Włoski neorealizm, festiwal Nowe Epifanie, kino jidysz, Luis Buñuel, to tylko niektóre propozycje lutowego repertuaru. Przypomnimy atmosferę końca lat 60. (cykl Rok protestu), a „Profesor Wilczur” i „Znachor” potwierdzą, że „stara miłość nie rdzewieje”. Z okazji Walentynek zapraszamy na inaugurację cyklu z miłością w tle.
Nie zabraknie stałych cykli: Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe, Klub Seniora, Młodzi Gniewni. Młodzieżowy Klub Filmowy oraz Kultura Dostępna. Polecamy również propozycje dla najmłodszych widzów naszego kina – cykle: Misiowe Poranki i Klasyka Dzieciom.
Polskim okiem. Dzieła sztuki operatorskiej – Jolanta Dylewska
Cykl „Polskim okiem. Dzieła sztuki operatorskiej” prezentuje postaci najwybitniejszych polskich operatorów filmowych. Jest on poświęcony zarówno wirtuozom pracy na taśmie czarno-białej, jak i specjalistom od kliszy kolorowej. Przyjrzymy się ich odważnym próbom formalnym i prześledzimy kształtowanie się nowych stylów. W ramach tej sekcji zaprezentujemy po kilka najważniejszych filmów wybranych operatorów i operatorek filmowych.
Jolanta Dylewska – operatorka filmowa, reżyserka, profesor Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi. Pracuje w Polsce i za granicą, zarówno w fabule, jak i w dokumencie. Laureatka wielu nagród, znana z umiejętności pracy w bardzo trudnych warunkach i rozwiązywania wydawałoby się nierozwiązywalnych problemów (np. realizacja zdjęć z minimalnym użyciem światła do filmu „W ciemności” Agnieszki Holland, czy wielomiesięczne prace nad „Tulpanem” Siergieja Dworcewoja w bardzo trudnych warunkach stepowych).
Pokot, reż. Agnieszka Holland, Polska 2017
W ciemności, reż. Agnieszka Holland, Polska 2012
Tulpan, reż. Siergiej Dworcewoj, Niemcy/Polska/Rosja/Szwajcaria/Włochy/Kazachstan 2008
Głośniej od bomb, reż. Przemysław Wojcieszek, Polska 2002
Królowa aniołów, reż. Mariusz Grzegorzek, Polska 1999
Przełomowe prądy filmowe: włoski neorealizm
Cykl prezentujący najważniejsze artystyczne prądy filmowe: włoski neorealizm, nową falę (francuską, czechosłowacką, węgierską), surrealizm, ekspresjonizm, kammerspiel i inne. Neorealizm rozwinął się w powojennych Włoszech w literaturze, plastyce, a przede wszystkim w kinie jako sprzeciw wobec faszyzmu. Charakteryzowało go podejmowanie tematów społecznych, często rozliczanie wojennej przeszłości, przyglądanie się skutkom działań wojennych, silne skoncentrowanie na bohaterze, oszczędność środków formalnych, niemal dokumentalna forma. Neorealizm był prądem przełomowym, który wpłynął na kinematografie wielu państw – od Japonii (Akira Kurosawa) po Polskę, w której stał się bezpośrednią inspiracją dla twórców polskiej szkoły filmowej.
Dzieci ulicy (Sciuscià) reż. Vittorio De Sica, Włochy 1946
Mamma Roma (Mamma Roma) reż. Pier Paolo Pasolini, Włochy 1962
Wałkonie (I vitelloni) reż. Federico Fellini, Włochy/Francja 1953
Rzym, miasto otwarte (Roma citta aperta) reż. Roberto Rossellini, Włochy 1945
Złodzieje rowerów (Ladri di biciclette) reż. Vittorio De Sica, Włochy 1948
Gorzki ryż (Riso amaro) reż. Giuseppe De Santis, Włochy 1948
Wielkie nazwiska światowego kina: Luis Buñuel
Luis Buñuel – jeden z najważniejszych i najoryginalniejszych twórców w historii europejskiego kina. Jego przełomowy, zrealizowany wspólnie z Salvadorem Dalim, krótkometrażowy „Pies andaluzyjski” dał początek filmowemu surrealizmowi, któremu Buñuel pozostał wierny do końca w swojej twórczości. Wychowany został w bardzo religijnej katolickiej rodzinie, czego skutki znalazły wyraz w jego twórczości – często poruszał w niej temat wiary, sacrum i profanum, przez co bywał cenzurowany. Jego filmy wywoływały skandale – tak było m.in. w przypadku „Viridiany”, zawierającej obrazoburczą scenę odwzorowującą „Ostatnią wieczerzę”, zaaranżowaną pośród pijaków i nędzarzy. Buñuel jest autorem jednej z najciekawszych filmowych autobiografii, książki pt. „Ostatnie tchnienie”.
W programie:
Pies andaluzyjski (Un chien andalou) Francja 1928
Nazarin (Nazarin) Meksyk 1958
Viridiana (Viridiana) Meksyk/Hiszpania 1961
Anioł zagłady (El ángel exterminador) Meksyk 1962
Dziennik panny służącej (Le journal d'une femme de chambre) Francja/Włochy 1964
Piękność dnia (Belle de jour) Francja/Włochy 1967
Tristana (Tristana) Francja/Włochy 1969
Dyskretny urok burżuazji (Le charme discret de la bourgeoisie) Francja/Włochy/Hiszpania 1972
Widmo wolności (Le fantôme de la liberté) Włochy/Francja 1974
Festiwal Nowe Epifanie 2018
Festiwal Nowe Epifanie to warszawski interdyscyplinarny festiwal wielkopostny, którego podstawowym celem jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu „Listu do artystów” Jana Pawła II. Organizatorem festiwalu jest Centrum Myśli Jana Pawła II w Warszawie, a tematem jego IX edycji jest hasło „król”.
19.02 Jezus Chrystus Zbawiciel (Jesus Christus Erlöser) reż. Peter Geyer, Niemcy 2008
26.02 Jesus Christ Superstar (Jesus Christ Superstar) reż. Norman Jewison, USA 1973
5.03 Boski (Il divo) reż. Paolo Sorrentino, Francja/Włochy 2008
12.03 Piłat i inni (Pilatus und andere – Ein Film für Karfreitag) reż. Andrzej Wajda, RFN 1971
19.03 Dyktator (The Great Dictator) reż. Charles Chaplin, USA 1940
Rok protestu – 1968 w kinie europejskim
Dwanaście filmów z sześciu krajów pokazuje atmosferę końca lat sześćdziesiątych – rejestrowaną na bieżąco i wspominaną po latach. Instytucje reprezentujące sześć krajów: Polskę, Czechy, Słowację, Niemcy, Francję i Włochy, przedstawiają wspólną panoramę tamtego czasu, widzianą przez pryzmat filmów fabularnych. Kino lat sześćdziesiątych pokazywało ważną i jednoczącą rolę sztuki: szukanie nowych form wyrazu, odważnej estetyki, wyzwalanie się z kagańca konwencji stylistycznych. Na tle rewolucyjnego ducha ówczesnego kina dzisiejsze fabuły okazują się zaskakująco tradycyjne. Czy kontrkultura nie przetrwała próby czasu? Niekoniecznie. We współczesnych wspomnieniach tamtych lat pobrzmiewa nuta nostalgii, tęsknoty za rewoltą i zaangażowaniem młodzieży.
Po pięćdziesięciu latach od polskiego Marca i francuskiego Maja, Praskiej Wiosny i Niemieckiej Jesieni Europą też wstrząsają turbulencje polityczne. Zmiany wywołane protestem tamtego pokolenia były trwałe, lecz dziś odchodzi ono z kultury i polityki. Ustępuje miejsca ludziom, którzy wychowali się w innej Europie. Jak poradzić sobie z dziedzictwem 1968 roku? Co pamiętamy do dziś, a o czym zdążyliśmy zapomnieć? Filmy pokazywane podczas przeglądu dają wieloznaczne odpowiedzi i prowokują do dalszych pytań.
23.02.2018
godz. 19.00 | Otwarcie przeglądu, dyskusja z udziałem prof. Tadeusza Lubelskiego oraz prof. Piotra Zwierzchowskiego
godz. 20.00 | Marcowe migdały, reż. R. Piwowarski, Polska 1989, 89 min
24.02.2018
godz. 17.00 | Wielkie marzenie, reż. M. Placido, Włochy 2009, 101 min | wprowadzenie: Diana Dąbrowska
25.02.2018
godz. 17.00 | Dowód osobisty, reż. O. Trojan 2010, Czechy, 137 min | wprowadzenie: Ewa Ciszewska
2.03.2018
godz. 18.00 | Teoremat, reż. P. P. Pasolini, Włochy 1968, 98 min | wprowadzenie: Karol Jóźwiak
3.03.2018
godz. 17.00 | Ptaszki, sieroty i głupcy, reż. J. Jakubisko, Czechosłowacja/Francja 1969, 82 min | wprowadzenie: Patrycjusz Pająk
4.03.2018
godz. 17.00 | Chinka, reż. J.-L. Godard, Francja 1967, 96 min | wprowadzenie: Paulina Kwiatkowska
9.03.2018
godz. 18.00 | Zakładnik, reż. J. Nvota, Słowacja 2014, 102 min | wprowadzenie: Ewa Ciszewska
10.03.2018
godz. 17.00 | Po maju, reż. O. Assayas, Francja 2012, 122 min | wprowadzenie: Paulina Kwiatkowska
11.03.2018
godz. 17.00 | Jeśli nie my, to kto, reż. A. Veiel, Niemcy 2011, 124 min | wprowadzenie: Ewa Fiuk
16.03.2018
godz. 18.00 | Podpalacze, reż. K. Lemke, Republika Federalna Niemiec 1969, 65 min | wprowadzenie: Ewa Fiuk
17.03.2018
godz. 17.00 | Stokrotki, reż. V. Chytilová, Czechosłowacja 1966, 74 min | wprowadzenie: Patrycjusz Pająk
18.03.2018
godz. 17.00 | Ręce do góry, reż. J. Skolimowski, Polska 1967, 76 min | wprowadzenie: Iwona Kurz
Przegląd organizują:
Niemiecki Instytut Historyczny w Warszawie // Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny // Czeskie Centrum // Goethe Institut // Institut Français // Instytut Kultury Włoskiej // Instytut Słowacki // Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi
Kino Jidysz
Zapraszamy na inaugurację współpracy Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego i Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emanuela Ringelbluma.
Cykl Kino Jidysz דער יידישער קינא rozpoczniemy od filmu dokumentalnego pt. „My, którzy przeżyliśmy” („Mir, lebngeblibene”, 1948), dzieła wyreżyserowanego przez Natana Grossa, polsko-izraelskiego scenarzystę. Jest to składająca się z dziesięciu części kronika ilustrująca próbę odbudowy życia żydowskiego po wojnie. Fragmenty tego filmu można zobaczyć w Żydowskim Instytucie Historycznym na wystawie stałej pt. „Czego nie mogliśmy wykrzyczeć światu”.
Seans połączony z dyskusją odbędzie się 8 lutego w kinie Iluzjon o godz. 18:00.
Stara miłość nie rdzewieje
W lutym z okazji walentynek inaugurujemy w kinie Iluzjon nowy cykl pokazów pod wspólnym tytułem „Stara miłość nie rdzewieje”. Będą to seanse przedwojennych polskich filmów o miłości lub z miłością w tle.
Zaprezentujemy:
Wrzos, reż. Juliusz Gardan, Polska 1938
Niebezpieczny romans, reż. Michał Waszyński, Polska 1930
Co mój mąż robi w nocy, reż. Michał Waszyński, Polska 1934
Kocha, lubi, szanuje, reż. Michał Waszyński, Polska 1934
Znachor, reż. Michał Waszyński, Polska 1937
Profesor Wilczur, reż. Michał Waszyński, Polska 1938
Gospodarzem cyklu jest Michał Pieńkowski, filmograf z FINA, który przed każdym seansem wygłosi prelekcję.
Walentynki w Iluzjonie
14 lutego zapraszamy na WALENTYNKI W ILUZJONIE. Z tej okazji przygotowaliśmy dwa zestawy filmów w specjalnej cenie.
Zestaw walentynkowy klasyczny gwarantuje piękne wzruszenia, łzy w oczach i historię wielkiej, prawdziwej miłości: Znachor (1937) i Profesor Wilczur (1938) w reżyserii Michała Waszyńskiego z Kazimierzem Junoszą-Stępowskim w roli tytułowej, to absolutne przeboje polskiego kina przedwojennego. Przed każdym seansem prelekcję wygłosi Michał Pieńkowski, filmograf z Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego (FINA).
Karnet na dwa filmy: 25 zł
Zestaw walentynkowy egzystencjalno-wampiryczny, a w nim kultowy już, erotyczny horror Tony'ego Scotta z 1984 roku – Zagadka nieśmiertelności z niesamowitą obsadą. W rolach niezwykłych istot związanych dozgonnym choć zabójczym uczuciem – piękni Catherine Deneuve i David Bowie. Zaraz potem film Jima Jarmuscha z 2013 roku – Tylko kochankowie przeżyją. Estetycznie wysmakowana, ale współczesna, opatrzona mroczną, fascynującą muzyką opowieść o nieśmiertelnym związku, tocząca się niespiesznie w ponurych dekoracjach upadającego Detroit.
Karnet na dwa filmy: 35 zł
W przerwie między filmami zapraszamy na kieliszek wina.
Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie
W lutym zapraszamy na pokazy „ABC miłości” (1935) – komedii Michała Waszyńskiego według scenariusza Mariana Hemara i z udziałem Adolfa Dymszy oraz „Dziewczyna szuka miłości” Romualda Gantkowskiego – filmu, w którym znalazło się wiele oryginalnych sekwencji lotniczych.
Wszystkie filmy z cyklu „Retrokino. Filmy przedwojenne w nowej odsłonie” przeszły gruntowną renowację w ramach realizowanego przez Filmotekę Narodową projektu „Nitrofilm”, którego celem była konserwacja i cyfryzacja materiałów archiwalnych stanowiących dziedzictwo kultury filmowej.
4 i 18.02, godz. 16.00 | ABC miłości, reż. Michał Waszyński
04.02 prelekcję przed filmem wygłosi Michał Pieńkowski filmograf z FINA.
11 i 25.02, godz. 16.00 | Dziewczyna szuka miłości, reż. Romuald Gantkowski
25.02 prelekcję przed filmem wygłosi Grzegorz Rogowski, filmograf z FINA.
Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe
W jaki sposób obrazy kształtują naszą świadomość?
W czym zakorzeniona jest siła przekazu fotografii?
Jak możemy myśleć o związku estetyki tworzenia obrazu z etyką?
11.02, godz. 18.00 | Sól Ziemi reż. Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado, Brazylia/Francja/Włochy 2014
Wim Wenders i Juliano Ribeiro, który jest najstarszym synem fotografa Sebastião Salgado, stworzyli niezwykły, melancholijny i wielowątkowy dokument. Na pierwszy plan wysuwa się w nim pasjonująca historia twórczości brazylijskiego artysty, legendy światowej fotografii, humanisty, który odcisnął piętno nie tylko na współczesnej fotografii, lecz także na sposobie postrzegania otaczającego nas świata. Ostatnie kadry filmu pokazują przedsięwzięcie, które artysta zainicjował i zrealizował razem z żoną, a jego konsekwencje określił słowami: „Natury nie da się zniszczyć”.
Gościem spotkania po filmie będzie terapeutka psychoanalityczna Katarzyna Skrzypek. Dyskusję poprowadzi filmoznawca i filozof Kuba Mikurda.
Cykl jest organizowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Psychoterapii Psychoanalitycznej.
Młodzi Gniewni
MKF „Młodzi gniewni” działa w kinie Iluzjon od marca 2014 r. jako cykl spotkań organizowanych z myślą o młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Klub zrzesza nastoletnich kinomanów zainteresowanych świadomym odbiorem sztuki filmowej i swobodną dyskusją o kinie.
27.02 | 18:00 Intruz (Efterskalv), reż. Magnus von Horn, Szwecja/Francja/Polska 2015
Klub seniora
„Ciao Italia!” to hasło przewodnie trzeciej edycji Klubu Seniora w kinie Iluzjon. Od października 2017 do maja 2018 w ramach cyklu zaprezentujemy osiem filmów wybitnych włoskich twórców, takich jak Vittorio De Sica, Federico Fellini, Luchino Visconti, Michelangelo Antonioni czy Giuseppe Tornatore. Każde z comiesięcznych spotkań rozpocznie się miniwykładem.
Cykl organizowany jest we współpracy z Włoskim Instytutem Kultury w Warszawie.
22.02 | 11:00 Przygoda (L'avventura), reż. Michelangelo Antonioni, Włochy 1960
Kultura Dostępna
10 złotych – tyle wystarczy, żeby raz w tygodniu zobaczyć w kinie Iluzjon najciekawsze polskie filmy ostatnich lat. W ramach programu, który jest prowadzony przez Narodowe Centrum Kultury, w każdy czwartek można obejrzeć cenione przez krytyków i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy polskiej produkcji.
1.02 Człowiek z magicznym pudełkiem, reż. Bodo Kox, Polska 2017
8.02 Tarapaty, reż. Marta Karwowska, Polska 2017
15.02 Po prostu przyjaźń, reż. Filip Zylber, Polska 2016
22.02 Zgoda, reż. Maciej Sobieszczański, Polska 2017
Koncert Klasyka Dzieciom
„Klasyka Dzieciom” to cykl koncertów, które poprzez zabawę w łatwy i przystępny sposób przybliżają dzieciom muzykę klasyczną. Każdy koncert opiera się na konkretnej historii, która prezentuje postaci kompozytorów i epoki muzyczne. Koncerty prowadzone są przez grupę Muzyka Łączy, którą tworzą doświadczone instrumentalistki, pedagożki i muzykoterapeutki – Eva Piłat, Anna Martyniuk-Tofiluk i Anna Natalicz.
18.02 | O CZYM ŚPIEWA WODA W STUDNI – słuchanie baśni, interaktywne zabawy, wspólne granie na instrumentach
Koncerty są przeznaczone dla dzieci w wieku od 2 do 7 lat.
Misiowe Poranki
Misiowe Poranki to niepowtarzalna okazja do ciekawego, twórczego i rodzinnego spędzenia niedzielnych przedpołudni w kinie Iluzjon. Na początek proponujemy krótki pokaz znanych i cenionych polskich bajek, takich jak „Reksio”, „Bolek i Lolek” i wiele innych. Po projekcji Misiowi Przyjaciele zapraszają do aktywnej rodzinnej zabawy z Misiem.
3.02 | 11:00 AKADEMIA MAŁYCH ARTYSTÓW – MISIOWE POŚPIEWANKI
Zapraszamy na pełne znakomitej zabawy Misiowe Poranki, podczas których nie zabraknie występów na scenie przygotowanej specjalnie dla naszych najbliższych.
10.02 | 11:00 MAGIA KINA – POKAZ SZTUK MAGICZNYCH
Na ten ekscytujący dzień zaprosiliśmy specjalnego gościa – magika Konrada, który zabierze wszystkich Misiowych Przyjaciół w świat magii i czarów.
17.02 | 12:00 BOHATEROWIE POLSKIEJ ANIMACJI: MIŚ USZATEK
Tym razem Miś zabierze Was w odwiedziny do swoich przyjaciół z polskich bajek.
24.02 | 12:00 MISIOWA AKADEMIA TAŃCA
Zapraszamy na kolejną Rodzinną Misiową Potańcówkę w stylu ZUMBA.
Międzynarodowy Dzień Kota
17 lutego obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kota. Z tej okazji zapraszamy na projekcję niezwykłego filmu dokumentalnego pt. „Kedi – sekretne życie kotów”.
Kedi – sekretne życie kotów, reż. Ceyda Torun, USA/Turcja 2017
Bilety i rezerwacje
Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)
Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)
Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl