Czerwiec w kinie Iluzjon

27.05.2014

W nadchodzącym miesiącu, w Iluzjonie, wielbiciele twórczości Stanleya Kubricka będą mieli niepowtarzalną okazję sprawdzić, które filmy zainspirowały go do obrania zawodu reżysera.

W programie znajdą się również obrazy mistrzów kina takich jak: Sidney Lumet czy Joseph Losey. Zaprezentujemy także sylwetkę znakomitej aktorki, muzy Jean-Luca Godarda – Anny Kariny. To zaledwie kilka filmowych atrakcji, jakie przygotowaliśmy dla publiczności kina Iluzjon!

Sidney Lumet w jednej ze swoich wypowiedzi podkreślił, iż wierzy w film, który oprócz dostarczania widzowi czystej rozrywki idzie o krok dalej zmuszając go do zagłębienia się we własnym sumieniu. W jego różnorodnej gatunkowo i eklektycznej pod względem treści i formy filmografii znaleźć można zarówno: kryminały, filmy policyjne, dramaty, obyczajowe, wojenne, muzyczne czy szpiegowskie. Choć nie jest łatwo wytyczyć wspólną linię rozwojową dla dzieł Lumeta, gdyż reżyser realizował filmy często dość różne pod względem tematyki, formy czy treści mimo to, zauważyć można  wspólne dla jego twórczości motywy. Są nimi chociażby: rodzina, polityka oraz to co wydaje się najbardziej dla niego istotne - kwestie moralnych wyborów i idące za nimi nadużycia władzy wobec słabszych, czy też tych o niższym statusie społecznym. W czerwcu mija 90. rocznica urodzin reżysera dlatego też, w Iluzjonie przypomnimy najważniejsze dzieła w twórczości Mistrza Kina Amerykańskiego. W terminie: 3 - 25 czerwca zaprezentujemy m. in..: najbardziej znaczący w jego karierze film – okrzyknięty arcydziełem dramat sądowy „Dwunastu gniewnych ludzi” oraz „Serpico” z Alem Pacino – opowiadający historię stróża prawa, podejmującego samotną walkę z korupcją w szeregach nowojorskiej policji, a także adaptację kryminału Agathy Christie - „Morderstwo w Orient Expressie”.

Pojawienie się taśmy kolorowej spotkało się z taką samą dezaprobatą ze strony twórców, jak wprowadzenie kina w erę dźwięku niemal 30. lat wcześniej. Wielu reżyserów realizujących swe dzieła w epoce kina klasycznego mocno wzbraniało się przed kolejnym wynalazkiem. Słynący z niechęci do nowinek technicznych Chaplin, by nakręcić tylko jeden w całej karierze film w kolorze - „Hrabina z Hongkongu” – czekał do 1967 roku. Dopiero popularność kolorowej telewizji w latach 60. XX stopniowo zaczęła wymuszać na wielu artystach przejście na taśmę kolorową. Z drugiej strony kolorowa taśma w początkowym okresie jej używania znacznie podrażała koszty produkcji a zarazem była na tyle niedoskonała, że kolory dość szybko płowiały niwecząc zamierzony efekt artystyczny. Twórcy stanęli w obliczu nie lada dylematu – być wiernym swej wizji artystycznej, czy sprostać wymaganiom widzów. Jednakże w stopniowo wprowadzanej barwie twórcy zaczęli dostrzegać kolejny bardzo przydatny w ekspresji element języka filmu. Kolor zaczął więc podkreślać dramaturgię wydarzeń, „ostrzegać” widza przed czyhającym na bohatera niebezpieczeństwie czy po prostu podkreślać widowiskowość filmu.

W czerwcowym przeglądzie „Kino w kolorze” (1-28 czerwca) chcemy przypomnieć pierwsze, lub drugie, filmy w kolorze Mistrzów kina światowego. A wśród nich debiut reżyserski Lawrence’a Oliviera „Henryk V”, „Szczęście” Agnès Vardy z doskonałymi, pełnymi malarskich odniesień, plenerowymi zdjęciami Cleude’a Beausoleila, „Czerwona pustynia” Antonioniego, w której kolor pełni funkcję dramaturgiczną oraz nakręcony z wielkim rozmachem film Jerzego Kawalerowicza „Faraon”.



