Resztę wymyślam

Czołówka

Tytuł oryg.:
The Rest I Make Up
Rodzaj:
Film
Kraj produkcji:
USA
Rok produkcji:
2018
Reżyseria:
Michelle Memran
Operator:
Roberto Guerra, Megan Hill, Michelle Memran, Katherine E. Scharhon
Czas trwania:
79 min.

Opis filmu

María Irene Fornés podróżując wspólnie z Michelle Memran z Nowego Jorku do rodzinnej Hawany, Miami i Seattle, wspomina życie off-off-Broadwayu, przybliża swój warsztat pracy twórczej oparty na metodzie, którą nazywała „zaskakiwaniem własnej podświadomości”. Z napisanego w ten sposób dramatu pochodzi często przywoływana piosenka, która została zacytowana w tytule filmu: „Wiem wszystko. | Połowę wiem naprawdę. | Resztę wymyślam. | Resztę wymyślam. | Niektórych rzeczy jestem pewna. | A innych niezbyt pewna. | A jeszcze innych nie jestem pewna wcale”. Irene Fornes w filmie przywołuje także postać Susan Sontag, która pozostała miłością jej życia. Sontag pisała o niej „Nie mogę zastąpić obsesji na punkcie Irene – żalu, rozpaczy, tęsknoty – inną miłością”. „Resztę wymyślam” jest zarazem ciepłą historią międzypokoleniowej przyjaźni między reżyserką a bohaterką opowieści. Joanna Krakowska w książce „Odmienna rewolucja” zwraca uwagę, że na Marię Irene Fornes można spojrzeć „jako emblematyczną postać bohemy, (…) artystkę uosabiającą całą tę rozproszoną energię kontrkultury, nomadyczną i chimeryczną. Artystkę, która »nigdy nie dostrajała swojego głosu do epoki« (Bonnie Marranca), która ze wszystkich dramatopisarzy »była najbardziej oryginalna«, a jej twórczość »nie ma żadnych precedensów, nie ma żadnych przodków« (Lanford Wilson), i artystkę, która »nigdy nie dała szansy szerszej publiczności, żeby za sobą nadążyć, bo gdy tylko widzowie zaczynali się wdrażać w jej sztukę, ona już ruszała dalej« (Ross Wetzsteon). Przynależała do off-offu w całej jego złożoności, antydoktrynerstwie, indywidualizmie, czerpiąc z jego zasobów i pozostając zarazem zawsze w gotowości do szukania czegoś innego”. Film daje możliwość obserwowania świata tej niezwykłej postaci – której twórczość w Polsce nadal pozostaje nie dość znana. Do tej pory żadna sztuka Marii Irene Fornes nie doczekała się polskiego przekładu. (Opis na podstawie: Joanna Krakowska, „Odmieńcza rewolucja”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Wydawnictwo Karakter, Kraków-Warszawa 2020)

A portrait of visionary Cuban-American dramatist Maria Irene Fornes and the story of her unexpected collaboration with filmmaker Michelle Memran. Fornes was one of America's greatest playwrights, but many know her only as the ex-lover of Susan Sontag. The visionary Cuban-American dramatist constructed astonishing worlds onstage, writing over 40 plays and winning nine Obie Awards. At the vanguard of the nascent Off-Off Broadway experimental theater movement in NYC, Fornes is often referred to as American theater's "Mother Avant-Garde." When she gradually stops writing due to dementia, an unexpected friendship with filmmaker Michelle Memran reignites her spontaneous creative spirit and triggers a decade-long collaboration that picks up where the pen left off. The duo travels from New York to Havana, Miami to Seattle, exploring the playwright's remembered past and their shared present. Theater luminaries such as Edward Albee, Ellen Stewart, Lanford Wilson, and others weigh in on Fornes's important contributions. What began as an accidental collaboration becomes a story of love, creativity, and connection that persists even in the face of forgetting.

Opis Millennium Docs Against Gravity

Oceń film




Galeria