Czołówka
- Tytuł oryg.:
- 150 anys del naixement de Segundo de Chomón
- Rodzaj:
- Film
- Kraj produkcji:
- Francja
- Rok produkcji:
- 1904 - 1913
- Reżyseria:
- Segundo de Chomo´n
- Obsada:
- Julienne Mathieu
- Czas trwania:
- 70 min.
Opis filmu
WYJĄTKOWY CHOMÓN 150 to kompilacja 14 filmów krótkometrażowych, zrealizowanych przez reżysera, operatora i czarodzieja animacji w Barcelonie, Paryżu i Turynie między 1904 a 1913 rokiem. Kompilacja ta została przygotowana przez Filmotekę Katalońską z okazji przypadającej w tym roku 150. rocznicy urodzin twórcy i prezentuje przede wszystkim bogactwo artystyczne filmów Chomóna wyprodukowanych we francuskiej wytwórni Pathé Frères, ówczesnym „imperium filmowym”. To właśnie w Paryżu Chomón spędził najwspanialszy okres swojego życia artystycznego. Stał się jednym z pionierów efektów specjalnych, podwalin wczesnego kina, wiedział, jak za pomocą kamery grać z czasem i modyfikować przestrzeń i zbudował tym samym podstawy filmu animowanego. Dla Pathé Chomón zrealizował swój najbardziej znany i przełomowy film „Elektryczny hotel”, w którym wykorzystał technikę animacji poklatkowej i pikselacji.
Nieodzowną postacią w twórczości Segunda de Chomóna była Julienne Mathieu, jedna z pierwszych aktorek filmowych, a prywatnie jego żona i współautorka większości krótkich metraży. W programie WYJĄTKOWY CHOMÓN 150 możemy podziwiać ją na ekranie m.in. w „Współczesny rzeźbiarz” czy „Niech gra muzyka!” i przenieść się do świata kina atrakcji początku XX wieku.
Segundo de Chomón (1871–1929) był pionierem kinematografii i bez wątpienia najbardziej międzynarodowym hiszpańskim twórcą ery kina niemego. Tworzył filmy trikowe, zachwycające gamą intensywnych barw, powstających dzięki technice ręcznego barwienia taśmy. Wywarł silny wpływ na rozwój języka filmowego, a jego eksperymenty z ekranowym czasem i przestrzenią inspirowały późniejszych artystów i twórców, m.in. Luisa Buñuela i Salvadora Dalego.
Filmy
Dolarowy król / Le Roi des dollars (1905), barwiony, 2’
Spadkobierca rodu Pruna / L’Hereu de can Pruna (1904), czarno-biały, 6’
Wielkanocne jajka / Les Oeufs de Pâques (1907), barwiony, 3’
Podróż na Jupitera / Le Voyage sur Jupiter (1909), barwiony, 8’
Niech gra muzyka! / En avant la musique (1907), barwiony, 2’
Tulipany (?) / Les Tulipes (?) (1907), barwiony, 4’
Czerwona zjawa / Le Spectre rouge (1907), barwiony 8’
Współczesny rzeźbiarz / Sculpture moderne (1908), barwiony, 7’
Japońskie motyle / Les Papillons japonais (1908), barwiony, 4’
Kapryśnicy / Les Lunatiques (1908), barwiony, 2’
Dziwaczna symfonia / Symphonie bizarre (1909), barwiony, 5’
Silniejszy od Sherlocka Holmesa / Più forte che Sherlock Holmes (1913), czarno-biały, 6’
Barcelona, główne miasto Katalonii / Barcelone, principale ville de la Catalogne (1912), barwiony, 3’
DCP | 70’ | napisy polskie
Muzyka na żywo: Aleksandra Chmielewska
fot. Ruben Lopez Fernandez
Aleksandra Chmielewska jest absolwentką studiów kompozytorskich na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie kompozycji profesora Pawła Łukaszewskiego. Studiowała historię sztuki i filologię iberyjską na Uniwersytecie Warszawskim. Jest kompozytorką, przewodniczącą Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich, członkinią zarządu Fundacji Muzyczne Talenty Europy i komisji wykonawczej Międzynarodowej Rady Twórców CIAM.
Brała udział w kursach i warsztatach kompozytorskich pod okiem twórców takich jak: Simon Steen-Andersen, Phillipe Manoury, Zhou Long, Martijn Bresnick, Zygmunt Krauze, Daniel Moreira czy Lowell Liebermann. Była uczestniczką SyncCampu dla kompozytorów muzyki filmowej w Lusławicach (2019). W zakresie muzyki filmowej szkoliła się pod kierunkiem Krzesimira Dębskiego i Krzysztofa Knittla.
Tworzy utwory orkiestrowe, chóralne i kameralne, które są chętnie wykonywane przez zespoły polskie i zagraniczne, rejestrowane na płytach oraz wydawane drukiem – na stałe współpracuje z holenderskim wydawnictwem nutowym Donemus. Jej muzyka była wykonywana przy okazji takich wydarzeń, jak: 58. Festiwal Warszawska Jesień, Śląska Trybuna Kompozytorów, European Contemporary Composers Orchestra, Festival Musica Sacra Nova, Festiwal Studenckich Zespołów Kameralnych Krajów Nadbałtyckich 2016, Spotkania Muzyczne Młodzieży Polskiej i Ukraińskiej we Lwowie.
Aleksandra Chmielewska jest laureatką wielu nagród, m.in. pierwszej nagrody w III Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Patri Patriae, Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Andrzeja Koszewskiego i Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Transatlantyk Instant Composition Contest za improwizację fortepianową do filmu.
Interesują ją związki muzyki i zjawisk wizualnych – stąd wiele jej utworów ma charakter programowy. W swojej muzyce poszukuje przede wszystkim pogłębionego emocjonalnego kontaktu ze słuchaczem. Obecnie jest doktorantką kompozycji na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, gdzie pracuje nad operą o życiu meksykańskiej malarki, Fridy Kahlo.