Dzieciństwo

Czołówka

Tytuł oryg.:
Childhood
Rodzaj:
Film
Kraj produkcji:
Norwegia
Rok produkcji:
2017
Reżyseria:
Margreth Olin
Operator:
Oystein Mamen
Czas trwania:
90 min.

Opis filmu

Dorastanie wymaga czasu. Zgodnie z pedagogiką waldorfską, dzieci rozwijają się poprzez swobodną twórczą zabawę. Proces wychowania i nauczania powinien uwzględniać ich indywidualne cechy, zainteresowania i zamiłowania oraz unikać ocen na rzecz aktywnego wspierania we wszystkich sferach rozwoju.

Film przedstawia jedno z norweskich przedszkoli w stylu waldorfskim o nazwie Aurora, w którym dzieci mogą być sobą. Obserwujemy idylliczne miejsce w lesie – świat wspólnoty dzieci, które uczą się same, bez konieczności dotrzymywania kroku programowi nauki i wszelkim nakazom. Przez rok śledzimy z ich perspektywy zmianę pór roku, kłótnie i przyjaźnie, relacje z nauczycielami a także niezliczone niuanse ich codziennego życia, jakie pojawiają się na styku świata w przedszkolu i poza nim. Dzieci wymyślają pełne fantazji zabawy, wykorzystując wszystko, co ma do zaoferowania las, oraz wchodzą w relacje z innymi i z otaczającą naturą. Dorośli pojawiają się w tym świecie marginalnie, a ich rola polega na dyskretnym towarzyszeniu, a nie przewodzeniu. Dzieciństwo jawi się tu jako czas uruchamiania wyobraźni, gier i poczucia bezpieczeństwa. Ten pozbawiony komentarza obserwacyjny i afirmujący życie film prowokuje do zastanowienia się, czego tak naprawdę potrzebują dzieci i na czym powinna polegać ich wczesna edukacja i praca towarzyszących im wychowawców.

Opis organizatora

Jakie są Twoje pierwsze skojarzenia związane ze słowem „zabawa”? Spora część współczesnego społeczeństwa będzie zapewne kierować swoje myśli w stronę odpoczynku, rozrywki czy też czasu wolnego od nauki. Podczas spotkania po projekcji filmu „Dzieciństwo”, przybliżymy sobie, jakie inne skojarzenia można mieć z zabawą i co tak naprawdę powinno przychodzić nam na myśl o niej. Żyjąc w codziennym pośpiechu, w zgiełku miasta i cieniu internetu, często zapominamy o tym, skąd pochodzimy i jak uczyliśmy się życia przez tysiąclecia – obok natury. Porozmawiamy również na temat roli środowiska naturalnego w rozwoju dziecka, a także o tym, w jaki sposób kontakt z naturą może przyczynić się do osiągnięcia szczęścia w życiu.

W spotkaniu udział wezmą:

Maciej Frasunkiewicz – absolwent psychologii społecznej oraz psychologii pozytywnej w edukacji i wychowaniu na Uniwersytecie SWPS. Obecnie pracuje jako psycholog szkolny, prowadząc z uczniami spotkania indywidualne i zajęcia psychoedukacyjne.

Anna Płuska – założycielka i dyrektorka przedszkola leśnego „Leśna Droga” w Warszawie. Współpracuje z Fundacją Sto Pociech. Żona leśnika, mama trójki dzieci. W wychowaniu dzieci kieruje się podejściem psychologii humanistycznej, szczególnie w ujęciu Jespera Juula oraz komunikacją w duchu NVC (Porozumienia Bez Przemocy). Jest nauczycielem Montessori; ukończyła Dzikie Studia, warsztaty Pedagogiki Przygody oraz szkolenia w zakresie przedszkoli leśnych.

Oceń film




Galeria