Nowy Bauhaus

Czołówka

Tytuł oryg.:
The New Bauhaus – The Life and Legacy of Moholy-Nagy
Rodzaj:
Film
Kraj produkcji:
USA
Rok produkcji:
2019
Reżyseria:
Alysa Nahmias
Operator:
Petter Ringbom
Czas trwania:
89 min.

Opis filmu

W latach 20. XX wieku wschodzący węgierski artysta László Moholy-Nagy uczył w rewolucyjnej niemieckiej szkole Bauhaus w Weimarze, obok takich postaci, jak Paul Klee, Josef Albers, Anni Albers, Gunta Stolzl, Wassilij Kandinski czy Marcel Breuer. Będąc pionierem w tej grupie, Moholy stał się wizjonerem, a podejście, które wypracował podczas nauczania, stało się etosem jego pracy – szkolił artystów, aby żyli „szczęśliwsi w nowoczesności”. Gdy naziści przejęli Niemcy, wielu wysiedlonych mistrzów Bauhausu znalazło schronienie w Stanach Zjednoczonych. W 1937 roku Moholy-Nagy przyjechał wraz z drugą żona i dwiema córkami do Chicago, aby założyć Nowy Bauhaus. Początkowo szkoła nie odnosiła sukcesów, ale z czasem jej pionierskie interdyscyplinarne podejście do sztuki i designu na trwale zmieniło projektowanie, fotografię i edukację artystyczną w USA i nie tylko. Nowy Bauhaus wyprzedzał swoje czasy, a Moholy-Nagy wzywał studentów do stworzenia systemowego projektu skoncentrowanego na człowieku, wykorzystującego możliwości technologiczne. Film portretuje życie i dziedzictwo innowacyjnego artysty i pedagoga, którego podejście do integracji technologii z projektowaniem wciąż rozbrzmiewa w dzisiejszym świecie sztuki i inspiruje. Dzięki szczerym wywiadom z jego córką, poznajemy przełomowe koncepcje i podejście do pracy wizjonerskiego twórcy. 

Opis organizatora

An odyssey through the life and legacy of László Moholy-Nagy, the innovative artist and educator whose pioneering approach to integrating technology into design continues to influence and inspire In the 1920s, rising Hungaria artist László Moholy-Nagy taught at the revolutionary Bauhaus school in Weimar, Germany, alongside luminaries like Paul Klee, Josef Al-bers, Anni Albers, Gunta Stolzl, Wassily Kandinsky, and Marcel Breuer. An upstart within this esteemed group, Moholy established himself as a visionary, and the approach he developed while teaching became the ethos of his work: training artists to live “happier lives in modernity.” Forced into exile by the Nazis, Moholy moved to Chicago with his two daughters and his second wife, Sibyl Moholy-Nagy, where he found himself inspired by the sense of reinvention in the city. Initially at the New Bauhaus and ultimately through the Institute of Design, Moholy challenged students to create systemic, human-centered design. Motivated by the challenge of creating within the limitations of the Great Depression and then World War II, Moholy’s embrace of artistic versatility and technological possibility continues to reverberate in the artworld today.

Oceń film




Galeria


Plakat