We kindly invite all foreigners (but not only!) to a film series: I LOVEPOLISH CINEMA. Every last week of each month, the Iluzjon cinema will held screenings of classic Polish films with English subtitles. The films will be presented in the re-mastered version and, before each screening, an expert on the Polish cinema, Michał Chaciński, will introduce the ins and outs of the Polish cinema's history.
Wszystkich obcokrajowców (ale nie tylko!) zapraszamy na cykl filmowy: I LOVEPOLISH CINEMA. W ostatnim tygodniu każdego miesiąca w kinie Iluzjon odbywać się będą projekcje polskiej klasyki filmowej z angielskimi napisami. Filmy prezentowane będą w zrekonstruowanej wersji, a w tajniki historii kina polskiego przed każdą projekcją widzów wprowadzał będzie filmoznawca i znawca kina polskiego - Michał Chaciński.
Schedule / Plan projekcji:
25th of November; 8 pm / 25 listopada; godz 20:00
„Kanał” dir. Andrzej Wajda, Poland1956 91’
16th of December 2014; 8 pm / 16 grudnia; godz. 20:00
„Do widzenia, do jutra” dir. Janusz Morgenstern, Poland 1960 80’
Kanal
dir. Andrzej Wajda, Poland 1956 91 '
Warsaw, 1944. The Warsaw Uprising is inevitably coming to an end. An exhausted company of Home Army soldiers is striving to escape the Mokotów district to the still fighting Śródmieście district through the city's sewers.
In the sewers, the soldiers decide to separate into three groups, wandering in search of the exit toWilcza Street. Alas none of the soldiers will survive. "Halina" commits suicide; "Smukły" is killed while disarming some grenades; the composer Michal loses his mind; "Mądry" exits the sewers in Dworkowa Streetbut is immediately caught by a German patrol, and the messenger girl "Daisy" and wounded "Korab" are stopped at one of the exits as it closed off by metal bars.
In his film, Wajda presented the image of tragic heroism and suffering of a group of the Warsaw Uprising resistance fighters doomed to fail from the start. The film was nominated to the Palme d'Or and awarded the Special Prize of the Jury, "La Palme d'Argent" at the 10th IFF Cannes, 1957.
Kanał
reż. Andrzej Wajda, Polska 1956 91’
Warszawa, 1944 rok. Powstanie Warszawskie powoli upada. Będący na skraju wytrzymałości oddział żołnierzy AK usiłuje przedostać się kanałami z Mokotowa do walczącego jeszcze Śródmieścia. W kanałach towarzysze rozdzielają się na trzy grupy, błądzące w poszukiwaniu wyjścia na ulicę Wilczą. Nikt z żołnierzy nie ocaleje. „Halinka” popełnia samobójstwo; „Smukły” ginie rozbrajając granaty; kompozytor Michał dostaje pomieszania zmysłów; „Mądry” wychodzi przy ulicy Dworkowej wprost na niemiecki patrol, a łączniczkę „Stokrotkę” i rannego „Koraba” zatrzymuje krata u wylotu kanału. W swoim filmie Wajda ukazał obraz tragicznego heroizmu i cierpienia grupy warszawskich powstańców, z góry skazanych na klęskę. Obraz został nominowany do Złotej Palmy w Cannes oraz nagrodzony Nagrodą Specjalną Jury dla reżysera.
Good Bye Till Tomorrow
dir. Janusz Morgenstern, Poland 1960 80’
Jacek, a young and romantic student, meets Margueritte, the beautiful daughter of the French consul. He neglects his friends and the students’ amateur theatre in which he is both an actor and director. He believes that Margueritte reciprocates his feelings, however, for her their love is yet another short stop in a never ending journey, yet another summer fling…
Do widzenia, do jutra
reż. Janusz Morgenstern, Polska 1960 80’
Debiut reżyserski Janusza Morgensterna jest kameralnym dramatem psychologicznym, historią miłosną, przywołującą równocześnie pamięć słynnego niegdyś teatru studenckiego Bim Bom. Bohaterem filmu jest właśnie reżyser teatru studenckiego, który spotyka w Gdańsku piękną cudzoziemkę Marguerite. Rodzi się miłość, czas codziennych romantycznych spotkań, jednak dziewczyna nie dojrzała jeszcze do stałego związku i nie odwzajemnia głębokiego uczucia chłopaka. Wybiera życie, do którego przywykła i postanawia wyjechać z rodzicami za granicę. Jacek wraca do zaniedbanego w tym czasie teatru. Ten subtelny i pełen sentymentalnego ciepła obraz młodzieży lat 50. ubiegłego wieku został zrealizowany z dbałością o szczegóły i realia tamtych lat. Wykorzystano w nim fragmenty spektakli teatrów Bim Bom i Co To, zaś głos Teresy Tuszyńskiej, dla uzyskania obcego akcentu, został podłożony przez Eleanor Ford, ówczesną żonę reżysera Aleksandra Forda, Amerykankę z pochodzenia. Film otrzymał nagrodę za reżyserię na MFF w Stanford (Kanada), 1961 r. oraz "Srebrny Bumerang" na MFF w Melbourne, 1962 r.
Tickets / Bilety:
Ulgowe / Discount – PLN 15; Normalne / Standard – PLN 17
Reservation /Rezerwacje :
Kino Iluzjon; ul. Narbutta50 a; 02-536 Warszawa
Box office – 22 462 72 60; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl
Organisers / Organizatorzy:
Filmoteka Narodowa (The National Film Archive)
Cyfrowe Repozytorium Filmowe
Partners/ Partnerzy: