Kongo - Müller: wyznania mordercy

Czołówka

Tytuł oryg.:
The Laughing Man
Rodzaj:
Film dokumentalny
Kraj produkcji:
NRD
Rok produkcji:
1966
Reżyseria:
Walter Heynowski, Gerhard Scheumann
Czas trwania:
62 min.

Opis filmu

Najsłynniejszy film duetu reżyserskiego Heynowski & Scheumann (bohaterów retrospektywy „Dyskretny urok propagandy” na WATCH DOCS 2010) – to przygotowywana przez wiele miesięcy filmowa prowokacja. Heynowski i Scheumann, podając się za reporterów zachodnioniemieckiego „Sterna”, odnaleźli i namówili na rozmowę jednego z najsłynniejszych najemników tamtych czasów – Siegfrieda Müllera, który akurat odpoczywał w Europie po jednej ze swoich „misji”. Müller, który na wywiad (zorganizowany w wynajętym filmowym studiu w Monachium), przyszedł w panterce z przypiętym Żelaznym Krzyżem, czuje się przed kamerą bardzo pewnie. Zainteresowanie mediów zdecydowanie sprawia mu przyjemność – z uśmiechem na twarzy przedstawia się jako „obrońca zachodniej cywilizacji przed bolszewickim zagrożeniem” i wybitny strateg, którego ambicje sięgają sztabów NATO. Nonszalancko odpowiadając na zadawane pytania, nie podejrzewa ich ukrytego sensu. Nie może wiedzieć, że widzowie filmu, w którym zagrał główną rolę, zobaczą go także w innym świetle. Heynowski i Scheumann bowiem ilustrują słowa Müllera archiwalnymi nagraniami, filmami i zdjęciami pokazującymi jego „działalność” w Afryce.

Szczegóły

Outside the GDR, this is probably H&S Studio’s best-known film. Posing as “Stern” reporters, Heynowski and Scheumann interview one of the most notorious mercenaries of his time, Siegfried Müller, who happened to be off duty in Europe after one of his “missions.” Müller arrived for his interview with an Iron Cross pinned to his jacket, felt very confident before the camera. The media interest definitely made him happy – with a smile on his face, he is presented as “a defender of Western civilization from the Bolshevik threat” and an outstanding strategist, whose ambitions include joining NATO. His nonchalant answers show he does not suspect their hidden meaning. He never imagines the audience sees him in a completely different light. To illustrate his words, Heynowski and Scheumann use archival recordings, films and photos showing his “activities” in Africa.

Oceń film