Och, Karol

Czołówka

Tytuł oryg.:
Och, Karol
Rodzaj:
Film fabularny
Kraj produkcji:
Polska
Rok produkcji:
1985
Reżyseria:
Roman Załuski
Montaż:
Roman Kolski
Operator:
Stanisław Moszuk
Obsada:
Jan Piechociński, Dorota Kamińska, Marta Klubowicz, Danuta Kowalska, Jolanta Nowak
Czas trwania:
94 min.

Opis filmu

To był przebój polskich ekranów w połowie lat 80., w czasach szarości, marazmu i ubóstwa. Kusił widzów, na co dzień wystających w długaśnych kolejkach przed sklepami, wizją życia wygodnego i luksusowego, także w dziedzinie seksu. Tytułowy bohater - przeciętny z wyglądu i osobowości architekt mieszkający z żoną w nowobogacko urządzonej wilii – dosłownie nie może się opędzić od kobiet. Same pakują mu się do łóżka, czekają na niego z utęsknieniem, załatwiają mu zagraniczne kontrakty itd. itp. Karol bez skrupułów korzysta z tych wszystkich dobrodziejstw, do momentu, gdy panie dogadują się ze sobą i biorą sprawy w swoje ręce.

Komedia Romana Załuskiego powstała na fali śmiało (rzecz by można, po pensjonarsku) wkraczającej wówczas do polskich kin tematyki erotycznej. Nas dzisiaj interesuje przede wszystkim, jak film pokazuje kobiety i mężczyzn oraz relacje między nimi. Czy słuszne są zarzuty o mizoginię i uleganie stereotypom, czy też – przeciwnie – rejestruje on kryzys męskości, a zarazem promuje kobiety silne i wyzwolone? „Och, Karol!” doczekał się przed rokiem przeróbki z Piotrem Adamczykiem w roli głównej. Przypomnienie wersji pierwotnej pozwali nam więc nam także odpowiedzieć na pytanie, co się przez te ćwierć wieku zmieniło na polskiej ziemi w sferze obyczajowej.

Szczegóły

This hit of the Polish silver screen in the 1980s, which were a time of grayness, malaise and poverty, charmed viewers who spent their days standing in endless food lines with its vision of a comfortable and luxurious lifestyle, including in the realm of sex. The titular character, an architect of average looks and personality living with his wife in a noveau-riche villa, literally cannot fend women off. They’re all eager to jump in bed with him, they pine for him, and even help him close international business deals. Karol unscrupulously takes advantage of it all until the ladies manage to conspire against him. This comedy rode a wave of sexuality boldly, by Polish standards, penetrating Polish cinemas. Today, we focus on how the film portrays women, men and their relationships. Are indictments of misogyny and stereotypes appropriate, or does the film actually reflect a crisis of masculinity thus promoting strong and liberated women? One year ago, "Oh, Karol!" was remade, starring leading Polish actor Piotr Adamczyk and a reminder of the original may help us see how much has changed in Polish morals in the last 25 years.

Oceń film