W zawieszeniu

Czołówka

Tytuł oryg.:
W zawieszeniu
Rodzaj:
Film fabularny
Kraj produkcji:
Polska
Rok produkcji:
1986
Premiera:
1987/10/19
Reżyseria:
Waldemar Krzystek
Scenariusz:
Waldemar Krzystek, Małgorzata Kopernik
Kierownik produkcji:
Michał Zabłocki
Scenografia:
Tadeusz Kosarewicz
Kostiumy:
Barbara Ptak
Montaż:
Krzysztof Osiecki
Muzyka:
Jerzy Satanowski
Operator:
Dariusz Kuc
Obsada:
Bogusław Linda, Jan Jurewicz, Zdzisław Wardejn, Zdzisław Kozień, Igor Przegrodzki, Bożena Dykiel, Ferdynand Matysik, Danuta Balicka, Andrzej Łapicki, Igor Kujawski, Sława Kwaśniewska, Marlena Milwiw, Mieczysław Janowski, Jolanta Teska, Klaudia Sznajder, Ryszard Radwański, Zbigniew Drozd, Jerzy Radziwiłowicz
Czas trwania:
92 min.

Opis filmu

Marcel Wysocki jest byłym oficerem Armii Krajowej, niesłusznie skazanym na karę śmierci. Udaje mu się jednak uciec z więzienia. Poszukiwany przez UB znajduje schronienie u Anny, swojej dziewczyny z czasów wojny. Kobieta pracuje teraz jako pielęgniarka w szpitalu w Legnicy, jest jedyną osobą, której Marcel może zaufać. Odżywają wspomnienia i wraca uczucie między bohaterami. Oboje są świadomi, że sytuacja, w której się znaleźli, nie będzie trwać długo. Anna pomaga Marcelowi przezwyciężyć chwile załamania i depresji. Ich życie komplikuje dodatkowo ciąża Anny. Zakochany w Annie doktor Ruczyński proponuje jej małżeństwo i swoje nazwisko dla dziecka. Anna odrzuca propozycję.

Komentarz

"W zawieszeniu" to kinowy debiut Waldemara Krzystka. Film jest kameralnym dramatem psychologicznym, opowiadającym o relacjach między dwojgiem ludzi, którzy znaleźli się w położeniu ekstremalnym. Reżyser stworzył na ekranie sytuacje zagrożenia, która wymaga niezwykłej odwagi, wytrwałości, wiary i nadziei. Uczynił to w konwencji melodramatu, z właściwą dla tego gatunku charakterystyką postaci i odwołaniem się do emocji. Akcja filmu toczy się na przełomie lat 40-tych i 50-tych, ale i sytuacja polityczna kraju, choć istotna, jest tylko tłem, uzasadnieniem głównego wątku " Anny i Marcela. Początek filmu jest zgoła sensacyjny (ucieczka Marcela z transportu, wizyty u kolejnych znajomych, podróże przygodnymi ciężarówkami). Krzystek umiejętnie pokazuje "polowanie" na człowieka, przedstawia całą machinę, jaką uruchamia UB, aby złapać uciekiniera. Ten dynamiczny prolog wprowadza napięcie i obrazuje stan zagrożenia bohaterów filmu. Dalsza część utworu utrzymana jest w dużo wolniejszej narracji. W zawieszeniu to film surowy i trudny w odbiorze. Opowieść rozgrywa się w dwóch, trzech wnętrzach, bierze w niej udział kilkoro zaledwie aktorów. Pogłębia to wizerunek psychologiczny bohaterów, zagęszcza relacje między nimi, zmusza widza do dużego skupienia. Wszechobecny w filmie klimat niepewności i niepokoju potęgują niezwykle plastyczne zdjęcia Dariusza Kuca i sugestywna muzyka Jerzego Satanowskiego. Pomagają w tym również również aktorzy. Krystyna Janda i Jerzy Radziwiłowicz stworzyli postacie bardzo wiarygodne, nadali filmowi piętno swych osobowości.

Głosy prasy

"Waldemar Krzystek zrealizował film dojrzały i mądry, film który nowoczesnym i atrakcyjnym językiem kina odwołuje się do doświadczeń pokolenia ojców, służąc refleksji o teraźniejszości, ukształtowanej przez przeszłość." Małgorzata Dipont, Życie Warszawy 254/1987 "Krzystek wykazał swą artystyczną dojrzałość w prostocie, ograniczeniu, odrzuceniu. W rezygnacji z wszelkiej widowiskowości i atrakcyjności, z efektownej może, ale nie niezbędnej rozbudowy tła a nawet z namiętności, która łatwo zyskać mogła temperaturę histerii. Powagą, spokojem, prawdą i logiką tchnie ten scenariusz, do którego pomysł " ale sam tylko pomysł " wzięty został z życia (...)." Władysław Cybulski, Dziennik Polski 283/1987 "Sprawny warsztat reżysera, wsparty doskonały, ściszonym aktorstwem Krystyny Jandy i Jerzego Radziwiłowicza w rolach głównych, sugestywna muzyka Jerzego Satanowskiego składają się na w pełni udany melodramat polityczny." Marek Sadowski, Rzeczpospolita 267/1987

Ciekawostki

--Film oparty jest na autentycznych wydarzeniach. W filmie wykorzystano utwory z nagrań Polskiego Radia i Archiwum Dokumentacji Mechanicznej. Wiersz Umarł Stalin recytuje jego autor " Konstanty Ildefons Gałczyński.---

Film oparty jest na autentycznych wydarzeniach. W filmie wykorzystano utwory z nagrań Polskiego Radia i Archiwum Dokumentacji Mechanicznej. Wiersz Umarł Stalin recytuje jego autor " Konstanty Ildefons Gałczyński.

Oceń film




Plakat