Ukrzyżowani kochankowie

Czołówka

Tytuł oryg.:
Chikamatsu monogatari
Rodzaj:
Film fabularny
Kraj produkcji:
Japonia
Rok produkcji:
1954
Reżyseria:
Kenji Mizoguchi
Scenariusz:
Yoshikata Yoda
Kostiumy:
Natsu Itô
Montaż:
Kanji Suganuma
Muzyka:
Fumio Hayasaka, Tamezô Mochizuki
Operator:
Kazuo Miyagawa
Obsada:
Kyoko Kagawa, Kazuo Hasegawa, Yoko Minamida, Eitarô Ozawa
Czas trwania:
102 min.

Opis filmu


W samym 1954 roku Mizoguchi zrealizował trzy filmy, w tym dwa osadzone w przeszłości i pokazywane na Timeless: „Zarządcę Sansho” oraz „Ukrzyżowanych kochanków”. Szybkie tempo pracy nie wpłynęło na ich jakość. Oba należą do kanonu japońskiego kina i zachwycają rozwiązaniami plastycznymi, delikatnością oraz siłą stylu reżysera. Ukrzyżowani kochankowie, adaptacja XVIII-wiecznego utworu Monzaemona Chikamatsu, opowiadają o żonie skąpego drukarza i jego pomocniku, którzy w wyniku serii nieporozumień zostają podejrzani o zdradę. Odrzuceni przez społeczeństwo, muszą uciekać przed feudalną przemocą. Sposób narracji Mizoguchiego – długie ujęcia, płynna kamera, staranna inscenizacja równoczesnych wydarzeń na kilku planach, oszczędny montaż – wynikają zdaniem japońskiego krytyka Tadao Sato ze skupienia reżysera na aktorach i dbałości o spójność ich ekspresji. W efekcie przedstawiona w filmie historia miłosna staje się bolesną, intymną podróżą pełną szlachetnego piękna.

Rozgrywająca się w XVII-wiecznej feudalnej Japonii dramatyczna opowieść o małżeństwie rozbitym przez serię nieporozumień i pomyłek. Osan została żoną bogatego właściciela firmy drukarskiej. Dla jej rodziny żyjącej w biedzie, małżeństwo córki miało oznaczać polepszenie codziennej egzystencji. Kiedy brat Osan popada w kolejne długi, zwraca się do siostry z prośbą o pożyczkę. Tym razem Osan prosi o pomoc zaufanego pracownika swojego męża, przed którym chce ukryć kolejne zadłużenie rodziny. Mohei postanawia zdobyć pieniądze fałszując firmowe dokumenty. Zostaje jednak przyłapany na gorącym uczynku. Osan próbuje wyjaśnić mężowi całą sytuację, ten jednak nie przyjmuje tłumaczeń żony i dodatkowo posądza ją o romans ze swoim pracownikiem. Tytuł filmu nawiązuje do obowiązującego w tamtych czasach japońskiego prawa, według którego kobieta dopuszczająca się zdrady miała zostać ukarana przez publiczne ukrzyżowanie wraz ze swoim kochankiem.

Sebastian Smoliński / opis festiwalowy 

Oceń film




Galeria


Plakat