procesy świadczące o głębokich przeobrażeniach całej branży filmowej. To czas technologicznych rewolucji – cyfryzacji kin, rozwoju platform streamingowych oraz bezprecedensowego dostępu do światowego dziedzictwa filmowego ekspansji seriali – zmuszających nas do przedefiniowania działających wiele dekad mechanizmów. To także okres ciekawy dla kultury filmowej, dla której ożywcze okazały się nowe formy krytyki filmowej, dalszy wzrost znaczenia festiwali czy ekspansja seriali. W gronie znakomitych ekspertów postaramy się podsumować ostatnie dziesięć lat w sztuce filmowej, dotykając najważniejszych zjawisk minionej dekady w oraz perspektyw na przyszłość.

Goście:

Marcin Adamczak – filmoznawca i krytyk filmowy, współzałożyciel firmy dystrybucyjnej Velvet Spoon. Wykłada w Instytucie Kulturoznawstwa UAM w Poznaniu, w Szkole Filmowej w Łodzi oraz na Uniwersytecie Gdańskim. Autor książek, m.in. „Globalne Hollywood, filmowa Europa i polskie kino po 1989 roku” (2010), „Obok ekranu. Perspektywa badań produkcyjnych a społeczne istnienie filmu” (2014). Członek SFP oraz FIPRESCI.

Joanna Łapińska – członkini Europejskiej Akademii Filmowej. Od 2007 do 2016 roku pełniła funkcję dyrektora artystycznego festiwalu T-Mobile Nowe Horyzonty. Od września 2016 pełni funkcję Dyrektora Programowego Transatlantyk Festival. Współpracowała z licznymi festiwalami, prowadząc warsztaty, uczestnicząc w panelach, m.in. w ramach wydarzeń: Haifa IFF, Torino IFF, Rotterdam IFF, Morelia IFF, Trieste IFF, Sarajevo IFF.

Michał Oleszczyk – filmoznawca, krytyk filmowy i konsultant scenariuszowy. Adiunkt na Wydziale „Artes Liberales” UW, wykładowca WSF. Współpracownik RogerEbert.com i innych stron internetowych. Napisał pierwszą monografię Terence’a Daviesa. Laureat Nagrody im. Krzysztofa Mętraka (2005) i stypendysta miesięcznika „Polityka”. Jego blog filmowy „Ostatni fotel po prawej stronie” otrzymał tytuł „Bloga Roku” w kategorii „Kultura” w konkursie Onet.pl (2010). Były dyrektor artystyczny FPFF w Gdyni.

Prowadzenie:

Miłosz Stelmach – filmoznawca i krytyk filmowy; redaktor naczelny czasopisma o tematyce filmowej „Ekrany”; asystent w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ.

 

20:30 Sala Mała Czarna

Holy Motors, reż. Leos Carax, 2012, 115 minut

Groteskowy, miejscami obsceniczny, pełen dynamiki film, balansujący na granicy dyscypliny i kompletnej nieprzewidywalności, pomiędzy horrorem a melodramatem, rodzinną psychodramą a komedią. Jego bohater, Monsieur Oscar od świtu do zmierzchu wciela się w nie swoje role: jest przemysłowcem, zabójcą, żebrakiem, potworem, członkiem rodziny. Stacza erotyczną walkę w wirtualnym świecie gwiezdnych wojen, uprowadza Evę Mendes, romansuje na dachu wieżowca z Kylie Minogue i do ostatniej minuty nie pozwala nikomu wyznaczyć granicy, dzielącej fikcję od rzeczywistości.

Monsieur Oscar krąży po Paryżu, wykonując „zlecenia”. Towarzyszy mu Céline, kierująca jego limuzyną dyskretna blondynka, która pilnuje, by zadania zostały zrealizowane w określonym kontraktem czasie. Oscar i Céline tworzą parę spiskowców, poruszających się wewnątrz filmowego mechanizmu, napędzanego intertekstualną grą. Film wypełniają cytaty – począwszy od niemego serialu „Fantomas” Feuillade’a, przez „Powiększenie” Michelangelo Antonioniego i twórczość Georgesa Franju, do animowanych „Aut” Pixara. Od wędrówki Leopolda Blooma w „Ulissesie” Jamesa Joyce’a do „Portretu damy” Henry’ego Jamesa.

WSTĘP NA WYDARZENIE JEST WOLNY

Wejściówki będą dostępne w dniu pokazu.

 

Galeria