Grudzień w kinie Iluzjon

28.11.2017

Jean Gabin, Brigitte Bardot, Alain Delon, Jeanne Moreau – największe gwiazdy francuskiego kina można zobaczyć w grudniu tylko w kinie Iluzjon. A ponadto polska klasyka z angielskimi napisami, najlepsze filmy z Kraju Kwitnącej Wiśni i sam Luchino Visconti w kolejnej odsłonie cyklu „Wielkie nazwiska światowego kina”.

Zapraszamy na stałe cykle: Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe, Klub Seniora, Młodzi Gniewni. Młodzieżowy Klub Filmowy oraz Kultura Dostępna. Polecamy również propozycje dla najmłodszych widzów naszego kina  cykle: Misiowe Poranki i Klasyka Dzieciom.

Wielkie nazwiska światowego kina: Luchino Visconti

Bohaterem grudniowej odsłony cyklu jest Luchino Visconti – reżyser filmowy, teatralny i operowy, scenarzysta, potomek jednego z najbardziej znamienitych włoskich rodów arystokratycznych. Należał do najwybitniejszych powojennych twórców europejskiego kina, był jednym z ojców włoskiego neorealizmu – prądu, który ukształtował wrażliwość całego pokolenia filmowców i stał się punktem wyjścia dla większości późniejszych ruchów nowofalowych. Reżyser, obok poruszających swym naturalizmem historii z życia tużpowojennych Włoch, z czasem zaczął też tworzyć zachwycające operowym rozmachem, kipiące kolorami i pięknymi kostiumami filmy historyczne.

 

Opętanie (Ossessione) reż. Luchino Visconti, Włochy 1943

Ziemia drży (La terra trema) reż. Luchino Visconti, Włochy 1948 

Rocco i jego bracia (Rocco e i suoi fratelli) reż. Luchino Visconti, Włochy/Francja 1960

Lampart (Il Gattopardo) reż. Luchino Visconti, Włochy 1963

Błędne gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy (Vaghe stelle dell'Orsa) reż. Luchino Visconti, Włochy 1965

Obcy (Lo straniero) reż. Luchino Visconti, Włochy/Francja 1967

Polskim okiem. Dzieła sztuki operatorskiej – Mieczysław Jahoda

Legenda polskiej szkoły operatorskiej, uczestnik pionierskiego, założonego w Krakowie przez Antoniego Bohdziewicza i Stanisława Wohla Kursu Przygotowania Filmowego. Absolwent wydziału operatorskiego w Łodzi, wieloletni nauczyciel w łódzkiej Szkole Filmowej. Jahoda był pionierem nowych technik zdjęciowych, jako pierwszy pracował w Polsce z szerokoekranowym systemem Cinemascope i kolorową taśmą Eastmancolor. Współpracował z wieloma wybitnymi reżyserami. Do historii przeszły jego zdjęcia do „Rękopisu znalezionego w Saragossie” Wojciecha Jerzego Hasa oraz „Krzyżaków” Aleksandra Forda.

 

Zimowy zmierzch reż. Stanisław Lenartowicz, Polska 1957

Pożegnania reż. Wojciech Jerzy Has, Polska 1958

Krzyżacy reż. Aleksander Ford, Polska 1960

Rękopis znaleziony w Saragossie reż. Wojciech Jerzy Has, Polska 1964

Jak daleko stąd, jak blisko reż. Tadeusz Konwicki, Polska 1971

Polska klasyka (z angielskimi napisami!) / Polish Classics (with English subtitles!)

Kanon polskiego kina – najważniejsze dzieła polskiej kinematografii zrealizowane po II wojnie światowej, teraz w nowej odsłonie: po rekonstrukcji cyfrowej i z angielskimi napisami. Od najbardziej znanych tytułów Szkoły Polskiej i kina moralnego niepokoju, przez dzieła kolejnych pokoleń twórców kina autorskiego, po najlepsze rodzime filmy gatunkowe.

Canonic works of post-WWII Polish cinema presented with English subtitles. From the appreciated works of the Polish Film School and so called cinema of moral anxiety to the best auteur cinema and genre films. All the best there is in Polish cinema presented from the newly digitally remastered prints.

 

Struktura kryształu / The Structure of Crystal reż. Krzysztof Zanussi, Polska 1969

Zaklęte rewiry / Hotel Pacific reż. Janusz Majewski, Polska 1975

Aktorzy prowincjonalni / Provincial Actors reż. Agnieszka Holland, Polska 1978

Konopielka reż. Witold Leszczyński, Polska 1981

Matka Królów / The Mother of Kings reż. Janusz Zaorski, Polska 1982

Kino z Kraju Kwitnącej Wiśni

Kino japońskie należy bez wątpienia do najważniejszych światowych kinematografii. Kurosawa, Ozu, Mizoguchi, Ichikawa czy Kobayashi to twórcy, którzy zdobyli światowe uznanie i wygrywali najważniejsze festiwale. Kino japońskie wytworzyło osobny język, który inspirował filmowców na całym świecie. Zarówno kino samurajskie, jak i eksperymentalne filmy nowofalowe cechuje bardzo często wybitna reżyseria, ale też wysmakowana sztuka operatorska, wielka dbałość o kostiumy i oczywiście wspaniałe kreacje aktorskie. Kinematografia japońska jest niesłychanie różnorodna i bogata, w cyklu „Kino z Kraju Kwitnącej Wiśni” prezentujemy jej najważniejsze osiągnięcia.

 

Opowieści księżycowe (Ugetsu monogatari) reż. Kenji Mizoguchi, Japonia 1953

Kwaidan, czyli opowieści niesamowite (Kwaidan) reż. Masaki Kobayashi, Japonia 1964

Kobieta kot (Yabu no naka no kuroneko) reż. Kaneto Shindo, Japonia 1968

Film czarny

Film czarny, którego poetyka ukształtowana została w latach 40. w USA, wywodził się z kina gangsterskiego. Szybko jednak wyrósł poza jego ramy i stał się osobnym nurtem, do dziś inspirującym twórców na całym świecie. W filmach noir nie ma jasnego podziału na dobro i zło, wyróżnia je mroczna atmosfera, pesymistyczne spojrzenie na rzeczywistość, a także fatalizm obciążający relacje damsko-męskie. Do charakterystycznych elementów tego stylu, czerpiącego inspiracje z kina ekspresjonistycznego, należą mocne kontrasty, operowanie cieniami, dominujące obrazy nocnego miasta; postacie ukazywane są często z nietypowej perspektywy, budującej kontekst psychologiczny przywoływanych sytuacji. Wyróżniająca ten nurt kina jest również zaburzona chronologia prezentowanych wydarzeń oraz narracja spoza kadru. Typowymi bohaterami filmów czarnych są przeciętni ludzie wplątani przypadkowo w kryminalne zagadki oraz prywatni detektywi, często także pojawia się w nich postać femme fatale. Najbardziej rozpoznawalnymi aktorami czarnych filmów byli m.in.: Humphrey Bogart, Lauren Bacall, Rita Hayworth, James Cagney, Richard Widmark, Robert Mitchum. Kino czarne jako nurt trwało zaledwie dwie dekady, mimo to jego wpływ obserwujemy do dziś w filmach twórców takich jak David Fincher czy Christopher Nolan.

 

Stracony weekend (The Lost Weekend) reż. Billy Wilder, USA 1945

Trzeci człowiek (The Third Man) reż. Carol Reed, Wielka Brytania 1949

Nieznajomi z pociągu (Strangers on a Train) reż. Alfred Hitchcock, USA 1951

Gwiazdy na gwiazdkę – kino francuskie

W naszym specjalnym świątecznym cyklu będzie można podziwiać największe gwiazdy francuskiego ekranu: Brigitte Bardot, Jeana Gabina, Alaina Delona, Jeanne Moreau oraz Jeana-Paula Belmondo. Te powszechnie znane z wielkich filmów francuskiej kinematografii ikony stylu i obiekty westchnień kilku pokoleń widzów zobaczymy w rolach, które przeszły do historii światowego kina.

 

Jean Gabin | Towarzysze broni reż. Jean Renoir, 1937

Jean Moreau | Windą na szafot reż. Louis Malle, 1958

Jean-Paul Belmondo | Do utraty tchu reż. Jean-Luc Godard, 1960

Brigitte Bardot | Viva Maria! reż. Louis Malle, 1965

Alain Delon | W kręgu zła reż. Jean-Pierre Melville, 1970

Klub Seniora

„Ciao Italia!” to hasło przewodnie trzeciej edycji Klubu Seniora w kinie Iluzjon. Od października 2017 do maja 2018 w ramach cyklu zaprezentujemy osiem filmów wybitnych włoskich twórców, takich jak Vittorio De Sica, Federico Fellini, Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni czy Giuseppe Tornatore. Każde z comiesięcznych spotkań rozpocznie się miniwykładem, podczas którego nasi widzowie dowiedzą się więcej o tym, jak powstawało prezentowane dzieło, a także co sprawiło, że jego twórcy na zawsze zapisali się na kartach historii kinematografii.

Cykl organizowany jest we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie.

21.12, godz. 11.00

Generał Della Rovere (Il generale Della Rovere) reż. Roberto Rossellini, Włochy 1959

prelekcja: Diana Dąbrowska

Młodzi Gniewni. Młodzieżowy Klub Filmowy

MKF „Młodzi gniewni” działa w kinie Iluzjon od marca 2014 r. jako cykl spotkań organizowanych z myślą o młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Klub zrzesza nastoletnich kinomanów zainteresowanych świadomym odbiorem sztuki filmowej i swobodną dyskusją o kinie.

 

5.12, godz. 18.00

Komunia reż. Anna Zamecka, Polska 2016

Prelekcję wygłosi oraz dyskusję po filmie poprowadzi Kaja Klimek.

 

19.12, godz. 18.00

Przywódcy reż. Paweł Ferdek, Polska 2013

Po filmie spotkanie z Pawłem Ferdkiem poprowadzi Kaja Klimek.

Jiří Brdečka: Życie – animacja – magia

Jiří Brdečka był czeskim pisarzem, scenarzystą i reżyserem filmów animowanych. Jego twórczość odznacza się inteligentnym poczuciem humoru, częstym stosowaniem hiperbol, ironii i zapożyczeń literackich. Jako scenarzysta pracował m.in. z Karelem Zemanem i Oldřichem Lipskim. W grudniu 2017 r. skończyłby sto lat. Z tej okazji chcemy przypomnieć polskim widzom postać artysty stojącego za takimi tytułami jak „Lemoniadowy Joe” czy „Adela jeszcze nie jadła kolacji”.

Jiří Brdečka był również jednym z prekursorów czeskiej animacji. Po wojnie zaliczał się do światowej czołówki w dziedzinie kina animowanego, otrzymał wiele nagród na międzynarodowych festiwalach i był postrzegany jako klasyk gatunku. Był także stałym scenarzystą Jiřiego Trnki, czeskiego mistrza animacji lalkowej.

Twórczość animowana Brdečki po jego śmierci w 1982 r. została zapomniana. Obecnie przeżywa renesans dzięki zaangażowaniu córki artysty, pisarki, scenarzystki i krytyczki filmowej Terezy Brdečkovej, która będzie gościem kina Iluzjon. Podczas spotkania odkryje przed widzami tajemnice twórczości Jiřiego Brdečki, które sprawiły, że stał się jednym z najważniejszych twórców powojennej złotej ery animacji artystycznej w Europie Środkowo-Wschodniej.

Przegląd został zorganizowany we współpracy z Czeskim Centrum w Warszawie. 

 

  • 8.12

godz. 19.00     Spotkanie z Terezą Brdečkovą, pokaz krótkometrażowych filmów animowanych Jiřiego Brdečki z lat 1948-1973

godz. 21.00     Lemoniadowy Joe (Limonádový Joe aneb Koňská opera)

reż. Oldřich Lipský, Czechosłowacja 1964

                         

  • 9.12

godz. 16.30     Gdy przychodzi kot (Až přijde kocour)

reż. Vojtěch Jasný, Czechosłowacja 1963

 

  • 10.12

godz. 18.00     Tajemnica zamku w Karpatach (Tajemství hradu v Karpatech)

reż. Oldřich Lipský, Czechosłowacja 1981

Ukryte. Psychoanalityczne Spotkania Filmowe

10.12, godz. 18.00

Klient reż. Asghar Farhadi, Francja/Iran 2016

Czy zemsta może przynieść ulgę? Co jest potrzebne, żeby mogło zaistnieć przebaczenie? Jak zmienia się życie po traumie?

Historia opowiedziana przez Farhadiego wydaje się prosta, ale podobnie można by powiedzieć o losach bohaterów antycznych dramatów. Oto małżeństwo aktorów musi wyprowadzić się ze swojego domu, ponieważ budynek grozi zawaleniem. Przyjaciel oferuje im wygodne mieszkanie, jednak nie ujawnia, kto był jego poprzednim lokatorem…

Niektórzy recenzenci filmu porównują go do antycznego dramatu właśnie, innym jego klimat kojarzy się z Hitchcockowskim thrillerem. Oba te skojarzenia są uprawnione. Farhadi stosuje niedopowiedzenia i elipsy, które sprawiają, że widz musi ciągle dekonstruować i interpretować opowieść na swój własny sposób. Mimo odległego kontekstu kulturowego film Irańczyka jest uniwersalny i możliwy do odczytania pod każdą szerokością geograficzną.

Po filmie odbędzie się spotkanie z  psychoanalityczką Agnieszką Myśliwiec-Ferdułą.

Cykl jest organizowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Psychoterapii Psychoanalitycznej.

Kultura Dostępna

10 złotych – tyle wystarczy, żeby raz w tygodniu zobaczyć w kinie Iluzjon najciekawsze polskie filmy ostatnich lat. W ramach programu, który jest prowadzony przez Narodowe Centrum Kultury, w każdy czwartek można obejrzeć cenione przez krytyków i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy polskiej produkcji. W grudniu w Iluzjonie będzie można zobaczyć:

 

Moje córki krowy reż. Kinga Dębska, Polska 2016

PolandJa reż. Cyprian T. Olencki, Polska 2017

Mały Iluzjon

 

Misiowe Poranki

W sobotnie przedpołudnia zapraszamy na ciekawe i twórcze spotkania w rodzinnej atmosferze. Na początek krótki pokaz znanych i cenionych polskich bajek, a po filmach zabawy z Misiowymi Przyjaciółmi i konkursy z nagrodami. Zajęcia są przeznaczone dla dzieci w wieku od 3 do 7 lat.

2.12, godz. 12.00 WIZYTA MIKOŁAJA

W programie pokaz bajek, mikołajkowe zabawy i wizyta Mikołaja, który dla każdego dziecka przygotował upominek. Nie zabraknie też zdjęcia z Mikołajem.

 

9.12, godz. 12.00 ŚWIĄTECZNA WYLICZANKA

Zapraszamy do twórczej zabawy. Święta już tuż-tuż, czas przygotować ozdoby choinkowe. Najpiękniejsze to te, które wspólnie wykonamy w rodzinnym gronie. Podczas Misiowych Poranków co roku wykonujemy piękne ozdoby, które dzieci z dumą wieszają na swoich choinkach.

 

Klasyka Dzieciom

To cykl koncertów, które poprzez zabawę w łatwy i przystępny sposób przybliżają dzieciom muzykę klasyczną. Każdy koncert opiera się na konkretnej historii, która prezentuje postaci kompozytorów i epoki muzyczne. Koncerty prowadzone są przez grupę Muzyka Łączy, którą tworzą doświadczone instrumentalistki, pedagożki i muzykoterapeutki – Eva Piłat, Anna Martyniuk-Tofiluk i Anna Natalicz. Koncerty są przeznaczone dla dzieci w wieku od 2 do 7 lat.

 

17.12, godz. 10.00 i 11.30 ŚWIĘTA NA LUDOWO

– interaktywny koncert muzyki klasycznej o tematyce świąteczno-ludowej.

 


Bilety i rezerwacje

Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)

Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)

Kup bilet online 

Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

Galeria

Pliki do pobrania

Repertuar (PDF) (1.78 MB)