Pier Paolo Pasolini – artysta i skandalista
Kontrowersyjna twórczość Piera Paola Pasoliniego po dziś dzień inspiruje kolejne pokolenia filmowców i cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem widzów. Włoski mistrz kina przez całe swoje życie szokował, prowokował i dążył do przełamywania ograniczeń i tabu związanych m.in. z cielesnością i seksualnością. W wielu krajach zakazywano dystrybucji jego filmów, a on sam z ich powodu wielokrotnie stawał przed sądem za obrazę wartości moralnych. Również w życiu prywatnym nie bał się naruszać obowiązujących norm - był człowiekiem i twórcą radykalnym pod każdym względem. Tuż po ukończeniu swojego najbardziej kontrowersyjnego dzieła, jakim było „Salò, czyli 120 dni Sodomy”, reżyser zginął tragicznie - 2 listopada 1975 brutalnie okaleczone ciało Pasoliniego znaleziono na plaży w Ostii, a światowa prasa jeszcze długo rozpisywała się na temat tego, co było prawdziwą przyczyną morderstwa. Wielu uważało, że reżyser padł ofiarą zbrodni na tle politycznym. W nadchodzącym miesiącu, za sprawą reżysera Abla Ferrary i jego najnowszego dzieła „Pasolini”, będziemy mogli przekonać się o tym, jak wspaniałym materiałem na film było barwne życie włoskiego artysty. Będzie to również doskonała okazja do przypomnienia kilku znakomitych dzieł jego autorstwa. Od 1 do 29 kwietnia nasi widzowie zobaczą w Iluzjonie produkcje takie jak „Mamma Roma”, „Ptaki i ptaszyska”, „Król Edyp” czy „Włóczykij”. 1 kwietnia przed filmem „Pasolini” zapraszamy na prelekcję o twórczości włoskiego reżysera, którą wygłosi filmoznawczyni Diana Dąbrowska.
Pasolini, reż. Abel Ferrara
Eugeniusz Bodo – gwiazda kina i estrady
Eugeniusz Bodo był gwiazdą kina i estrady, jednym z najpopularniejszych i najbardziej lubianych amantów w przedwojennej Polsce. Według relacji osób, które znały go osobiście, miał niesamowite poczucie humoru, urok osobisty i potrafił rozkochać w sobie praktycznie każdą kobietę. Tym, czego z pewnością mu nie brakowało, był jego wszechstronny talent, który przejawiał się zarówno na płaszczyźnie filmowej (był również reżyserem), jak i scenicznej (świetnie tańczył i śpiewał). Kto raz usłyszał, jak Bodo wspaniale wykonuje swoje szlagiery, takie jak „Sex appeal to nasza broń kobieca”, „Ach te baby” czy „Umówiłem się z nią na dziewiątą”, ten nie zapomni ich już nigdy. Od 2 do 19 kwietnia w Iluzjonie zaprezentujemy kilka z najsłynniejszych dzieł z udziałem Eugeniusza Bodo: „Jego ekscelencja subiekt”, „Czy Lucyna to dziewczyna?”, „Piętro wyżej” i „Książątko”. 5 kwietnia przed seansem „Eugeniusz Bodo. Niezrównany człowiek filmu” zapraszamy na spotkanie poświęcone życiu i twórczości artysty.
Robert i Bertrand reż. Mieczysław Krawicz
Mistrzowie muzyki – oscarowy Ennio Morricone
Od 2 do 24 kwietnia zapraszamy na przegląd filmów, do których muzykę skomponował jeden z najsłynniejszych kompozytorów, laureat tegorocznego Oscara – Ennio Morricone. Artysta jest autorem muzyki do ponad pięciuset filmów, wśród których są niezapomniane dzieła, takie jak „Cinema Paradiso”, „Misja”, „Dawno temu w Ameryce” czy trylogia „dolarowa” w reżyserii Sergia Leone. Jest jednym z najczęściej nagradzanych kompozytorów – zdobył 76 nagród, w tym wspomnianego Oscara, Złotego Globa za „Misję” i „1900: Człowieka legendę” czy nagrodę BAFTA za „Cinema Paradiso” oraz „Niebiańskie dni”. Muzyka Morricone w połączeniu z obrazem nieustannie wzrusza i zachwyca, ale doskonale sprawdza się także poza ekranem, o czym świadczy ponad 70 milionów sprzedanych płyt z jego kompozycjami. W nadchodzącym miesiącu w Iluzjonie nasi widzowie będą mieli okazję przypomnieć sobie wiele znakomitych utworów autorstwa Ennia Morricone. Zaprezentujemy dzieła takie jak „Malena”, „Ofiary wojny”, „Niebiańskie dni”, „Cinema Paradiso” czy wspomniane już „Dawno temu w Ameryce”. W przeglądzie nie mogło zabraknąć także oscarowej „Nienawistnej ósemki” w reż. Quentina Tarantino.
Nienawistna ósemka reż. Quentin Tarantino
Szekspirowskie inspiracje
Nie było drugiego takiego twórcy jak William Szekspir, jego dzieła ekranizowano z wyjątkową częstotliwością. Według jednego z wyliczeń, na podstawie sztuk tego dramaturga wszech czasów powstało już ponad 400 filmów pełnometrażowych, a z każdym rokiem liczba rośnie. Po ponadczasowe dzieła Szekspira sięgali twórcy tacy jak Orson Welles („Makbet”, „Otello”), Franco Zeffirelli („Romeo i Julia”, „Poskromienie złośnicy”) czy też Kenneth Branagh („Wiele hałasu o nic”). Nie wszystkie ekranizacje to klasyczne adaptacje sztuk brytyjskiego pisarza, wiele z nich to niezwykle interesująca próba przeniesienia ówczesnych bohaterów, ich konfliktów i dramatów, do czasów nam współczesnych, jak uczynił to Robert Wise w słynnym, nagrodzonym dziesięcioma Oscarami musicalu „West Side Story”, inspirowanym dramatem „Romeo i Julia” lub też Akira Kurosawa, który w „Tronie we krwi” podjął się karkołomnego zadania przeniesienia Szekspirowskiego „Makbeta” w realia średniowiecznej Japonii. Zainteresowanie sztukami Szekspira nie słabnie, o czym mieliśmy możliwość przekonać się chociażby w ubiegłym roku, gdy na ekranach polskich kin oglądać można było bardzo udaną najnowszą ekranizację „Makbeta” w reżyserii Australijczyka Justina Kurzela, z Michaelem Fassbenderem i Marion Cotillard w rolach głównych. W kwietniu, z okazji 400. rocznicy śmierci Williama Szekspira, w Iluzjonie będzie można zobaczyć kilkanaście ekranizacji dzieł Mistrza ze Stratfordu. Będą to m.in. „Hamlet" Grigorija Kozincewa, „Sen nocy letniej” Michaela Hoffmana, „Henryk V” Kennetha Branagha, a także wspomniane wcześniej „Poskromienie złośnicy”, „West Side Story” oraz „Tron we krwi”. „Szekspirowskie inspiracje” w Iluzjonie od 2 do 30 kwietnia - zapraszamy!
Hamlet reż. Grigorij Kozincew
100 na 100. Epoka Polskiego Filmu Dokumentalnego
W terminie 6 - 7 kwietnia w Iluzjonie odbędzie się przegląd polskich filmów dokumentalnych połączony z plebiscytem, w którym wybrany zostanie najlepszy polski dokument ostatniego stulecia! Projekt 100 na 100. Epoka Polskiego Filmu Dokumentalnego to przegląd kilkudziesięciu najwybitniejszych filmów dokumentalnych powstałych w ponad 100-letnich dziejach polskiej kinematografii. Wydarzenie realizowane jest przez Stowarzyszenie Filmowców Polskich przy współudziale Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, Filmoteki Narodowej, Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Wytwórni Filmów Oświatowych. W programie wydarzenia przewidziane są także spotkania z twórcami, plebiscyt na Złotą Dziesiątkę Epoki Dokumentu, a także panel dyskusyjny z udziałem specjalistów i reżyserów, którzy porozmawiają na temat przyszłości polskiego dokumentu. Projekcje w ramach przeglądu zobaczyć będzie można w kinie Iluzjon i kinie Kultura.
Wszystko może się przytrafić reż. Marcel Łoziński
13. Święto Niemego Kina
Romans, zazdrość, zdrada i zbrodnia – kino sięgało po te tematy od początku swojego istnienia. Motywem przewodnim tegorocznego Święta Niemego Kina stanie się więc miłość. Ze szczególnym uwzględnieniem tej nieszczęśliwej… Od 8 do 10 kwietnia już po raz trzynasty zapraszamy na flagowy festiwal Filmoteki Narodowej: Święto Niemego Kina – pokazy filmowe z muzyką na żywo. W tym roku pragniemy, by nasi widzowie wspólnie z bohaterami prezentowanych przez nas filmów przeżywali miłosne rozterki, rozczulali się podczas romantycznych scen albo odczuwali współczucie dla zdradzonych. W końcu „nie ma miłości bez zazdrości”! Na ekranie przyjrzymy się zatem związkom gwiazd. W Iluzjonie zagoszczą m.in.: Pola Negri, Rudolf Valentino, Halina Bruczówna i Buster Keaton. Zbadamy także relację Sienkiewicz vs kino. Święto Niemego Kina rozpoczniemy „Bartkiem zwycięzcą” - wierną adaptacją noweli Sienkiewicza z 1923 roku, do której zagra Rafał Rozmus z orkiestrą. W programie także: „Krew na piasku”, „Bestia” i „Ludzie bez jutra”.
Krew na piasku reż. Fred Niblo
Andrzej Żuławski
17 lutego zmarł jeden z najbardziej cenionych za granicą polskich reżyserów – Andrzej Żuławski. Artysta zaczynał jako asystent przy filmach Andrzeja Wajdy, a w kinie zadebiutował obrazem „Trzecia część nocy” opartym na opowiadaniu jego ojca Mirosława Żuławskiego, z Małgorzatą Braunek w roli głównej. Kolejne dzieła filmowca, takie jak „Diabeł”, „Opętanie” czy „Na srebrnym globie”, potwierdziły talent i wyjątkową wrażliwość wizualną reżysera. Jego wizjonerska i kontrowersyjna twórczość od zawsze wzbudzała wiele emocji wśród widzów i krytyków. Prezentowane przez Żuławskiego wizje świata często przepełnione są brutalnością, okrucieństwem i nigdy nie pozostawiają widza obojętnym. W jego filmach swoje najlepsze role zagrały aktorki takie jak Isabelle Adjani czy Sophie Marceau (prywatnie jedna z partnerek życiowych reżysera). W Iluzjonie od 21 do 30 kwietnia zobaczyć będzie można siedem filmów reżysera, wśród których znajdą się: „Błękitna nuta”, „Szamanka”, „Trzecia część nocy”, „Na srebrnym globie”.
Na srebrnym globie reż. Andrzej Żuławski
Nowa ekonomia: ludzie zamiast liczb
19 kwietnia w cyklu Nowa Ekonomia: ludzie zamiast liczb zaprezentujemy film Upór natury w reżyserii Jonathana Nossitera, opowiadający o czworgu właścicielach winnic we Włoszech. Wszystkich łączy jeden cel: chcą produkować wino w możliwie najbardziej tradycyjny sposób, bez ulepszaczy i związków chemicznych i bez konieczności podporządkowania się ścisłym regułom obowiązującym w tym biznesie. Niestety, nie jest to zadanie łatwe, gdyż nie każdy wierzy w sens walki o postępowe, ekologiczne i ekonomiczne rolnictwo. Po filmie zapraszamy do udziału w dyskusji.
Młodzi gniewni
26 kwietnia Młodzieżowy Klub Filmowy – Młodzi gniewni zaprasza na seans, podczas którego zobaczymy zestaw animacji pokazywanych w ramach „Łodzią po Wiśle” - Festiwalu Filmów Studenckich z Łódzkiej Szkoły Filmowej. O technikach realizacji animacji porozmawiamy z twórcami prezentowanych filmów.
I Love Polish Cinema
27 kwietnia w cyklu I Love Polish Cinema nasi obcojęzyczni widzowie zobaczą kultową polską komedię „Rejs” w reżyserii Marka Piwowskiego, z niezapomnianym duetem aktorskim: Jan Himilsbach i Zdzisław Maklakiewicz. Film poprzedzi prelekcja filmoznawcy Michała Chacińskiego wygłoszona w języku angielskim.
Klub Seniora
28 kwietnia zapraszamy do Klubu Seniora na liryczną komedię „Manhattan” rozgrywającą się w środowisku nowojorskich intelektualistów, uchodzącą za jedno z najlepszych dzieł Woody’ego Allena. Reżyser w niepowtarzalnym stylu - pełnym ironii, kulturowych odniesień i cytatów – daje w tym filmie wyraz własnym obsesjom i neurozom, portretując jednocześnie Nowy Jork z błyskotliwym humorem i wielką miłością.
Manhattan reż. Allen Woody
Buntownicy kamery – Czechosłowacka Nowa Fala
W kwietniu w cyklu Buntownicy kamery – Czechosłowacka Nowa Fala zaprezentujemy następujące dzieła: „Hotel dla cudzoziemców” – film łączący w sobie zarówno klimat dzieł Franza Kafki, jak i atmosferę komedii kina niemego, „Powrót syna marnotrawnego” – dramat psychologiczny Evalda Shorma, „Piąty jeździec apokalipsy” – film wojenny w reżyserii Zbyněka Brynycha ze znakomitą kreacją Miroslava Macháčka, a także jedno z najsłynniejszych dzieł Juraja Herza – „Lampy naftowe”. Każdy z seansów poprzedzi prelekcja.
Premierowo
Premierowo w kwietniu zapraszamy na film Wojciecha Staronia „Bracia”, ukazujący wyjątkową więź łączącą dwóch braci: Alfonsa i Mieczysława Kułakowskich, polskich repatriantów z Kazachstanu.
Last Shot
W cyklu Last shot w nadchodzącym miesiącu zobaczyć będzie można w Iluzjonie m.in. „Syna Szawła” nagrodzonego Oscarem dla najlepszego filmu nieanglojęzycznego, „Barany. Islandzką opowieść”, film cieszący się ogromnym zainteresowaniem publiczności, a także „Pokój”, przejmujący dramat Lenny’ego Abrahamsona ze znakomitą, nagrodzoną Oscarem rolą Brie Larson.
Syn Szawła reż. László Nemes
Kultura Dostępna
W ramach Kultury Dostępnej nasi widzowie zobaczą w kwietniu „Piątą porę roku” Jerzego Domaradzkiego – nastrojową opowieść o miłości z Ewą Wiśniewską i Marianem Dziędzielem w rolach głównych, „Carte blanche” Jacka Lusińskiego – poruszającą historię tracącego wzrok nauczyciela, „Czerwonego pająka” Marcina Koszałki – dramat psychologiczny opowiadający o tajemniczych morderstwach dokonywanych w Polsce w czasach PRL, a także pełną ciepła komedię „Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy” w reżyserii Janusza Majewskiego.
Kino od kuchni
28 kwietnia w Kinie od kuchni wspólnie z Małgorzatą Staroń porozmawiamy o roli dźwięku w filmie. Spotkanie z naszym gościem poprzedzi projekcja filmu dokumentalnego Bracia w reżyserii Wojciecha Staronia.
Mały Iluzjon
W nadchodzącym miesiącu bywalców Małego Iluzjonu zabierzemy do krainy magii i czarów. W bajkowym poranku pod hasłem Hokus-pokus, Reksio, zainspirowany występami wędrownego magika, sam będzie próbował wyczarować duże ilości smacznych kości, a giermek Błękitnego Rycerzyka znajdzie się pod groźnym wpływem potężnego czarnoksiężnika. Nie zabraknie również naszych ulubionych bohaterów - Bolka i Lolka, którzy przeżyją wiele niespodziewanych przygód za sprawą odnalezienia magicznych artefaktów: czarodziejskiego lustra i latającego kufra. W programie Małego Iluzjonu znajdzie się też ekranizacja „Cudownej lampy Aladyna” – jednej z najsłynniejszych opowieści „Baśni tysiąca i jednej nocy” oraz oparty na bestsellerowej serii książek o małym Albercie norweski film animowany „Hokus-pokus, Albercie Albertsonie”, opowiadający o dojrzewaniu, magii i o tym, że marzenia mogą spełnić się w najmniej oczekiwany sposób.
Hokus-pokus reż. Albercie Albertsonie
Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł
Rezerwacje:
Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl