Re-premiera filmu "Zew morza" oraz konferencja "Nowe źródło historii. Cyfra a oryginał"

W ramach realizacji projektu NITROFILM („Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”) zaprezentowaliśmy szerokiej publiczności zrekonstruowane filmy: „Mania. Historia pracownicy fabryki papierosów” (reż. Eugen Illés, Niemcy 1918) z polska gwiazdą światowego kina – Polą Negri oraz pierwszą ekranizację epopei narodowej Adama Mickiewicza, superprodukcję „Pan Tadeusz” (reż. Ryszard Ordyński, Polska 1928). Projekt dobiega końca: przyszła pora na ostatnią z cyklu re-premierę z muzyką na żywo. 29 i 30 listopada w kinie Iluzjon odbędą się uroczyste pokazy najwcześniejszego zachowanego filmu jednego z najważniejszych reżyserów polskiego kina przedwojennego, Henryka Szaro, pt. „Zew morza” (Polska, 1927). Muzykę do filmu napisał kompozytor Krzesimir Dębski. 1 grudnia miłośników przedwojennego kina zapraszamy z kolei na pokazy wszystkich trzech filmów.

„Zew morza”, zrealizowany według scenariusza popularnego wówczas powieściopisarza, Stefana Kiedrzyńskiego, jest przykładem filmu przeznaczonego dla szerokiej publiczności. Wątek miłosny splata się tu z sensacyjną akcją rozgrywaną (po raz pierwszy w polskim kinie!) na morzu. Film pełen jest scen plenerowych (Gdańsk, Gdynia, Puck), a także ujęć zrealizowanych na żaglowcu Lwów Szkoły Morskiej w Tczewie czy na torpedowcu Polskiej Marynarki Wojennej ORP „Kujawiak”. W filmie wykorzystano również: hydroplan, pociąg oraz samochody marki Morris (mrożący krew w żyłach pościg!). W obsadzie znane i lubiane ówcześnie gwiazdy – Maria Malicka, Jerzy Marr, Nora Ney, dziesięcioletni Tadeusz Fijewski (po raz pierwszy na ekranie!) oraz…nrasowy buldog. Nie bez przyczyny więc ówczesna prasa reklamowała film jako: Potężny dramat życiowy pełen emocjonujących i sensacyjnych wydarzeń czy Superszlagier, który obejrzeć musi cała Warszawa!


KONFERENCJA: NOWE ŹRÓDŁO HISTORII. CYFRA A ORYGINAŁ
28 LISTOPADA 2013
KINO ILUZJON – MUZEUM SZTUKI FILMOWEJ


Filmoteka Narodowa zaprasza na konferencję podsumowującą, projekt NITROFILM poświęcony „Konserwacji i digitalizacji przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”. Zapraszamy do udziału w dyskusji nad zależnościami między źródłami audiowizualnymi, a ich cyfrowymi reprodukcjami.

Digitalizacja nie jest przezroczystą zmianą nośnika, tworzy nowe konteksty, które nigdy nie istniały. Wpływ jaki wywiera przenosi się na sposób recepcji archiwalnych materiałów przez współczesnych odbiorców. Zrozumienie szans i konsekwencji, jakie daje zmiana medium, umożliwi kształtowanie nowych form uczestnictwa w kulturze oraz popularyzacji dziedzictwa audiowizualnego. W tym kontekście interesuje nas, na ile instytucje związane z ochroną i udostępnianiem zbiorów audiowizualnych ulegają wpływowi kultury masowej. Jakie związki zachodzącą między materiałem źródłowym, a jego wersją cyfrową, wielokrotnie interpretowaną i modyfikowaną podczas procesu cyfryzacji?

Konferencja będzie również okazją do zaprezentowania najnowszych odkryć archiwalnych. Poruszymy problemy badawcze dotyczące dzieł utraconych, których wyobrażenie kształtują jedynie materiały okołofilmowe, takie jak plakaty, fotosy, programy kinowe i inne.

Zainteresowanych uczestnictwem (biernym) w konferencji prosimy o zapisy na adres konferencja@fn.org.pl do 15listopada br.


projekcje w ramach cyklu

29.11.2013, godz 19:00
Sala Stolica
Muzyka seans z muzyką na żywo
    
30.11.2013, godz 19:00
Sala Stolica
Muzyka seans z muzyką na żywo
    
01.12.2013, godz 15:30
Sala Stolica
    
01.12.2013, godz 17:30
Sala Stolica
    
01.12.2013, godz 20:00
Sala Stolica