Październik w Iluzjonie

29.09.2014

François Truffaut  swoje pierwsze kroki w środowisku filmowym stawiał, u boku słynnego André Bazina jako dziennikarz czasopisma branży filmowej – „Cahiers du cinéma”. Wspólnie z innymi autorami piszącymi dla tegoż magazynu stworzył nową formację pokoleniową krytyków i późniejszych filmowców, którzy w znacznym stopniu zmienili oblicze francuskiego kina. Pełnometrażowy debiut Truffauta, zawierający wątki autobiograficzne, film „Czterysta batów” przyniósł mu nagrodę za reżyserię na Festiwalu Filmowym w Cannes i stał się zaczątkiem nurtu Nowej Fali we Francji. Charakterystycznymi motywami w jego twórczości są m.in.: aspołeczność, odrzucenie i wyobcowanie bohaterów („Dzikie dziecko”, cykl opowieści o losach Antonie’a Doinela), czy też niezgoda na ogólnie przyjęte normy społeczne („Jules i Jim”, „Fahrenheit 451”). Truffaut zafascynowany był kinem amerykańskim, a w szczególności filmografią Alfreda Hitchcocka, z którym przeprowadził fascynujący wywiad-rzekę pt. „Hitchcock/Truffaut”.

W dniach: 1 - 29 października z okazji 30. rocznicy śmierci reżysera przypomnimy kilkanaście dzieł jego autorstwa jak: „Panna młoda w żałobie”, „Skradzione pocałunki”, „Noc amerykańska” czy „Ostatnie metro”.

 


W październiku przypomnimy również postać Gérarda Philipe’a, legendarnego francuskiego aktora kojarzonego przede wszystkim z roli Fanfan Tulipana z dzieła Christiana-Jaque’a. Ekranowe postacie wykreowane przez Philipe’a zdają się reprezentować dwa skrajne bieguny – od sceptyków i cyników („Pan Ripois”, hrabia Valmont z „Niebezpiecznych związków”) poprzez tryskających energią i radością życia Fanfana i Dyla Sowizdrzała. Choć jego bohaterowie nie zawsze byli kryształowi i jednoznaczni, to bije z nich wyjątkowa wrażliwość i autentyzm. Takie odczucie pogłębiała bez wątpienia chłopięca uroda aktora – świetlista twarz o szlachetnych rysach, pozbawiona jednak cienia niefrasobliwości. Równolegle obok kariery filmowej, Philipe poświęcił się teatrowi. Występował m.in. w składzie podróżującego po świecie Théâtre National Populaire, który 60 lat temu zawitał także do trzech polskich miast, w tym do Warszawy.

W dniach: 1 - 31 października Gérard Philipe na powrót zagości w Stolicy, tym razem na ekranach kina Iluzjon. Nasi widzowie będą mieli okazję zobaczyć aktora m.in. w filmach: Urok szatana” oraz „Wielkie manewry”.

 


Bette Davis, obok Katharine Hepburn często wymieniana jest jako największa aktorka wszech czasów. Jej filmowy dorobek jest imponujący. Zagrała w ponad 100 filmach, otrzymała 2 statuetki Oscara oraz 11 nominacji. Jako pierwsza kobieta w historii została także przewodniczącą Amerykańskiej Akademii Filmowej. Przez całe życie słynęła z ekscentryczności, twardego charakteru i awanturniczości. W swoim filmowym dorobku stworzyła galerię bohaterek o wybuchowym temperamencie, zbuntowanych, dumnych. Nie bała się także grać kobiet egoistycznych, złych, cynicznych, a nwet zbrodniarek. Niezapomniane kreacje stworzyła w.: „Kusicielce” oraz „Jezebel – dzieje grzesznicy”, za które uhonorowana została wspomnianym Oscarem, a także „Co się zdarzyło Baby Jane?”, gdzie wykreowała postać podstarzałej, zgorzkniałej Baby Jane Hudson. Zwieńczeniem jej kariery był udział w nostalgicznym filmie Lindsay’a Andersona – „Sierpniowe wieloryby”.

