Buster domator | Blok filmów dla dzieci

05.04.2020, godz 14:00, sala Mała Czarna

Opis

Buster domator | Blok filmów dla dzieci


- Elektryczny dom

reż., scen.: Buster Keaton, Edward F. Cline; zdj.: Elgin Lessley

obsada: Buster Keaton (Buster), Joe Roberts (właściciel domu), Virginia Fox (córka właściciela domu), Joe Keaton, Louise Keaton, Myra Keaton

(The Electric House) (Buster Keaton Productions Inc., USA, 1922)

DCP, 23’; cz.-b.; plansze: EN, napisy: PL

Wskutek pomyłki, do której dochodzi podczas ceremonii wręczenia dyplomów, Buster zostaje wzięty za inżyniera. Podejmuje się pracy polegającej na zautomatyzowaniu urządzeń domowych w willi dziekana uczelni. Wynalazki jednak buntują się przeciw ich twórcy.

Podczas realizacji pierwszej wersji filmu Keaton uległ wypadkowi na ruchomych schodach i musiał zawiesić prace na rok. Za rozwiązania techniczne odpowiadał Fred Gabourie, z którym Keaton współpracował przy Łodzi (1921) i Tygodniu. To jego pomysłowe wynalazki budują fabułę filmu. W Elektrycznym domu, zamykającym trylogię na temat automatyzacji – Strach na wróble (1920), Nawiedzony dom (1921) – chaos wypiera ład i planowanie. Świat przedmiotów nie daje się tak łatwo okiełznać. (KW)

 

- Tydzień

reż., scen.: Buster Keaton, Edward F. Cline; zdj.: Elgin Lessley

obsada: Buster Keaton (pan młody), Sybil Seely (panna młoda), Joe Roberts (dostawca pianina)

(One Week) (Metro Pictures Corp., USA, 1920)

DCP, 23’; cz.-b.; plansze: EN, napisy: PL

Młoda para otrzymuje w prezencie ślubnym dom do samodzielnego montażu. Niestety złośliwy rywal zmienia numerację pudeł z elementami niezbędnymi do budowy. Finalny efekt jest zaskakujący…

Tydzień – który Keaton uznawał za swoje pierwsze w pełni autorskie dzieło – to popis akrobatycznych umiejętności twórcy, jego choreograficznej wirtuozerii. Dobra scena komediowa wymaga więcej obliczeń i kalkulacji niż dzieło inżyniera, mawiał i z matematyczną precyzją planował kolejne gagi. Zanim rozpoczął pracę w filmie, przez kilkanaście lat scenicznej kariery żonglował, uprawiał pantomimę, był wystrzeliwany jako ludzki pocisk. Uczył się upadać. Jego film jest także i o tym – o wielkich i małych upadkach, po których zawsze można się podnieść. (KW)

Zakup biletu: