Mężowie i żony
Historia kina obfituje w niezliczoną ilość przypadków, kiedy to kochankowie na ekranie stawali się partnerami również w życiu, a reżyserzy poślubiali aktorki grające w ich filmach. Czy wspólna pasja i praca pozytywnie wpływają na wzajemne relacje małżeńskie czy je raczej utrudniają? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Z pewnością jednak ta niesamowita chemia istniejąca między małżonkami jest przez widzów wyczuwalna i ma wpływ na postrzeganie przez nich filmowych postaci i ich wzajemnych relacji. Przykładem jest m.in. związek Elizabeth Taylor i Richarda Burtona, o których burzliwym życiu prywatnym rozpisywały się swego czasu wszystkie amerykańskie brukowce. Kiedy para stawała przed kamerą i musiała odegrać scenę rozżalonych, kłócących się małżonków - jak chociażby w filmie „Kto się boi Virginii Woolf?” - trudno było nie zauważyć, że z ich gry aktorskiej przebijają prawdziwe emocje - wzajemny żal i rozczarowanie. Z drugiej strony mamy także słynnych reżyserów, Federica Felliniego czy Johna Cassavetesa, których filmy trudno dziś wyobrazić sobie bez genialnych kreacji stworzonych przez ich żony: Giuliettę Masinę (FF) i Genę Rowlands (JC). W marcowym cyklu Mężowie i żony nasi widzowie będą mieli okazję zobaczyć w Iluzjonie m.in. efekt pracy francuskiego reżysera Claude’a Chabrola i jego żony Stéphane Audran w filmie „Kobietki”, tę samą aktorkę zobaczymy także u boku jej pierwszego męża, również aktora, Jean-Louisa Trintignanta. W programie znajdą się również filmy z duetami takimi jak: Ingrid Bergman i Roberto Rosselini („Strach”), Robin Wright i Sean Penn („Obietnica”), Emma Thompson i Kenneth Branagh („Wiele hałasu o nic”) czy Katharine Hepburn i Spencer Tracy („Żebro Adama”). Zapraszamy od 1 do 30 marca.
„Żebro Adama” reż. George Cukor
Ultima Thule. Na krańcu świata
Początek marca 2016 w Iluzjonie to niezwykłe filmowe emocje. Już za chwilę rozpocznie się warszawska odsłona projektu „Ultima Thule. Na krańcu świata” organizowanego przez Filmotekę Narodową. W ramach największego w Polsce przeglądu kinematografii islandzkiej zaprezentujemy filmy składające się na subiektywną panoramę emocji, które wywołuje w widzach twórczość z dalekiej Północy. Pokazywana w Gdańsku (KinoPort w CSW Łaźnia), Poznaniu (Nowe Kino Pałacowe w Centrum Kultury Zamek) i Warszawie (kino Iluzjon) sekcja nordycka projektu zawiera produkcje mówiące o uniwersalnych uczuciach: ludzkich pragnieniach i tęsknotach, smutkach i wzruszeniach oraz lękach i oburzeniu. A wszystko to przyprawione jest specyficznym północnym poczuciem humoru. Wspólnie przekonamy się czy Dzieci natury Fridrikssona wzruszają, Śmiech mewy Guðmundssona oburza, Życie na kredycie Zophoníassona jest smutne, XL Thorssona złości, Ingaló Thoroddsena jest pełne tęsknot, a Gnarr Úlfarssona bawi. Na zakończenie zobaczymy (i usłyszymy!) cyfrowo odnowioną Islandię w ruchomych obrazach (reż. Loftur Guðmundsson, 1925). Seansowi jedynego islandzkiego dokumentu z okresu kina niemego, obrazującego życie w Reykjavíku w latach 20. XX w., towarzyszyć będzie muzyka na żywo w wykonaniu TRZASKA/HARNIK/BRANDLMAYR TRIO.
W ramach projektu nasi widzowie będą mieli możliwość spotkania się z interesującymi gośćmi z Islandii, wśród których znajdą się: autor dylogii „Dzieci”/”Rodzice” Ragnar Bragason (który za swój debiut „Fiasco” zdobył Nagrodę Jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kairze w 2000 roku), Rúnar Rúnarsson (nominowany do Oscara za krótki metraż „Ostatnia farma”), a także Árni Ásgeirsson (reżyser tragicznego w swojej wymowie „Wiru”) oraz odtwórca jednej z głównych ról w filmie „Państwo w państwie” Björn Hlynur Haraldsson (znany przede wszystkim z filmu „Bagno”, „Strákarnir okkar” i miniserialu „Hamarinn”).
W programie także występ Efter/ Sóley/ Asikids - dziecięcego kwartetu smyczkowego, który na żywo, podczas koncertu „Wyspa dźwięków”, swą muzyką dopełni wideoklipy do utworów Efterklangu, islandzkiej artystki Sóley oraz Asi Miny. Muzyczną stronę projektu reprezentuje również Marcin Dymiter, który w ciemnościach „Małej Czarnej” Iluzjonu zagra set z wykorzystaniem dźwięków zarejestrowanych podczas warsztatów z field recordingu, które odbyły się latem w Warszawie i Reykjavíku. Dzieci zapraszamy również na warsztaty z animacji poklatkowej oraz warsztaty z teatru cieni, podczas których będą mogły poznać historie o islandzkich trollach. Wydarzeniu towarzyszyć będzie multimedialna wystawa „Is(not)” - wynik współpracy polskich fotografów dokumentalistów z islandzkimi pisarzami i poetami - będąca częścią zrealizowanego przez kolektyw fotograficzny Sputnik Photos projektu pt. „Islandzkie opowieści”. Zapraszamy od 9 do 20 marca.
Koncert Efter/ Sóley/ AsiKids, fot. Danuta Matloch
Krzysztof Kieślowski
Wśród polskich twórców cenionych za granicą niezmiennie prym wiedzie Krzysztof Kieślowski. Do inspiracji jego filmami przyznał się chociażby Tom Tykwer - jego produkcja z 1998 roku „Biegnij Lola, biegnij” swoją strukturą bardzo mocno przypomina zrealizowany w 1981 roku „Przypadek”. Cztery lata później ten niemiecki twórca wyprodukował również film „Niebo” oparty na scenariuszu Kieślowskiego i Piesiewicza, a w 2006 roku miał premierę drugi film z nieukończonego tryptyku - „Piekło” w reżyserii Danisa Tanovicia. Wpływy Kieślowskiego widoczne są również w twórczości reżyserów takich jak Nuri Bilge Ceylan czy Cristian Mungiu, oraz w realizacjach naszych rodzimych filmowców – Jerzego Stuhra czy Grega Zglińskiego. Przypadająca w marcu 20. rocznica śmierci tego wybitnego polskiego twórcy będzie znakomitą okazją do zaprezentowania filmów jego autorstwa, zarówno z wczesnego okresu dokumentalnego, jak i późniejszego - fabularnego. W przeglądzie twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, który odbędzie się w Iluzjonie w terminie 9 – 31 marca, znajdą się filmy fabularne: „Krótki film o zabijaniu” i „Krótki film o miłości” – kinowe wersje dwóch telewizyjnych odcinków z cyklu „Dekalog”, przepełniony metafizyką dramat „Podwójne życie Weroniki” czy trylogia „Trzy kolory”. Zaprezentujemy też jego trzy dokumenty: „Życiorys”, „Nie wiem” i „Krótki dzień pracy”.
„Bez końca” reż. Kieślowski Krzysztof
Buntownicy kamery – Czechosłowacka Nowa Fala
W marcu kontynuujemy przegląd Buntownicy kamery. Czechosłowacka Nowa Fala, w którym staramy się przybliżyć naszym widzom kontekst kulturowy, historyczny i społeczny Czechosłowacji lat 60. XX wieku. W nadchodzącym miesiącu w Iluzjonie zobaczyć będzie można tytuły takie jak: „Bokser i śmierć” (poruszający dramat psychologiczny ukazujący losy byłego zawodowego boksera, który podczas swego pobytu w obozie koncentracyjnym pod groźbą śmierci zmuszany jest przez komendanta obozu do odgrywania roli jego partnera w sparingach), „Ja, Julinka i koniec wojny” (dramat wojenny ukazujący brutalny świat dorosłych, widziany oczami dziecka) czy też „Nikt się śmiać nie będzie” (jedna z najlepszych ekranizacji prozy Milana Kundery, opowiadająca o tym, jak drobne kłamstewka i niedopowiedzenia mogą wpłynąć na całe ludzkie życie). W marcowej części przeglądu znajdą się również dzieła: „Najpiękniejszy wiek” oraz „ Transport z raju”. Na seanse poprzedzone prelekcją zapraszamy w każdy czwartek.
STAŁE CYKLE:
23 marca w cyklu Nowa ekonomia: ludzie zamiast liczb zaprezentujemy film Czterej jeźdźcy Apokalipsy - niezależną produkcję zrealizowaną przez zespół młodych filmowców, którzy zainicjowali debatę na temat tego, jak poprawić jakość życia we wszystkich krajach świata. Reżyser filmu Ross Ashcroft postawił sobie za cel ukazanie, jak w rzeczywistości działa globalna ekonomia i życie w czasach tryumfu neokapitalizmu, którego żądza zysku doprowadziła społeczeństwa na skraj przepaści. W filmie wypowiada się 23. światowej sławy myślicieli, którzy spotkali się, aby przerwać milczenie i wyjaśnić, jakie mechanizmy rządzą światem. Po projekcji zapraszamy do udziału w dyskusji.
„Czterej jeźdźcy Apokalipsy”
31 marca w cyklu Kino od kuchni zobaczymy film Karbala ujawniający kulisy polskiej misji wojskowej w Iraku w kwietniu 2004 roku. W tytułowym mieście dochodzi do zamachów, które poprzedza atak na strategiczny City Hall – siedzibę lokalnych władz i policji. Na placu boju pozostaje jedynie pozbawiona wsparcia garstka polskich i bułgarskich żołnierzy. Po seansie zaprosimy na spotkanie z operatorem Arkiem Tomiakiem.
Kolejny odcinek cyklu Młodzi gniewni – Młodzieżowy Klub Filmowy poświęcony będzie tematowi efektów specjalnych. 29 marca nasi widzowie zobaczą film Grawitacja opowiadający o dwojgu kosmonautach, którzy są zdani tylko na siebie po tym, jak ich stacja zostaje niemal kompletnie zniszczona przez szczątki satelity. Wyreżyserowany przez Alfonso Cuaróna obraz nominowany był do siedmiu Oscarów i zdobył trzy z nich, w tym za najlepsze efekty specjalne.
24 marca w cyklu I Love Polish Cinema zaprezentujemy znakomitą przedwojenną komedię pomyłek z muzyką Henryka Warsa Sportowiec mimo woli. W roli tytułowej zobaczymy polskiego komika wszech czasów Adolfa Dymszę, którego popisowa jazda na łyżwach do dziś budzi salwy śmiechu. Przed seansem prelekcję w języku angielskim wygłosi krytyk filmowy Michał Chaciński.
31 marca w ramach Klubu Seniora zapraszamy na film Jabberwocky w reżyserii Terry’ego Gilliama, jednego z członków słynnego zespołu „Monty Python Flying Cirrus”. To klasyczne już dzieło jest rodzajem swobodnej wariacji na temat głównego wątku drugiej części „Alicji w krainie czarów” Lewisa Carrolla – „Po drugiej stronie lustra”. Tę zrealizowaną w konwencji surrealistycznej parodię epickich poematów rycerskich, cechuje doskonały czarny humor i niezwykły, zadziwiający wiernością wobec historycznych realiów obraz średniowiecza. Przed filmem prelekcje wygłosi filmoznawca Artur Zaborski.
W marcu, w ramach Kultury Dostępnej, zapraszamy na seanse filmów: „Obce niebo” (poruszający obraz Dariusza Gajewskiego opowiadający dramat młodego małżeństwa, któremu szwedzka opieka społeczna odbiera ukochaną córkę i oddaje rodzinie zastępczej), „Bogowie” (opartą na faktach filmową opowieść o życiu profesora Zbigniewa Religi), nagrodzony na festiwalu filmowym w Wenecji film Jerzego Skolimowskiego „11 minut” oraz „Body/Ciało” Małgorzaty Szumowskiej, a także „Demon” Marcina Wrony.
W marcowym repertuarze premierowo zobaczymy m.in.: głośny film Lenny’ego Abrahamsona „Pokój”, przedstawiający historię matki i jej 5-letniego synka, który od urodzenia mieszka z nią w jednym pomieszczeniu nieświadomy tego, że istnieje również świat zewnętrzny. W programie znajdą się także obrazy: „Widzę, widzę” (austriacki horror ukazujący losy dwóch chłopców podejrzewających, że ich matka, która wróciła ze szpitala po operacji plastycznej nie jest wcale osobą, za którą się podaje), „Yona” (historia wiejskiej dziewczyny wywodzącej się ze środowiska zdominowanego przez mężczyzn, która pomimo wielu trudności stała się legendarną poetką), a także thriller „El Clan” (opowieść o tradycyjnej, na pozór przeciętnej rodzinie z dzielnicy San Sidro w Argentynie lat 80. XX wieku, która w rzeczywistości jest niebezpiecznym klanem dokonującym porwań i morderstw.
„Pokój” reż. Lenny Abrahamson
W marcu w cyklu Last Shot pokażemy filmy takie jak: „Córki dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej (opowieść o dwóch syrenach, które wychodzą z Wisły i rzucają się w wir warszawskich imprez i koncertów), „Lucyfer” (historia upadłego anioła wprowadzającego zamęt w życie mieszkańców małego meksykańskiego miasteczka), indyjski komediodramat „Umrika”, „Janis” (film biograficzny o legendarnej piosenkarce Janis Joplin), a także „Warszawę 1935” Tomasza Gomołły.
„Córki dancingu” Agnieszka Smoczyńska
W marcu naszych najmłodszych widzów i ich rodziców, którzy mieliby ochotę na chwilę zapomnienia i nostalgiczny powrót do krainy dzieciństwa, zapraszamy do Małego Iluzjonu na zestaw bajek pod wspólnym tytułem Nu, pogodi! - Poranek z Wilkiem i Zającem. Ta jedna z najpopularniejszych w krajach byłego bloku wschodniego kreskówek (w swoim pomyśle przypominająca wcześniejszy, amerykański serial animowany „Tom i Jerry”) w pełen humoru sposób przedstawia perypetie Wilka, który próbuje na wszystkie sposoby dopaść wesołego i sprytnego Zająca. Jak to jednak w bajkach bywa, nigdy mu się to nie udaje, a na końcu każdego odcinka usłyszeć możemy nieśmiertelną kwestię wypowiadaną przez Wilka: „Nu, Zajec! Nu pagadi!” („No Zającu! Ja ci pokażę!”). Bajkowy zestaw z Wilkiem i Zającem dopełni animacja z Kangurkiem Hip-Hop zatytułowana „Wilk”, w której to ciekawy świata główny bohater spotka na swej drodze groźnego wilka i będzie musiał uratować śmiertelnie zagrożone owieczki. To nie koniec wilczych opowieści, ponieważ w Małym Iluzjonie zaprezentujemy także wzruszający film familijny „Legenda o wilku Lobo”, którego tytułowy bohater żyje na początku wieku na terenie Nowego Meksyku.
Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł
Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl