Styczeń w Iluzjonie

21.12.2015

W latach 80. XX wieku, po tym gdy dobiegła końca era panowania wielkich mistrzów: Fellininiego, Kurosawy czy Antonioniego, którzy wzbogacili filmowy język o zupełnie nowe, innowacyjne środki wyrazu, kino zaczęło poszukiwać nowych źródeł inspiracji. Krytycy znużeni identycznymi, pełnymi klisz produkcjami, przeświadczeni o tym, że klasyczne filmowe gatunki uległy wyczerpaniu, zaczęli wieszczyć koniec X Muzie. Szczęśliwie na ratunek kinu przyszło wtedy nowe pokolenie twórców, które odnalazło sens i radość tworzenia w postmodernistycznej zabawie i grze z widzem. Powstające w tamtym czasie filmy porzucały realistyczną wizję rzeczywistości, próbę odpowiedzi na wielkie nurtujące ludzkość pytania, a koncentrowały się na formie i podkreślaniu na każdym kroku tego, że widz ma do czynienia wyłącznie z reżyserską kreacją. Jedną z ważniejszych cech postmodernistycznego kina, obok autotematyzmu, jest nastawienie na wytrawnego, doświadczonego odbiorcę, który z przyjemnością zanurzy się w proponowanym przez twórcę świecie przepełnionym filmowymi i kulturowymi cytatami, pełnym ironii, pastiszu i zakodowanych odautorskich aluzji. Innym interesującym motywem postmodernistycznych dzieł są również nostalgiczne powroty, czego wspaniałym przykładem są filmy: „Cinema Paradiso”, „Dawno temu w Ameryce” oraz „Złote czasy radia”. W nowej, „ponowoczesnej” epoce kina znakomicie odnaleźli się twórcy tacy jak: David Lynch, Peter Greenaway, Pedro Almodóvar, Brian De Palma czy Quentin Tarantino, którego „Pulp Fiction”, ku zaskoczeniu wielu, wygrało Złotą Palmę na festiwalu w Cannes deklasując tym samym m. in. „Trzy kolory: Czerwony” Krzysztofa Kieślowskiego.

W dniach: 2 – 31 stycznia w cyklu Filmowy postmodernizm nasi widzowie zobaczą 10 niezapomnianych dzieł wśród, których znajdą się obrazy: „Miasteczko Twin Peaks. Ogniu krocz za mną” i „Dzikość serca” Davida Lyncha, „Wielki błękit” Luca Bensona, „Kika” Pedro Almodóvara oraz „Urodzeni mordercy” Olivera Stone’a.

 

Blue Velvet, reż. David Lynch

 

Od 8 do 30 stycznia po raz kolejny zapraszamy do Iluzjonu na święto kina polskiego, czyli przegląd filmów kandydujących do Orłów, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej. Już po raz czwarty Iluzjon będzie gospodarzem tego wspaniałego wydarzenia podczas którego zaprezentujemy 51 filmów, które gościły na ekranach kin w 2015 roku. W programie zobaczymy m. in.: znakomity kryminał Waldemara Krzystka – „Fotograf”, intrygujący dramat Małgorzaty Szumowskiej – „Body/Ciało”, za który reżyserka nagrodzona została Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu filmowym w Berlinie, „Obce niebo” Dariusza Gajewskiego ze wspaniałą rolą Agnieszki Grochowskiej, „Intruz” – fabularny debiut Magnusa von Horna, za który otrzymał on Złote Lwy na tegorocznym FPFF w Gdynii oraz zbierający świetne recenzje thriller Marcina Koszałki – „Czerwny pająk”. Tak jak co roku, po większości wieczornych seansów zapraszamy na spotkania z twórcami prezentowanych flmów pośród, których znajdą się m.in.: Cezary Harasimowicz, Agnieszka Żulewska, Dariusz Gajewski i Agnieszka Grochowska oraz Magnus von Horn. Przegląd filmowy, w związku z 20. rocznicą śmierci  zdobywcy Europejskiej Nagrody Filmowej - Krzysztofa Kieślowskiego, zainauguruje obraz  – „Amator”.

 

 

 W styczniu swoje 85. urodziny obchodzić będzie jedna z najpiękniejszych i najbardziej utalentowanych włoskich aktorek - Lucia Bosé. Artystka pochodzi z ubogiej rodziny i dość wcześnie zaczęła zarabiać na życie – najpierw pracując w kancelarii adwokackiej, potem jako ekspedientka w cukierni. W 1947 r. stanęła do pierwszego we Włoszech konkursu o tytuł Miss Italii i wygrała, pokonując miss i wice-miss Rzymu (później także słynne aktorki): Ginę Lollobrigidę i Silvanę Mangano. Bosé zadebiutowała w filmie Giuseppe de Santisa -  „Nie ma pokoju pod oliwkami”, gdzie ujawniły się duże predyspozycje aktorskie, nie posiadającej żadnego przygotowania zawodowego, dziewiętnastolatki. Tak rozpoczęła się błyskotliwa kariera filmowa fascynującej, pełnej zniewalającego uroku dziewczyny. W tym samym roku zagrała również w „Kronice pewnej miłości” Michelangelo Antonioniego. W produkcji tej stworzyła niezapomnianą kreację Paoli Molon Fontany – żony zazdrosnego przemysłowca, która w pełni ukazała jej talent. Stała się faworytką publiczności i krytyki filmowej. Najsłynniejsze obrazy z jej udziałem to m.in.: „Dziewczętach z Placu Hiszpańskiego”, „Rzym, godzina 11” oraz „Dama bez kamelii” – uznawany za największe osiągnięcie w karierze Bosé. Aktorka na swoim koncie ma także komedie m.in.: niezwykle popularne „Sycylijskie wakacje” a także melodramaty spośród, których warto wspomnieć chociażby: „Traditę” i „Symfonię miłości”. W terminie: 17 – 31 stycznia w Iluzjonie zobaczyć będzie można filmy z udziałem aktorki takie jak wspomniane: „Rzym, godzina 11”, „Dama bez kamelii”, „Dziewczęta z Placu Hiszpańskiego” czy też „Nie ma pokoju pod oliwkami”.

 „Dziewczęta z Placu Hiszpańskiego”, reż. Luciano Emmer

 

Faye Dunaway  debiutowała w kinie filmem „Szybki zmierzch”, ale prawdziwą sławę i nominację do Oscara przyniosła jej rola w kultowej gangsterskiej balladzie „Bonnie i Clyde”. Piękna blondynka stała się gwiazdą, której dobra passa trwała przez całe lata 70. XX wieku potwierdzając talent aktorski Faye Dunaway w  takich filmach jak: „Układ”, „Mały wielki człowiek” czy „Chinatown”, za rolę w którym otrzymała kolejną nominację do Oscara. Statuetkę aktorka otrzymała dopiero za brawurową kreację w filmie „Sieć”. Lata 80. przyniosły kryzys w karierze Faye Dynaway, a także w jej życiu prywatnym. Grywała nieciekawe, szablonowe role, nadużywała alkoholu. Paradoksalnie te gorzkie doświadczenia pozwoliły jej wrócić na ekran w wielkim stylu w „Ćmie barowej” filmie, w którym ze zniszczoną, prawie pozbawioną makijażu twarzą, gra alkoholiczkę. W 1992 roku, ponownie piękna i uwodzicielska, wystąpiła w filmie „Arizona Dream” i od tamtej pory gra stale, chociaż już nie powtórzyła swoich wielkich aktorskich sukcesów. W 2009 roku polscy widzowie mieli okazję oglądać ją w koprodukcji polsko – amerykańskiej – „Balladyna” w reżyserii Dariusza Zawiślaka. W styczniu, z okazji 75. rocznicy urodzin aktorki, Faye Dunaway zobaczymy w Iluzjonie w produkcjach: „Czterej muszkieterowie”, „Don Juan de Marco” oraz nadmienione już: „Układ”, „Mały wielki człowiek” i „Chinatown”. Zapraszamy od 2 do 18 stycznia.

 

 „Arizona Dream”, reż. Emir Kusturica


STAŁE CYKLE:

 

7 i 31 stycznia w cyklu National Theatre Live widzowie Iluzjonu zobaczą retransmisję spektaklu „Audiencja w reżyserii Stephena Daldry'ego. Sztuka przedstawia wyobrażenia na temat prywatnych spotkań Królowej Elżbiety II ze swymi dwunastoma premierami na przestrzeni 60 lat. Spektakl dokumentuje także życie monarchini od momentu kiedy jest młodą matką, aż po czasy współczesne, ukazuje również przemiany polityczne i społeczne zachodzące w tym czasie w Wielkiej Brytanii.

 

„Audiencja”, reż. Stephen Daldry

 

13 stycznia w cyklu Nowa Ekonomia: ludzie zamiast liczb zaprezentujemy obraz - Pułapki rozwoju. Dwaj kanadyjscy reżyserzy – Mathieu Roy i Harold Crooks nakręcili film będący ostrzeżeniem, mówiący o tym, że człowiek jest na granicy zniszczenia Ziemi. Odwołując się do historii cywilizacji, twórcy dzieła w fascynujący sposób ukazują pułapki rozwoju, w które wpadały kolejne cywilizacje na Ziemi, a nasza – jak się okazuje – wcale nie jest w tym procesie wyjątkiem. Kanadyjska produkcja doskonale przedstawia diagnozy na temat współczesności, przekraczające problematykę aktualnego kryzysu ekonomicznego i klimatycznego, a także świetnie demaskuje powszechny sposób naszego myślenia i fałszywej wiary w rozwój jako panaceum na całe zło. Po seansie zapraszamy do udziału w dyskusji.

 

„Pułapki rozwoju”, reż. Mathieu Roy, Harold Crooks

 

26 stycznia w cyklu Młodzi gniewni – Młodzieżowy Klub Filmowy nasi młodzi widzowie zobaczą znakomity, zrealizowany w teledyskowej konwencji film sensacyjny Toma Tykwera – „Biegnij Lola, biegnij. Inspirowana „Przypadkiem” Krzysztofa Kieślowskiego, niemiecka produkcja otrzymała szereg nagród i nominacji, m. in. uhonorowana została Nagrodą Publiczności w konkursie "Kino Światowe" na festiwalu filmowym w Sundance. Akcja filmu rozgrywa się we współczesnym Berlinie. Pewnego letniego dnia dwudziestolatek Manni gubi pieniądze należące do gangstera handlującego kradzionymi samochodami. Zginie, jeżeli nie uda mu się do czasu przyjazdu szefa mafii zdobyć stu tysięcy marek – ma na to 20 minut. Z pomocą przychodzi jego dziewczyna, Lola, która wybiega z domu i pędzi przez miasto w poszukiwaniu pieniędzy, by ocalić ukochanego. Podobnie jak w filmach Kieślowskiego tak i u Tykwera pobrzmiewa pytanie w jakim stopniu życie ludzkie zależy od przypadku i naszych własnych wyborów?

  „Biegnij Lola, biegnij”, reż. Tom Tykwer

 

27 stycznia  w ramach cyklu I Love Polish Cinema zaprezentujemy film „Trzeba zabić tę miłość” w reżyserii Janusza Morgensterna – gorzką opowieść o miłości dwojga młodych ludzi, którzy na progu dorosłości zetknęli się z brutalną rzeczywistością. Znakomite postaci głównych bohaterów stworzyli w tym filmie: Jadwiga Jankowska – Cieślak i Andrzej Malec. Po seansie zapraszamy na prelekcję w języku angielskim w wykonaniu filmoznawcy – Michała Chacińskiego.

 

„Trzeba zabić tę miłość”, reż. Janusz Morgenstern

 

28 stycznia w Klubie Seniora zobaczymy - „Arszenik i stare koronki, czarną komedię w reżyserii Franka Capry opowiadającą o pisarzu, który wraz ze świeżo poślubioną żoną odwiedza dom swoich z pozoru poczciwych ciotek. Wkrótce jednak konstatuje z przerażeniem, że zajęcia, jakim oddają się staruszki, pozostają daleko w tyle za ogólnie przyjętą moralnością. Kolejni sublokatorzy uroczych starszych pań znikają z tego świata przy ich, nie pozbawionej wdzięku, pomocy… Przed filmem zapraszamy na prelekcję filmoznawcy – Artura Zaborskiego.

 

„Arszenik i stare koronki”, reż. Frank Capra

 

Już od stycznia zapraszamy do Iluzjonu na zupełnie nowy sezon Kultury Dostępnej.  W 2015 roku widzowie w 38 kinach w całej Polsce co czwartek mogli zobaczyć m.in. „Bogów” czy „Idę” w przystępnej cenie - 10 złotych za bilet. W nowej edycji projektu zobaczymy m.in. najnowsze produkcje nagradzane na ostatnim Festiwalu Filmowym w Gdyni. W programie znajdą się między innymi tak głośne tytuły jak: „Obce niebo, „11 minut, „Czerwony pająk” oraz „Król życia. W styczniowym repertuarze naszego kina znajdą się produkcje: „Karbala film wojenny przedstawiający losy grupy polskich i bułgarskich żołnierzy odpierających kolejne ataki Al-Kaidy na siedzibę władz lokalnych w irackiej Karbali, „Hiszpanka obraz opowiadający o zapomnianym w polskiej historii, jedynym zwycięskim powstaniu - Powstaniu Wielkopolskim, „Ziarno prawdy – kryminał  ukazujący tajemnicze morderstwa w Sandomierzu, które próbuje rozwikłać prokurator Teodor Szacki oraz „Żyć nie umieraćhistoria śmiertelnie chorego mężczyzny, któremu pozostały trzy miesiące życia na naprawienie błędów przeszłości.

 

„Ziarno prawdy”, reż.  Borys Lankosz

 

Premierowo w grudniu nasi widzowie zobaczą m. in. węgierską produkcję „Syn Szawła” – nagrodzoną trzema nagrodami na festiwalu w Cannes (w tym nagrodą Grand Prix w kategorii Najlepszy film) historię pracującego w krematorium więźnia Auschwitz, który pośród zwłok rozpoznaje ciało swego syna. Mężczyzna postanawia za wszelką cenę godnie pochować swego potomka. W programie zobaczymy także bardzo szczery i emocjonalny film – „Janis: Little Girl Blue” poświęcony osobie jednej z największych legend muzyki soulowo – bluesowej – Janis Joplin, a także przewrotną komedię Jaco Vana Dormaela - „Zupełnie nowy testament” ukazujący Pana Boga mieszkającego w Brukseli i tyranizującego swoją rodzinę. Jego największą rozrywką jest bezmyślne oglądanie telewizji i wymyślanie praw, które coraz bardziej utrudniają ludziom życie. Przeciwko takiemu porządkowi sprzeciwia się jego córka Ea…  

 

„Syn Szawła”, reż. László Nemes

 

