Mama Illegal

Czołówka

Tytuł oryg.:
Mama Illegal
Rodzaj:
Film dokumentalny
Kraj produkcji:
Austria
Rok produkcji:
2011
Reżyseria:
Ed Moschitz
Montaż:
Alexandra Löwy
Operator:
Michael Schindegger, Radu Bostan, Sandra Merseburger
Czas trwania:
102 min.

Opis filmu

Przejmujący film Moschitza przedstawia historie trzech mołdawskich kobiet, pracujących „na czarno” w Austrii i Włoszech. Każda z nich pozostawiła w rodzinnym kraju dzieci, wszystkie nieustannie łudzą rodziny i same siebie iluzją powrotu. Jeszcze tylko jeden, ostatni wysiłek – trzeba w końcu skończyć budowany od lat dom – i dzieci wreszcie będą mogły nacieszyć się długo nie widzianą mamą. Ale to tylko mrzonka. Przebywając od lat poza ojczyzną, kobiety powoli tracą kontakt z postkomunistyczną rzeczywistością Mołdawii (co niekiedy pociąga za sobą tragiczne skutki). Przyzwyczajone do niedostępnego reszcie rodziny poziomu życia, powoli stają się obce najbliższym. Z drugiej strony, na Zachodzie, jako nielegalne migrantki pozostają obywatelkami pośledniej kategorii; pracują za grosze w ciągłym strachu przed deportacją i nie mają szans na integrację.

Ten znakomicie poprowadzony, choć momentami kontrowersyjny dokument obnaża wszystkie pułapki zarobkowej migracji, ale uświadamia nam jednocześnie, jak bardzo sytuacja samych kobiet i ich rodzin zależy od legalnego statusu w miejscu pracy – lub jego braku. Tyle że najczęściej, kiedy już po wielu latach udaje się go jakimś cudem zdobyć, jest już za późno na odbudowę rodziny.

Szczegóły

This absorbing film by Ed Moschitz presents the stories of three Moldavian women working illegally in Austria and Italy. Each has left her children back home and each continues to delude herself and her family that she will return. One final effort – finishing a house under construction for years – and the children will finally be able to enjoy their absent mother. But all that is a pipe dream. Having spent years outside their homeland, the women slowly lose touch with the post-communist reality of Moldova, sometimes with tragic results. They become used to comforts unavailable to the rest of the family leading to their creeping alienation. On the other hand, they are illegal immigrants in the West, where they remain second-class citizens toiling for pennies under constant fear of deportation with little possibility of integration. This fabulously directed though at times controversial documentary denudes all the traps of economic migration, but also makes audiences aware how the status of women and their families depends largely on legal or illegal employment. Often, by the time illegal immigrants receive work permits, it is too late to rebuild their families.

Oceń film