Pseudonim artystyczny Annie Karinie, noszącej naprawdę nazwisko Hanne Karen Blarke Bayer, wymyśliła sama Coco Chanel. Zanim jednak przyszła gwiazda francuskiego kina stała się sławna, śpiewała w kabaretach i sprzedawała namalowane przez siebie obrazy, co pozwalało jej wiązać koniec z końcem. Filmowa kariera Kariny nabrała rozpędu dzięki Godardowi, który zachwycił się nią po tym, jak zobaczył ją w telewizyjnej reklamie żelu pod prysznic. Zaproponował jej rolę w swoim filmie – „Do utraty tchu”, ona jednak odmówiła ze względu na zawartą w scenariuszu scenę nagości. Niedługo potem aktorka wystąpiła w filmie Godarda „Żołnierzyk”. Wkrótce Karina została żoną reżysera. Stworzyli wspólnie osiem filmów, ale ich małżeństwo niestety nie przetrwało próby czasu. Artystka współpracowała także z reżyserami takimi jak: Agnès Varda, Roger Vadim, Volker Schlöndorff, George Cukor i Rainer Werner Fassbinder. W czerwcu, w dniach: 1 – 29, w Iluzjonie pokażemy filmy z udziałem Anny Kariny, m. in.: dramat polityczny – „Obcy” autorstwa Luchino Viscontiego, „Żyć razem” – reżyserki debiut Kariny czy „Kobieta jest kobietą” za udział, w którym aktorka uhonorowana została nagrodą Srebrny Niedźwiedź.

Dla wszystkich fanów twórczości Stanleya Kubricka, przygotowaliśmy niespodziankę: w czerwcowym repertuarze pokażemy filmy, które najbardziej cenił reżyser. Swoją dziesiątkę, w której znalazły się m.in.: „Wałkonie” Felliniego, „Tam, gdzie rosną poziomki” Bergmana, „Henryk V” Oliviera czy „Obywatel Kane” Wellesa, zdradził na łamach magazynu „Cinema”. W kinie Iluzjon wyświetlimy 7 spośród 10 filmów owego zestawienia. Przegląd uzupełnimy dziełami docenianych przez Kubricka twórców: Charlie Chaplina, Fritza Langa, Eli Kazana, Eisensteina i Maxa Ophülsa, które Kubrick w młodości godzinami oglądał w Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Na przegląd „Inspiracje Kubricka” zapraszamy w dniach 2 – 27 czerwca.

W przyszłym miesiącu chcielibyśmy również przypomnieć sylwetkę, zmarłego przed paroma dniami, operatora – Gordona Willisa. Był on autorem zdjęć do filmów m. in.: Woody’ego Allena takich jak: „Manhattan”, „Zelig”, „Annie Hall” czy też trylogii Francisa Forda Coppoli - „Ojciec chrzestny”. Jeden z ciekawszych tandemów reżysersko – operatorskich stworzył z Alanem J. Pakulą. Spośród sześciu wspólnie zrealizowanych przez nich dzieł, wybraliśmy trzy, które chcielibyśmy zaprezentować iluzjonowej publiczności. W terminie: 2 – 27 czerwca na ekranach naszego kina będzie można zobaczyć: głośny thriller polityczny – „Wszyscy ludzie prezydenta” opowiadający o dwóch dziennikarzach Washington Post na tropie afery Watergate, western „Przybywa jeździec” z udziałem Jane Fondy i Jamesa Caana, a także klasyczny thriller – „Syndykat zbrodni”.

W czerwcu mija 25. rocznica pierwszych wolnych wyborów w Polsce. Chcielibyśmy z tej okazji zabrać naszych widzów w sentymentalną podróż do przeszłości, do czasów kiedy zmiany w mentalności Polaków, ich przyzwyczajeniach i warunkach życia były najbardziej widoczne. Pragniemy, aby transformacja ukazana zostało z perspektywy obecnych 25–latków, ale też ludzi starszych, którzy okres ten wspominają z pewną dozą nostalgii. W cyklu zatytułowanym „Transformersi” przypomnimy kultowe filmy, wybrane przez naszą publiczność w internetowym głosowaniu na Facebooku m. in.: „Król Lew”,  „Pulp fiction”, „Psy”, „Forrest Gump” czy „Nic śmiesznego”. Całość uzupełnią spotkania z młodymi twórcami, którzy opowiedzą nam o swoich wspomnieniach z okresu transformacji (Bodo Koxem, Kubą Wandachowiczem, Pauliną Wilk). Zapraszamy do Iluzjonu w dniach: 21 – 28 czerwca.

Kiedy Joseph Losey, obiecujący amerykański reżyser filmowy i teatralny z powodu swoich lewicowych poglądów umieszczony został na czarnej liście Hollywood, podjął trudną decyzję o emigracji do Europy. Tam też, powstały najważniejsze jego dzieła: „Służący”, „Wypadek” oraz nagrodzony Złotą Palmą w Cannes – „Posłaniec”. Specjalnością Loseya jest analiza skomplikowanych relacji międzyludzkich, w których bohaterowie są często ofiarami niebezpiecznej gry o władzę i dominację. Dzieła reżysera, niezwykle wysmakowane plastycznie, w których eksponowane przedmioty nadają filmowemu światu wieloznaczny wymiar stanowią prawdziwą ucztę dla oka. Z okazji 30. rocznicy śmierci artysty, w dniach: 23 - 30 czerwca w kinie Iluzjon będzie można zobaczyć filmy Josepha Loseya takie jak - „Fabryka nieśmiertelnych” oraz wspomniane: „Służący”, „Wypadek” oraz „Posłaniec”.

4 czerwca, na życzenie naszych widzów, zaprezentujemy obsypany deszczem nagród, w tym siedmioma Oscarami, film Williama Wylera – „Najlepsze lata naszego życia”. Opowiada on historię trzech weteranów wracających z frontów II wojny światowej, którzy na nowo próbują odnaleźć swoje miejsce w społeczeństwie. Ten doskonały melodramat wojenny uznany został przez Amerykański Instytut Filmowy za jeden ze stu najbardziej inspirujących i najlepszych amerykańskich dzieł wszech czasów.

W cyklu Kryminalna Mała Czarna zobaczymy w nadchodzącym miesiącu m. in. trzymający w napięciu, przewrotny film Henri-Georges’a Clouzota „Widmo”, doskonały, klasyczny film noir w reżyserii Billy’ego Wildera – „Podwójne ubezpieczenie” czy też czarną komedię Franka Capry z Carym Grantem w roli głównej – „Arszenik i stare koronki”.    

W kolejnym odcinku cyklu Kino od kuchni, w którym wraz z zaproszonymi gośćmi omawiamy tajniki poszczególnych profesji filmowych, zobaczymy film „Stacja Warszawa” w reżyserii Macieja Cuske, Kacpra Lisowskiego, Nenada Mikovica, Mateusza Rakowicza i Tymona Wyciszkiewicza. Naszym gościem będzie Łukasz Simlat, z którym porozmawiamy o charakterze pracy aktora filmowego. Na seans i spotkanie zapraszamy 6 czerwca.

1 czerwca zapraszamy wszystkie dzieci wraz z rodzicami na wyjątkowe wydarzenie – AnimaMusic - projekcję filmów animowanych z muzyką graną na żywo przez studentów i absolwentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Po projekcji odbędą się zabawy dźwiękowe, a cała sala na moment stanie się orkiestrą, która szeleści, grzechocze i wystukuje radosne rytmy.

Tego samego dnia pokażemy również film Jana Svĕráka „Kuki powraca” – piękną wizualnie baśń o przytulance przeżywającej niezwykłe przygody w lesie oraz  „Cyrk” z uwielbianym nie tylko przez widzów dorosłych, ale i dzieci – Charliem Chaplinem.

W magiczną podróż „za siódmą górę” wybierzemy się tym razem do Kraju Kwitnącej Wiśni. Towarzyszyć nam będą w niej dźwięki koto – tradycyjnego japońskiego instrumentu, na którym zagra Katarzyna Karpowicz oraz głos Asi Kasztelaniec, która przeczyta wybrane baśnie japońskie. Po lekturze obejrzymy japońską wersję „Wyspy skarbów” (reż. Hiroshi Kieda). Dodatkową atrakcją spotkania będzie możliwość zapoznania się z tradycyjnymi zabawkami japońskimi. Zapraszamy całe rodziny na niedzielno-popołudniową, pełną obrazów i dźwięków podróż do Japonii już 15 czerwca.

W weekendowe poranki z Małym Iluzjonem przygotowaliśmy dla najmłodszych zestaw bajek z przygodami Bolka i Lolka, Reksia, Krecika i Misia Kudłatka zatytułowany „Czerwcowe harce”. Seanse odbędą się 14 i 29 czerwca.

 

Szczegóły na www.iluzjon.fn.org.pl

 

Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł

Kino Iluzjon; ul. Narbutta 50 a; 02-536 Warszawa

Kasa kina – 22 462 72 60; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl

 

OSOBY DO KONTAKTU:

Marlena Gabryszewska, tel.: 692 769 264; e-mail mgabryszewska@fn.org.pl

Galeria

Pliki do pobrania

Czerwiec w Iluzjonie - ulotka [.pdf]