W przyszłym miesiącu, w cyklu Z miłości do kina – filmy przedwojenne w nowej odsłonie zaprezentujemy dzieło Mieczysława Krawicza -  „Robert i Bertrand”. Komedia opowiada  historię Ireny Ippel (Helena Grossówna) – córki  bogatego ziemianina, która postanawia wziąć udział w konkursie na najlepszą powieść sensacyjno-kryminalną. Szukając inspiracji  dziewczyna znajduje sposób na to, by zamknąć się w gminnym areszcie. Tam poznaje Roberta (Adolf Dymsza) i Bertranda (Eugeniusz Bodo) – domokrążców trudniących się sprzedażą krawatów, niesłusznie posądzonych o kradzież pieniędzy. Pewnego razu Irena niespodziewanie ucieka, a zakochany w czarującej, jak sądzi, złodziejce, Bertrand postanawia podążyć jej śladem. Do ucieczki namawia też Roberta i już niedługo wszyscy spotykają się ponownie... 10 stycznia prelekcję przed filmem wygłosi – Michał Pieńkowski.

 

„Robert i Bertrand”, reż. Mieczysław Krawicz 

 

Tematem styczniowego odcinka z cyklu Kino od kuchni będą kostiumy. Widzowie Iluzjonu obejrzą tym razem film „Mój Nikifor w reżyserii Krzysztofa Krauzego opowiadający o przyjaźni Nikifora Krynickiego, jednego z najwybitniejszych malarzy – prymitywistów, z młodszym o dwadzieścia osiem lat Marianem Włosińskim, absolwentem ASP, który dla Nikifora poświęcił własną karierę i rodzinę. 21 stycznia, po projekcji zapraszamy na spotkanie z naszym gościem, kostiumografką  Dorota Roqueplo.

 


DLA DZIECI:

 

W styczniu naszych małych widzów zapraszamy do Iluzjonu na bajkowy cykl pt. „Bałwan, łyżwy i sanki, czyli śnieżne hulanki, w którym to bohaterowie dobranocek tacy jak: Miś Uszatek i Miś Colargol, Reksio oraz Bolek i Lolek oddawać się będą w najlepsze zimowym zabawom. Będzie lepienie bałwana, jazda na łyżwach i narciarskie slalomy. Dodatkowo w Małym Iluzjonie zobaczyć będzie można niezapomniany film spod znaku science – fiction dla najmłodszych, czyli „E.T.” w reżyserii Stevena Spielberga oraz wspaniały holenderski obraz - „Życie według Nino, którego autorką scenariusza jest nasza rodaczka, reżyserka – Urszula Antoniak. Ten piękny, poruszający i pełen humoru film opowiada o ośmioletnim Nino, którego życie wywraca się do góry nogami z chwilą, gdy w nagłym wypadku ginie jego mama. Chłopiec coraz bardziej zamyka się w swoim świecie, a powiernikiem jego sekretów staje się królik Bobby, bowiem tytułowy bohater odkrywa w sobie umiejętność rozmowy ze zwierzętami. Czy uda mu się pogodzić z nową sytuacją i na powrót odzyskać więź z tatą i bratem? Zobaczcie sami!

 

 

W ramach styczniowych Ćwiczeń z widzenia dzieci dowiedzą się dlaczego ludzie od dawien dawna czuli potrzebę przebierania się w maski. Z innego powodów zakłada ją uczestnik karnawałowego pochodu w Wenecji, a z innego szaman w murzyńskiej wiosce! Uczestnicy na zajęciach poznają groźne etniczne maski z różnych kultur, ale i te zabawne, pełne uroku maseczki karnawałowe. Tematami kolejnych spotkań będą także: wyludnione miasta utrwalone w obiektywie fotografa – Yvesa Marchanda, magiczny świat Salvadora Dali, ekscentryczne projekty współczesnych architektów a także ćwiczenia na wyobraźnię – dzieci spróbują stworzyć świat zbudowany z samych skosów. Pomogą im w tym prace słynnego holenderskiego grafika – M.C. Eschera. Zapraszamy w każdą niedzielę przyszłego miesiąca.

 

Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł

Kasa kina – (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

Galeria

Pliki do pobrania

Repertuar [pdf]