Etos American Dream od dziesięcioleci rozpala wyobraźnię filmowych twórców, zarówno tych będących mieszkańcami USA, jak i tych marzących o emigracji do owej „Ziemi obiecanej”. Dla niektórych wyraża się on poprzez ideały równości, demokracji i wolności, możliwe do zrealizowania w tym kraju bardziej, niż gdziekolwiek indziej na świecie. Dla innych oznacza po prostu możliwość szybkiego wzbogacenia się gwarantującego życie pozbawione jakichkolwiek trosk i cierpienia. Przez dziesięciolecia powstała niezliczona ilość filmów opowiadająca o bohaterach pochłoniętych ideą spełnienia swojego snu za wszelką cenę. To marzenie o wielkości i potędze, ma jednak także swoje negatywne, a czasem wręcz dramatyczne skutki. Tę ciemną stronę Ameryki chcielibyśmy pokazać w cyklu American Dream, który zaprezentujemy w Iluzjonie w terminie 1 – 28 lutego. W programie znajdą się klasyczne obrazy takie jak: „Ojciec chrzestny”, „Dawno temu w Ameryce”, „Taksówkarz”, Niebiańskie dni” czy „ Skarb Sierra Madre”, ale także polskie spojrzenie na odległy kontynent - „Szczęśliwego Nowego Jorku”. W ramach przeglądu zapraszamy na premierowe pokazy najnowszego filmu Steve’a McQueena – „Zniewolony”.
W ubiegłym miesiącu, 29 grudnia, odszedł Wojciech Kilar – jeden z największych kompozytorów muzyki klasycznej i filmowej. Stworzył muzykę do ponad 130 dzieł filmowych, m.in.: „Ziemi obiecanej”, „Perły w koronie”, „Pianisty” i „Pana Tadeusza”. Współpracował z wieloma reżyserami, takimi jak: Krzysztof Zanussi, Kazimierz Kutz, Roman Polański czy Krzysztof Kieślowski. Muzyka Kilara jest rozpoznawalna i doceniana na całym świecie. Zrealizowana do filmu „Dracula”, w reżyserii Francisa Forda Coppoli, kompozycja muzyczna, przyniosła mu m.in. Nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów „ASCAP Award 1992". Za swoje wybitne dokonania w dziedzinie kultury, uhonorowany został także najwyższym w Polsce, cywilnym odznaczeniem – Orderem Orła Białego. W lutym, w dniach: 1 – 6 na ekranie Iluzjonu przypomnimy dzieła filmowe z muzyką skomponowaną przez Wojciecha Kilara, takie jak: „Suplement”, „Korczak”, „Pan Tadeusz” i „Ziemia obiecana”.
Miłość do natury, sztuki i kobiet, od wczesnego dzieciństwa rozbudzał w Jeanie Renoir jego ojciec – August, słynny impresjonista. Przyszły reżyser, swoje najmłodsze lata spędził w domu na wsi, przez który nieustannie przewijały się liczne modelki ojca. Jedna z nich została nawet żoną Jeana, a on coraz bardziej pochłonięty pasją filmową, postanowił uczynić z niej gwiazdę filmową. Od lat 30. dzieła Renoira zaczęła cechować społeczna i polityczna wymowa, demaskująca nierówności francuskiego systemu klasowego oraz sympatię do klasy robotniczej. Światowy rozgłos przyniosła mu realizacja antywojennego dzieła: „Towarzysze broni”. Kilka lat później wyreżyserował: „Reguły gry” – film uznawany za arcydzieło, w tamtym czasie zakazano jednak jego wyświetlania, określając go mianem „demoralizującego”. W latach 40. reżyser wyemigrował do USA. Nieprzyzwyczajony jednak do pracy w systemie studyjnym, nie czuł się tam dobrze, a jego filmy nie osiągały znaczących sukcesów. W 1975 roku, został jednak doceniony przez krytyków amerykańskich, którzy przyznali mu honorowego Oscara za całokształt twórczości. 12 lutego przypada 35. rocznica śmierci artysty, którą chcielibyśmy uczcić przypominając na ekranie Iluzjonu filmy Renoira takie jak: „Złota karoca”, „Kapral w matni”, Helena i mężczyźni” oraz wspomnianych „Towarzyszy broni”. Zapraszamy do kina w dniach: 1 – 28 lutego.
