Podążając za bohaterem szukamy związków z własnym życiem. Obrazy znane z naszych doświadczeń, pozwalają na uzupełnienie zmysłowych doznań ograniczonych przez dwuwymiarowy charakter kina. Pomiędzy światłem rzuconym na płaski ekran a widzem powstaje na czas projekcji nowa rzeczywistość. W kwietniu przygotowaliśmy cykl filmów stawiających najtrudniejsze pytania dotykające metafizyki i duchowości, filmy w których strefa sacrum przenika się z profanum.
W legendarnej „Siódmej pieczęci” Ingmara Bergmana, epoka średniowiecza w okresie pustoszącej wszystko zarazy, staje się dla reżysera tłem filozoficznych rozważań na uniwersalne i ponadczasowe tematy życia i śmierci, wiary i zwątpienia, poszukiwania sensu istnienia. W „Nazarinie” Luis Buñuel opowiada o losach księdza wiernego ideałom Ewangelii, który w swoisty sposób powtarza żywot Chrystusa. Brutalne zderzenie zasad wyznawanych przez bohatera z rzeczywistością, prowadzą go przez prawdziwą Kalwarię: konflikty, niezrozumienie, cierpienie, zwątpienie i samotność. Arcydzieło indyjskiego kina – „Droga do miasta” z 1955 roku, to skupiona na codzienności biednej bengalskiej wioski, uniwersalna opowieść o człowieku i człowieczeństwie, marzeniach i próbie określenia kim jesteśmy. „Piętno śmierci” Kurosawy to historia głębokie potrzeby odnalezienia sensu istnienia w obliczu zbliżającej się śmierci. „Niebo nad Berlinem” Wima Wendersa, pełna melancholii odyseja wysłannika niebios w całości utkana z poetyckich metafor i odniesień, zawiera głęboką i mądrą metaforę ludzkiego istnienia i jego różnych odcieni. W „Koyaanisqatsi” w zwariowanym tempie widzimy nasze „życie poza równowagą” i przyglądamy się z dystansu, trochę jak przybysze, człowiekowi i stworzonej przez niego cywilizacji.
SIÓDMA PIECZĘĆ, reż. Ingmar Bergman, Szwecja 1957, 96 minut
NAZARIN, reż. Luis Buñuel, Meksyk 1958, 92 minuty
NIEBO NAD BERLINEM, reż. Wim Wenders, Francja, RFN 1987, 127 minut
PIĘTNO ŚMIERCI, reż. Akira Kurosawa, Japonia 1952, 143 minuty
DROGA DO MIASTA, reż. Satyajit Ray, Indie 1955, 115 minut
KOYAANISQATSI, reż. Godfrey Reggio, USA 1983, 87 minut