Maoizm dla początkujących | Animowane kino dla dzieci i młodzieży w ChRL, 1952-1961

Twórcza pasja braci Wan sprawiła, że w latach dwudziestych XX wieku, w małym, szanghajskim mieszkaniu rozpoczęli oni eksperymenty z trikową fotografią, tym samym zapoczątkowując historię chińskiego filmu animowanego. Chińska animacja dojrzewała w ogniu działań wojennych na frontach walki z Japonią (1937-1945) i wojny domowej (1945-1949). Aparat produkcji kultury ChRL, jaki powstał po zwycięstwie Komunistycznej Partii Chin pod przywództwem Mao Zedonga, definiował animację jako praktykę filmu dziecięcego i obarczył ją zadaniem edukacji, socjalizacji i indoktrynacji. Animacja jest jednak sztuką metafory, ulotnych znaczeń wykuwanych w ciągle zmieniającej się materii, zapisem z procesu transformacji. Ten pokaz zademonstruje, jak połączono ogień z wodą, czyli w jaki sposób to wieloznaczne medium stało się pasem transmisyjnym dogmatycznej ideologii. Opowiemy o wyjątkowych artystach chińskiej animacji i niejednoczonych kulturowych sytuacjach, które zmieniły trajektorię rozwoju filmu animowanego w ChRL.

1. Jak kotek łowił ryby / Xiaomao diaoyu / 小猫钓鱼, 1952, reż. Fang Ming (Tadahito Mochinaga), 14'

2. Dlaczego wrona jest czarna? / Wuya weishenme shi heide? / 乌鸦为什么是黑的?, 1955, reż. Qian Jiajun, Li Keruo, 9'

3. Czerwony kwiat / Da honghua / 大紅花 , 1956, reż. Wan Laiming 1956, 11'

4. Zamęt w niebie / Danao tiangong / 大闹天宫, 1961, reż. Wan Laiming, 43'

Kuratorka:

Dr Olga Bobrowska (Instytut Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych, UKEN Kraków)

Olga Bobrowska pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych na UKEN w Krakowie (Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej), współzałożycielka i dyrektorka StopTrik International Film Festival (Maribor, Słowenia / Łódź, Polska), aktywistka kultury filmowej i kuratorka. Obroniła doktorat w 2020 roku na Uniwersytecie Jagiellońskim. Autorka dwóch monografii: Chinese Animated Film and Ideology, 1940s-1970s. Fighting Puppets, 2023; Chinese Animated Film and Ideology. Tradition, Innovation, and Interculturality, 2024). Współredaktorka tomów: Obsession, Perversion, Rebellion. Twisted Dreams of Central European Animation (2016), and Propaganda, Ideology, Animation. Twisted Dreams of History (2019). Stała autorka Zippy Frames.


projekcje w ramach cyklu

24.03.2024, godz 15:30
Sala Mała Czarna
Jak kotek łowił ryby
Dlaczego wrona jest czarna
Czerwony kwiat
Zamęt w niebie
Informacje dodatkowe Prelekcja - Olga Bobrowska
Kronika Projekcje z taśmy 35 mm | Dubbing PL | Kopia archiwalna