Przymusowa izolacja w domach zmieniła nasze codziennie funkcjonowanie. Lockdown uwypuklił nierówności i przewartościował rzeczywistość – dla jednych stanowił obowiązkowy urlop, innych pozbawił pracy i drastycznie ograniczył dostęp do zewnętrznego świata. Każdy starał się przetrwać w nowych warunkach – jeśli mógł, poświęcał wolny czas odpoczynkowi i rozwijaniu pasji, lub w poszukiwaniu bezpieczeństwa budował bezpieczny domowy kokon. Izolacji w domach towarzyszyła nieunikniona alienacja, która wywołała pogłębiające się poczucie niestabilności, rozpłynięcie się czasu, strach o przyszłość i nieustanną tęsknotę za swobodą.
Bohaterowie naszego październikowego cyklu mierzą się z podobnymi emocjami, których sami doświadczaliśmy podczas przymusowego zamknięcia w domach minionej wiosny. Opanowują ich własne lęki, niepokoje i fobie społeczne, pogłębia się samotność i izolacja. Przytłacza ich powtarzalny rytm codzienności, dopada zmęczenie rzeczywistością i nuda. Uciekają w świat wewnętrzny dosłownie – pozostając w domach – i metaforycznie – zwracając się w stronę fantazji, eksplorując własną psychikę lub bezczynnie zabijając czas. Skazani na siebie samych lub bliskie otoczenie, muszą jednak ostatecznie zmierzyć się ze sobą lub światem zewnętrznym.
W ramach cyklu obejrzymy m.in. Portret rodzinny we wnętrzu – przenikliwą opowieść Luchino Viscontiego o budowaniu nowych relacji, które burzą dotychczasowy porządek życia oraz wpływają na zmianę stosunku do świata i własnej samotności; historię niezwykłej kolacji, której uczestników nieokreślona siła powstrzymuje przed opuszczeniem domu w Aniele zagłady Luisa Buñuela; obsesję malarza i mękę artystycznej kreacji w Godzinie wilka Ingmara Bergmana; losy cierpiącego z powodu głodu i ciągłych upokorzeń pisarza, który myli jawę ze snem w fenomenalnym Głodzie Henninga Carlsena i studium szaleństwa rodzącego się ze strachu przed nieprzychylnym światem zewnętrznym w Lokatorze Romana Polańskiego.