Co łączy, a co odróżnia kamp od kiczu? Powstały dziesiątki teorii na temat tego, co dokładnie zawiera się w tych pojęciach. Według jednej z nich kicz przejawia się w nadmiernej estetyzacji, a także nagromadzeniu rozmaitych środków wyrazu w jednym dziele, tak by oddziaływały one jednocześnie na kilka zmysłów jednocześnie. Przede wszystkim jednak wytwory kiczu realizowane są tak, by nie wyróżniać się niczym szczególnym, epatować ładnymi obrazkami, zadowalając jak najszersze grono odbiorców. Tak naprawdę, niektóre z tych aspektów, jak chociażby wspomniana nadmierna estetyzacja, a także masowe zapełnianie przestrzeni przeróżnymi przedmiotami, przypisać można także dziełom określanym – kampowymi, jak np. filmy Pedro Almodóvara, klasyczne filmy o przygodach Jamesa Bonda czy też kultowemu „Rocky Horror Picture Show”. Jednak najbardziej znacząca różnicą między tymi pojęciami jest to, iż kamp jest wytworem sztuki świadomym, natomiast kicz raczej nieudanym, efektem ubocznym autorskiej wizji. Gdzie tak naprawdę leży granica między kampem, a kiczem? Do poszukania odpowiedzi na to pytanie zapraszamy podczas seansów w Iluzjonie, w ramach przeglądu Między kampem a kiczem, który potrwa od 2 do 26 lutego. W programie zaprezentujemy m. in.: „Dzikość serca”, „Priscilla, królowa pustyni”, „Goście z galaktyki Arkana”, „Terror Mechagodzilli” oraz „ Kikę”.
Danuta Szaflarska, mimo zacnego wieku – 99 lat - nie może narzekać na brak propozycji aktorskich, wciąż można ją jeszcze zobaczyć zarówno na deskach teatru jak i ekranach kin. Jednym z pierwszych i najbardziej znaczących w karierze aktorki filmów był patriotyczny obraz w reżyserii Leonarda Buczkowskiego – „Zakazane piosenki”, który przyniósł jej dużą popularność i otworzył drzwi do kariery filmowej. Dwa lata później zagrała w kolejnym filmie tego twórcy zatytułowanym „Skarb”, co zapewniło jej pozycję prawdziwej gwiazdy filmowej i pierwszej amantki odradzającej się kinematografii. Od ponad dwudziestu lat artystka wciela się w postaci ciepłych i opiekuńczych, starszych kobiet, obdarzonych wyjątkową charyzmą. W ostatnim czasie mogliśmy ją podziwiać w filmach takich jak: „Inny świat” – dokumencie zrealizowanym przez Dorotę Kędzierzawską opowiadającym o życiu samej Szaflarskiej, „Pokłosie” – kontrowersyjnym dziele Władysława Pasikowskiego, „Janosik. Prawdziwa historia” – filmie Agnieszki Holland i Katarzyny Adamik – odnoszącym się do losów najsławniejszego, żyjącego na polskich ziemiach zbójnika, czy też komedii Juliusz Machulskiego – „Ile waży koń Trojański?”. W dniach 17 – 23 lutego zapraszamy do Iluzjonu na filmy z udziałem aktorki, wśród których znajdą się: wspomniany „Skarb” i „Zakazane piosenki”, a także filmy Doroty Kędzierzawskiej: „Diabły, diabły”, „Pora umierać” oraz dokument „Inny świat”.
Miłośników czarnego kina i powieści kryminalnej zapraszamy w każdy piątkowy wieczór lutego na cykl filmowy zatytułowany: Kryminalna Mała Czarna. Mieszcząca się w murach Iluzjonu, czarna, nastrojowa sala projekcyjna, zwana „Małą Czarną”, na kilka godzin przeistoczy się w osnutą tajemnicą, mrożącą krew w żyłach scenę zbrodni. W programie niezapomniane, klasyczne kryminały, jak chociażby: ekranizacja powieści Agathy Christie - "Morderstwo w Orient Exspressie” w reżyserii Sidneya Lumeta, film „M – morderca” – Fritza Langa, czy doskonały i trzymający w napięciu do samego końca - „Honor Prizzich” - Johna Hustona z Jackiem Nicholsonem. Prawdziwą gratką będzie natomiast możliwość obejrzenia na dużym ekranie kultowych już filmów takich jak: „Milczenie owiec” – Jonathana Demme oraz „Siedem” – Davida Finchera. Ten ostatni, a także dzieło „Sokół maltański” – Johna Hustona zaprezentujemy w dniu 14 lutego, jako alternatywę dla osób nie darzących Walentynek i prezentowanych w tym czasie w kinach filmów o miłości szczególną sympatią. Przegląd kryminałów potrwa od 7 do 28 lutego.
