Być tam

Czołówka

Tytuł oryg.:
Being There
Rodzaj:
Film dokumentalny
Kraj produkcji:
Francja
Rok produkcji:
2012
Reżyseria:
Régis Sauder
Montaż:
Florent Mangeot
Operator:
Jérôme Olivier
Czas trwania:
94 min.

Opis filmu

Wszyscy wiemy, że istnieją więzienne oddziały psychiatryczne, ale rzadko zastanawiamy się nad paradoksalnym charakterem tej instytucji. Istotą kary więzienia jest przecież zadanie dolegliwości psychicznej. Tu zaś karana w ten sposób i izolowana jednostka staje się pacjentem, kimś, komu społeczeństwo stara się ulżyć w psychicznym cierpieniu. Do jakiego stopnia w więzieniu jest to w ogóle możliwe? Régis Sauder nie stawia tych pytań abstrakcyjnie, nie rozważa granic odpowiedzialności karnej czy ochrony społeczeństwa. Przygląda się psychiatrom – lekarkom z oddziału psychiatrycznego marsylskiego więzienia Baumettes – i uważnie ich słucha. Jak czuje się w więzieniu, które udaje klinikę, Sophie z dziesięcioletnim stażem? Odczytywane przez nią wprost do kamery, gorzkie, często poetyckie refleksje Sauder czyni jedynym komentarzem do stylistycznie także eksperymentujących, lecz utrzymanych w rygorach vérité zdjęć, dokumentujących codzienną pracę żeńskiego zespołu terapeutycznego. Pacjenci pozostają poza kadrem, kamera koncentruje się na twarzach lekarek i psychoterapeutek. W rezultacie oglądamy swoisty portret „empatii w działaniu” ("The Hollywood Reporter"), a film Saudera, nie tracąc nic ze swojego surowego ciężaru, jest jednocześnie ciepły, jak uśmiech niezłomnej Aude. Bogatą paletę emocji i znaczeń – nie brak tu także czarnego humoru – współtworzą przemyślane i świetnie montowane zdjęcia Jérôme Oliviera i samego Saudera.

Szczegóły

We all know that prison psychiatric units exist, but we rarely consider the paradoxical nature of such institutions. A prison is, in essence, a type of punishment targeted at psyche. Here – individuals punished and isolated become patients, and society tries to alleviate them of their mental suffering. To what degree is this even possible in prison? Régis Sauder doesn't pose such questions in the abstract. He doesn't consider the line between criminal responsibility and protecting society, examining instead the psychiatrists working at the Baumettes prison in Marseille, to whom he listens very carefully. How does Sophie, who has ten years of experience, feel about working in a prison that pretends to be a clinic? Her bitter, often poetic reflections read straight into the camera create unique commentary here, in a film that is stylistically experimental while also maintaining strict realism in documenting the daily work of the female therapists. The patients remain out of the frame, while the camera focuses on the faces of the doctors and psychotherapists. The result is a kind of portrait of "empathy in action" ("The Hollywood Reporter"), and Sauder's film, without sacrificing any of its raw impact, exudes warmth like the indomitable Aude, one of the psychiatrists who always manages a smile despite the terrifying atmosphere. The carefully thought-out and beautifully edited images by Jérôme Olivier and Sauder himself add to the rich palette of emotions and meaning of the film, which is also not short on black humor.

Oceń film