Makbet - charyzmatyczny bohater sztuki Shakespeare’a powraca na ekrany kin!

29.10.2015

Od 27 listopada zapraszamy uczniów warszawskich szkół na seanse najnowszej wersji jednego najsłynniejszych dramatów Williama Sheakespeare’a pt.: „Makbet” w reżyserii Justina Kurzela.

Projekcje pod patronatem MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ odbywać się będą w godzinach przedpołudniowych. Terminy dogodne dla nauczycieli.
 

Ta ponadczasowa opowieść o pragnieniu władzy, winie i karze od początków kina rozbudzała wyobraźnię filmowych twórców. Autorami słynnych filmowych portretów „Makbeta” byli dotychczas m.in.  Orson Welles („Makbet”), Akira Kurosawa („Tron we krwi”) czy Roman Polański („Tragedia Makbeta”).  Nowa wersja szekspirowskiego dramatu zachwyca stroną wizualną. Twórcy filmu postanowili wyprowadzić filmową akcję ze średniowiecznych wnętrz i postawili na poetykę znaną widzom z takich produkcji jak: „Gra o tron” czy „Valhalla: Mroczny wojownik”, w których to atmosferę budują w dużej mierze posępne krajobrazy i okryte mgłą wierzchołki gór.

W tytułowej roli zobaczymy tym razem znakomitego irlandzkiego aktora niemieckiego pochodzenia – Michaela Fassbendera znanego z udziału w filmach takich jak: „Fish Tank”, „Wstyd” czy „Bękarty wojny”. W 2013 roku za rolę Edwina Eppsa w „Zniewolonym” Fassbender otrzymał nominację do Oscara, Złotego Globu i BAFTA w kategorii Najlepszy Aktor Drugoplanowy. W słynną Lady Makbet wcieliła się natomiast francuska aktorka, zdobywczyni Oscara za film „Niczego nie żałuję – Edith Piaf” - Marion Cotillard. Artystka ma na swoim koncie także udział w produkcjach takich jak: „Incepcja” i „Mroczny rycerz powstaje”, „O północy w Paryżu” czy „Imigrantka”. W zeszłym roku Cotillard była ponownie nominowana do Oscara, tym razem za obraz „Dwa dni, jedna noc” braci Dardenne.

 

 

Przygotowane zostaną materiały edukacyjne dla nauczycieli.

Zapraszamy do kina!
 

Bilety dla szkół:

14 zł /os  (opiekunowie wstęp wolny)

Rezerwacje grupowe:

Julia Radziszewska, tel. 22 845 50 74:; e-mail: jradziszewska@fn.org.pl

Kino Iluzjon; ul. Narbutta50 a; 02-536 Warszawa

Kasa kina – (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

 


 

Opis filmu:


„Makbet”

(Macbeth) 113 min., Francja/Wielka Brytania 2015
reż.: Justin Kurzel; scen.: Jacob Koskoff, Todd Louiso, Michael Lesslie; zdj.: Adam Arkapaw; wyk.: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Sean Harris, David Thewlis, Elizabeth Debicki

„Makbet” australijskiego reżysera to ekranizacja słynnego dramatu Szekspira z gwiazdorską obsadą, w której znalazły się takie nazwiska jak: Fassbender, Cotillard, Thewlis. Lord Makbet, generał szkockiej armii, po powrocie z wojennej wyprawy wysłuchuje przepowiedni trzech wiedźm, według których niebawem zostanie królem. Budzące się w nim ambicje podsyca żądna władzy Lady Makbet. Aby osiągnąć cel, oboje wprawiają w ruch machinę, która pociąga za sobą kolejne krwawe zbrodnie. Zaślepieni obsesyjnym pragnieniem władzy, z czasem wpadają w pułapkę własnych manipulacji.

Film dozwolony od 12 lat.



O filmie:


******

Genialny
Robbie Collin, Daily Telegraph

******
Mocny

Kate Muir, Times

******
Zniewalający
Leslie Felperin, Hollywood Reporter

 

*

Pragnienie władzy i dążenie „po trupach do celu” po dziś dzień pozostaje tematem niezwykle aktualnym. Walka o wpływy i przywileje potrafi korumpować na masową skalę i niszczyć ludzkie życia. Ekonomiczne zawirowania, o jakich słyszymy na przestrzeni ostatnich kilku lat, sprawiają, że historia „Makbeta” wybrzmiewa tym donośniej.

 

 „Chcieliśmy podkreślić, że główne postaci funkcjonują w obrębie społeczności” – zwraca uwagę producent filmu Iain Canning. „Mocniej rozwinęliśmy temat rzeczywistości, w której żyją Lady Makbet i jej mąż, chcąc pokazać, że są oni wytworem konkretnego świata, na który także wpływają. Z tym, że odkrywamy ten świat ze znacznie nowocześniejszej filmowej perspektywy”.

 

Krytycy filmowi z całego świata, którzy widzieli film na festiwalu w Cannes, znajdują w obrazie Kurzela liczne odniesienia do współczesnych superprodukcji.

 

„To nie jest tradycyjny sceniczny „Makbet” zamknięty w ciasnych wnętrzach. Przestrzenie, w których rozgrywa się akcja, przypominają raczej Śródziemie z „Władcy pierścieni” Petera Jacksona.” – napisał Peter Bradshaw, dziennikarz The Guardian. „Porównania z serialem „Gra o tron” są nieuniknione” – zauważa Leslie Felperin z Hollywood Reporter. „Justin Kurzel filtruje tragedię Szekspira o morderczej żądzy władzy przez swoją zdecydowanie współczesną wrażliwość filmową“.

 

Producenci filmu stanęli przed wyzwaniem zredagowania oryginalnego materiału literackiego w zupełnie nowy sposób, nie gubiąc jednocześnie siły, znakomicie napisanych w oryginale, dialogów.

 

W filmie tym czuje się wyraźnie, że język jest narzędziem manipulacji. „Patrzymy na sceny z Michaelem i Marion albo Michaelem i Paddym i mamy wrażenie, że to fragment „Chłopców z ferajny”, gdzie każdy bohater próbuje drugiego zmanipulować w bardzo sprytny sposób i ma na to pewne społeczne przyzwolenie” – wyjaśnia reżyser Justin Kurzel. „Jest w tym intrygujący podtekst, tajemnica, napięcie wynikające niemal wyłącznie ze słów – to najbardziej mnie zafascynowało.”

[Materiały dystrybutora]

Galeria