Mimo niewątpliwego talentu reżyserskiego filmy Claude'a Chabrola spotykały się często z niechęcią krytyki i publiczności. Francuzi nie podzielali jego upodobania do prowokacji i skandali, krytycy nie mogli wybaczyć mu artystycznych kompromisów, które ich zdaniem nie przystoją dawnemu „młodemu gniewnemu” z kręgu „Cahiers du Cinéma”. Nie ulega jednak wątpliwości, iż Chabrol należy do czołówki najważniejszych twórców francuskiego kina, obok Godarda i Truffauta wymieniany jest jako jeden ze współtwórców francuskiej Nowej Fali. Filmy z początkowego okresu twórczości reżysera to zerwanie z kanonem skostniałego, zapatrzonego w Hollywood „kina papy”. Jego debiut fabularny - „Piękny Serge”, a także następne dzieło - „Kuzyni” cechuje nowofalowa swoboda w prowadzeniu narracji i świeżość spojrzenia na świat i ludzi. Na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych powstała seria filmów, w których twórca poruszył temat najbardziej go interesujący i z racji pochodzenia dobrze znany - problemy klasy średniej. W jego dziełach owe problemy przeplatają się często z wątkiem kryminalnym. W takich filmach jak „Niewierna żona”, „Niech bestia zdycha”, „Rzeźnik” czy „Zerwanie” Chabrol ukazywał przejawy zobojętnienia moralnego i uczuciowego pod warstwą pozornie spokojnej i godnej egzystencji swych bohaterów. Od 1 do 31 marca w Iluzjonie podczas przeglądu twórczości Claude’a Chabrola zobaczymy m.in. dzieła: „Tygrys lubi świeże mięso”, „Alicja ucieka po raz ostatni”, „Maski”, czy też „Sprzedawca kapeluszy”.