W związku z 25. rocznicą śmierci artystki w Iluzjonie w dniach: 3 – 28 października zobaczyć będzie można filmy z Bette Davis takie jak, wymieniony już: „Jezebel – dzieje grzesznicy”, a także „Wszystko o Ewie”, „Kid Galahad” i „Skamieniały las”.


W dniach od 10 do 12 października zapraszamy wszystkich miłośników tradycyjnych warszawskich kin, fanów ich architektury i historii na niepowtarzalne wydarzenie kulturalne pod hasłem - Kino Warszawa Fest.  Jest to pierwsze wydarzenie w całości poświęcone przyszłości i przeszłości tradycyjnych kin stolicy. Jego celem jest upowszechnienie wiedzy na temat tożsamości lokalnej przez pryzmat kinematografii i architektury. W programie znajdą się między innymi pokazy filmów o kinie („Cinema Paradiso, „Neon”, „Kocham kino”), wycieczki szlakiem kin obecnych i nieistniejących, rodzinne warsztaty twórcze, wystawa, dyskusja.

 


Weekend: 11 – 12 października poświęcimy nieznanej dotąd w Polsce, aktorce – Helenie Makowskiej, światowej sławy artystce, gwieździe kina niemego, mającą na swoim koncie role w ponad 60 filmach. Polka największą karierę zrobiła na emigracji we Włoszech, gdzie stała się niemalże etatową odtwórczynią ról w adaptacjach prozy Gabriela D’Annunzio. Została okrzyknięta „Słowiańską Wenus” oraz jedną z najbardziej fotogenicznych, filmowych gwiazd. Występowała również w filmach europejskich reżyserów takich jak: Robert Reinert, Max Mack, Hans Otto Lowenstein czy Max Reinhard. Z okazji 50. rocznicy śmierci artystki w Iluzjonie wyświetlone zostaną, ilustrowane muzyką na żywo, nieme filmy z jej udziałem, specjalnie na tę okazję sprowadzone z archiwów w Brukseli i Turynie: „Faun” oraz „Żegnaj, młodości”. Makowską będziemy mieli okazję zobaczyć również w dźwiękowym obrazie „Walizka snów” w reżyserii Luigi Comenciniego. Całość dopełni spotkanie z Aliną Balą, autorką książki: „Helena Makowska. Zapomniana gwiazda”, które poprowadzi Kazimiera Szczuka.


Od 25 do 29 października zapraszamy do Iluzjonu na przegląd nowego kina greckiego zatytułowany: Nie tylko Nowa Fala. Od kilku lat kino greckie święci triumfy na festiwalach filmowych na całym świecie. Sukces ten można bez wątpienia przypisać zjawisku Nowej Fali w kinematografii greckiej, promującej dzieła o zróżnicowanej tematyce i formie, nierzadko eksperymentujące z narracją, odwołujące się do problemów współczesnej, pogrążonej w kryzysie Hellady. W przygotowanym wspólnie z Ambasadą Grecji przeglądzie, chcielibyśmy pokazać także inną stronę greckich produkcji ostatniego dziesięciolecia, odwołujących się do klasycznego kina gatunków. Wśród proponowanych tytułów znajdą się nie rozpowszechniane dotąd w Polsce obrazy m.in., dramat biograficzny „El Greco” - opowiadający o życiu jednego z najwybitniejszych malarzy, przedstawicieli manieryzmu, a także dokument „Hardships&Beauties” przedstawiający historię właściciela jednej z największych farm w południowo-zachodniej Grecji, który w czasie kryzysu decyduje się opuścić swój dobytek, by udać się w podróż w głąb kraju poszukując lepszego życia. Przegląd otworzy nagrodzony w Berlinie film „W domu” będący śmiałą diagnozą społeczeństwa na skraju rozpadu.

 


30 października, w wigilięHalloween, w Iluzjonie nie zabraknie towarzystwa upiorów, czarownic, zmór i duchów. W czwartkowy wieczór zapraszamy na pokaz szwedzkiego filmu grozy – Czarownice, uważanego za jeden z najbardziej kontrowersyjnych obrazów w historii kina niemego. Ten wyrafinowany, diaboliczny horror łączący w nowatorski sposób fabułę z dokumentem ukazuje średniowiecznych inkwizytorów wojujących z uprawiającymi czarną magię niewiastami. Wyjątkowa formuła filmu, a także nieposkromiona wyobraźnia twórcy, sprawiły, że obraz ten stanowi jedno z najważniejszych osiągnięć w swoim gatunku. W programie wieczoru przewidzieliśmy także projekcję innego szwedzkiego arcydzieła –Woźnicy śmierci. Obraz ten, odnosi się do legendy, która głosi, że człowiek, który umrze o północy w noc sylwestrową zostaje woźnicą śmierci i przez najbliższy rok przewozi dusze zmarłych. Mistrzowskie operowanie kamerą i technika nakładania zdjęć sprawiają, że wykreowany przez reżysera - Victora Sjöströma - powóz śmierci nie sposób zapomnieć. Pokazom obu filmów towarzyszyć będzie muzyka na żywo.


W październiku zapraszamy na otwarte spotkania Polskiej Akademii Filmowej i Filmoteki Narodowej pod nazwą - ScripTeast prezentuje: Sanford Lieberson - "Różnorodność filmów i tematów magią kina". Począwszy od lat 60., Sandy Leiberson to jedna z najbardziej znaczących postaci w światowym przemyśle filmowym. Zanim został wpływowym producentem (kierował wytwórnią 20th Century Fox), reprezentował gwiazdy formatu: Sergio Leone, Petera Sellersa, Richarda Harrisa oraz The Rolling Stones. Spod ręki Liebersona wyszły filmy takie jak: „Gwiezdne wojny”, „Obcy – 8. pasażer Nostromo”, a także dzieła mistrzów kina: Wernera Herzoga („Nosferatu-wampir”), Bernardo Bertolucciego („1900”) czy Akiry Kurosawy („Sobowtór”). 4 października, na zaproszenie Niezależnej Fundacji Filmowej - organizatora programu scenariuszowego ScripTeast, Sandy Lieberson odwiedzi Warszawę i spotka się z publicznością kina Iluzjon. Przed rozmową z producentem zapraszamy także na niewyświetlany dotąd w Polsce film „Swastyka”. Od 4 do 5 października będzie można zobaczyć również mini-przegląd filmów wyprodukowanych przez amerykańskiego twórcę, które on sam wyselekcjonuje.


9 października zapraszamy na specjalny pokaz filmu „Mamaj – pierwszego fabularnego filmu w historii niepodległej Ukrainy zgłoszonego oficjalnie do filmowej nagrody „Oscara”. Po seansie odbędzie się spotkanie z reżyserem Ołesiem Saninem, twórcą odwołującym się w swojej twórczości bardzo silnie do ukraińskiej tradycji, historii i kultury. Zrealizowany w 2003 r. „Mamaj” utrzymany jest w formie poetyckiej przypowieści  z dwoma symetrycznymi narracjami: kozacką i tatarsko-krymską. W filmie wykorzystano także wątki literackie z XVI-XVII wieku: „Dumę o braciach azowskich” oraz „Pieśń derwisza”. Pokaz uświetni koncert ukraińskiego kobziarza i bandurzysty Tarasa Kompaniczenko.

 


W związku z 100. rocznicą wybuchu I wojny światowej od października zapraszamy na trwający trzy miesiące przegląd filmowy poświęcony temu historycznemu wydarzeniu. Cykl składający się z filmów fabularnych (m.in. „Ścieżki chwały” Stanley Kubicka, „Towarzysze broni” Jeana Renoira czy „Gallipoli” Petera Weira) uzupełnią pokazy, nigdy dotąd nie prezentowanych w Polsce filmów dokumentalnych zawierających autentyczne materiały zarejestrowane w czasie wojny, a udostępnione przez niemieckie i francuskie archiwa. 16 października, imprezę otworzy seans niemego polskiego filmu - „Szaleńcy” Leonarda Buczkowskiego z 1928 roku, z muzyką na żywo w wykonaniu orkiestry pod batutą Rafała Rozmusa. Seanse każdorazowo opatrzone zostaną słowem wstępnym specjalistów – historyków, socjologów, filmoznawców. Przeglądowi towarzyszyć będzie multimedialna wystawa prezentowana w kinie Iluzjon, prezentująca unikatowe materiały historyczne przygotowana przez Muzeum Historii Polski.


W nadchodzącym miesiącu zapraszamy do Iluzjonu na Potop Redivivus - projekt Filmoteki Narodowej, który powstał z potrzeby zaprezentowania współczesnej widowni „Potopu” na dużym i małym ekranie w doskonałej jakości i nowej, atrakcyjnej formie. Pieczołowicie odrestaurowany film został na nowo zmontowany pod nadzorem artystycznym Jerzego Hoffmana i Jerzego Wójcika. Pod opieką reżysera powstała wersja filmu o zdynamizowanej narracji, trwająca 185 min. W październiku w Iluzjonie zobaczymy także nowości takie jak: „Pewnego razu na Dzikim Wschodzie” w reżyserii Irakijczyka Hiner Saleema, kryminał Michała Otłowskiego - „Jeziorak”” czy też najnowszy film Kena Loacha – „Klub Jimmy'ego”.

 


W Małym Iluzjonie Pan Kleks będzie obchodził 30. rocznicę swojej obecności na dużym ekranie. Pokażemy „Akademię pana Kleksa” – niezwykły film, z  piosenkami, które nucimy po dziś dzień, z niezapomnianym Piotrem Fronczewskim w roli tytułowej i Leonem Niemczykiem grającym Filipa Golarza. To na wspomnienie tego bohatera niejednemu widzowi ciarki przechodzą po plecach.

Zapraszamy również na spotkanie z animacjami Jeana Image’a.  Dzięki filmowi „Cudowna lampa Aladyna” widzowie przeniosą się w czasy znane z perskich legend, które wypełniają magiczne przedmioty – czarodziejskie lampy, latające dywany oraz postaci takie jak Dżin, czarnoksiężnik, czy sułtan. Polecamy także spotkania z bajarzem wszech czasów – baronem Münchhausenem, a to dzięki filmowi „Przygody barona Münchhausena”. 

W Małym Iluzjonie pokażemy również nowe filmy: przeznaczoną dla nieco starszych dzieci, japońską anime „Wilcze dzieci” w reż. Mamoru Hosody oraz duński film o małym chłopcu, który stał się superbohaterem na skutek ugryzienia przez mrówkę - „Antboy” Aska Hasselbalcha.


W październiku powraca cykl Młodzi gniewni – młodzieżowy klub filmowy. Pokazujemy w nim filmy przeznaczone dla młodzieży uczęszczającej do gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych. 20 października zapraszamy licealistów na okrzyknięty mianem arcydzieła obraz Richarda Linklatera „Boyhood” – film rozgrywający się na przestrzeni ponad dekady, w którym aktorzy dojrzewają wraz ze swoimi postaciami. Z kolei 31 października odbędzie się pokaz (skierowany do młodzieży gimnazjalnej) filmu „We are the best!” Lukasa Moodyssona. To historia nastoletnich dziewczyn, które chcą założyć zespół punkowy. Niepokorne i zadziorne stawiają opór stereotypom płciowym i kanonom urody.

  


 

Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł

Kino Iluzjon; ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa

Kasa kina – 22 462 72 60; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl


Przy okazji cyklu Wielka Wojna – 100. rocznica wybuchu I wojny światowej, pragniemy podkreślić, że Filmoteka Narodowa jest partnerem projektu FORWARD, którego celem jest stworzenie zautomatyzowanego systemu określania statusu praw różnych typów dzieł audiowizualnych, w tym dzieł osieroconych. Celem wprowadzenia systemu jest wyszukiwanie i opracowywanie informacji niezbędnych do zdefiniowania statusu praw dzieł audiowizualnych. Dzięki temu instytucje kultury, jednostki komercyjne i wszyscy inni potencjalni użytkownicy dzieł audiowizualnych otrzymają jasne wskazówki czy dane dzieło jest w domenie publicznej, czy jest objęte prawami autorskimi, czy też jest dziełem osieroconym i na jakich warunkach może być rozpowszechniane w Europie.

Więcej o projekcie: TUTAJ

 

        

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków programu ICT-PSP

 

Galeria

Pliki do pobrania

Październik w Iluzjonie - ulotka [pdf]