Zanim Joseph L. Mankiewicz został reżyserem, przez lata pracował jako tłumacz filmów, autor dialogów, a później także scenarzysta. Drzwi do kariery otworzyły się przed nim niespodziewanie. W związku z chorobą Ernsta Lubitscha, otrzymał propozycję dokończenia za niego filmu „Dragonwyck”. Mankiewicz czuł się dobrze niemalże w każdym filmowym gatunku, od klasycznych adaptacji Szekspira - „Juliusz Cezar”, obsypany Oscarami dramat „Wszystko o Ewie”, po komedię kryminalną „Garniec miodu”. W pamięci widzów zapisał się z pewnością również jako autor zrealizowanego z wielkim rozmachem filmu historycznego o losach królowej Egiptu – Kleopatry - z Elizabeth Taylor w roli głównej. W tym roku przypada 105. rocznica urodzin Josepha L. Mankiewicza, w związku z czym w dniach 8 – 27 lutego w Iluzjonie zaprezentujemy dzieła reżysera takie jak: wymienione „Dragonwyck” i „Wszystko o Ewie”, a także „Spokojny Amerykanin” i "Kryptonim Cicero”.
Twórczość Piera Paolo Pasoliniego – reżysera, poety i dramaturga, od zawsze wzbudzała wśród opinii publicznej i świata filmowego dość skrajne emocje. Często spotykała się z prawdziwym uznaniem i podziwem, nierzadko jednak szokowała i bulwersowała. Kontrowersyjne dzieła Pasoliniego cechuje fascynacja cielesnością i seksualnością, a także próba przełamania ograniczeń i tabu z jakimi się te aspekty wiążą. Reżyser w swojej filmografii niejednokrotnie sięgał po tematykę biblijną i mityczną, a także chętnie unikał klasycznej narracji na rzecz luźno powiązanych ze sobą wizji artystycznych. Jego filmy wyrażają potrzebę wolności, przejawiającej się w jednostkowych wyborach, przekonaniach, a także sztuce. W nadchodzącym miesiącu w terminie: 18 - 25 lutego przygotowaliśmy cykl filmów w reżyserii Pasoliniego, w którym wyświetlimy „Teoremat”, „Ptaki i ptaszyska”, „Włóczykija” i inne, natomiast 18 lutego zapraszamy na spotkanie z Piotrem Kletowskim, autorem książki: „Pier Paolo Pasolini. Twórczość filmowa”.
12 lutego kolejna odsłona cyklu Kino od kuchni, w ramach której rozmawiać będziemy o pracy kostiumografa. Po projekcji filmu „Zaklęte rewiry” Janusza Majewskiego, spotkamy się z Ewą Braun – laureatką Oscara za scenografię do filmu „Lista Schindlera” Stevena Spielberga.
W Walentynkowy wieczór 14 lutego, proponujemy Państwu sentymentalną wyprawę do disneyowskiej krainy „Pięknej i bestii” oraz przedpremierowy seans najnowszego filmu Jima Jarmusha „Tylko kochankowie przeżyją”, który na ekrany polskich kin wejdzie dopiero w kwietniu. Ale to nie wszystko – decyzję o trzecim wyświetlanym tego dnia filmie zostawiamy w rękach naszych Widzów. Do 28 stycznia na fanpage’u kina Iluzjon na Facebooku zgłaszać można swoje propozycje filmowe, z których wybierzemy 5. Na te z kolei w dniach 30.01-10.02 głosować będzie można w ankiecie na portalu Filmweb.pl. 10 lutego poznamy najbardziej pasujący do Walentynek, zdaniem naszych widzów, film.
W lutym w Iluzjonie premierowo zaprezentujemy filmy z różnych zakątków świata takie jak: „Heli” poruszająca opowieść o życiu we współczesnym Meksyku, „Matterhorn” – komediodramat o przyjaźni samotnego mężczyzny Freda z niepełnosprawnym intelektualnie Theo. W programie znajdzie się także poruszający indyjski dramat o kryzysie małżeńskim „Smak Curry”, a także „Tajemnica Filomeny” – dramat o kobiecie (w tej roli Judy Dench) poszukującej swego dorosłego syna, którego zmuszona była oddać tuż po narodzinach.
Mały Iluzjon zaprasza wszystkie dzieci na ferie pod hasłem: Ciepło-zimno. Na porannych seansach pokażemy zarówno filmy, które opowiadają zimowe historie z krainy lodu, jak i takie, które przeniosą nas do słonecznej Afryki. Projekcjom będą towarzyszyły warsztaty dotyczące zimowej odsłony gier (nie tylko) podwórkowych, nasi mali widzowie dowiedzą się w co się bawić gdy na dworze biały puch. Jeśli spadnie śnieg, wszyscy uczestnicy zajęć zaproszeni zostaną do ulepienia wspólnie na skwerku Słonimskiego bałwana Olafa z „Krainy lodu” oraz… trzech zbójców. Zapraszamy od 17 do 28 lutego.
Ceny biletów na seanse: 10 - 18 zł.
Kino Iluzjon; Ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa
Kasa kina – 22 462 72 60; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl
OSOBY DO KONTAKTU:
Marlena Gabryszewska, tel.: 692 769 246; e-mail mgabryszewska@fn.org.pl