Paul Newman często żartował, że gdyby jego oczy miały kolor brązowy, nie zostałby znanym aktorem. Jest w tym stwierdzeniu dużo przesady, ale z pewnością to właśnie błękitne, wyraziste oczy stały się znakiem rozpoznawczym artysty. Początek jego kariery upłynął w cieniu Marlona Brando i Jamesa Deana, którzy podobnie jak on byli absolwentami słynnego Actors Studio. Przez pewien czas Newman był nawet mylony z gwiazdą „Dzikiego” i niejednokrotnie zdarzyło mu się na prośbę fanów wypisywać dedykację: „z pozdrowieniami od Marlona”. Jego kariera rozpoczęła się na dobre dzięki roli w filmie „Między liniami ringu”, w którym pierwotnie zagrać miał zmarły tragicznie Dean. W swoich kolejnych filmach m.in.: „Kotka na gorącym, blaszanym dachu”, „Długie, gorące lato” czy „Słodki ptak młodości” stworzył portrety cynicznych mężczyzn, przepełnionych wewnętrznym niepokojem i świadomie skazujących się na porażkę. Od 2 do 31 stycznia, w związku z 90. rocznicą urodzin Paula Newmana, w Iluzjonie wśród filmów z udziałem aktora zobaczymy m.in.: „Butch Cassidy i Sundance Kid”, „Żądło”, „Werdykt” czy „Drogę do zatracenia”.
Słodki ptak młodości, reż. Richard Brookes
Świat usłyszał o Tippi Hedren dzięki Alfredowi Hitchcockowi. Mistrz suspensu, wielbiciel blond piękności, zaproponował jej główną rolę w głośnym filmie - „Ptaki”. Od początku planował uczynić z niej wielką gwiazdę na miarę Grace Kelly, która ku jego ogromnemu rozczarowaniu porzuciła aktorstwo, by poślubić księcia Monako. Współpraca Hitchcocka i Hedren nie należała do najłatwiejszych. Twórca starał się kontrolować każdą dziedzinę życia aktorki, w szczególności tę prywatną. Po ogromnym sukcesie ich pierwszego filmu, pomimo dużego napięcia jakie panowało na planie, Hedren zdecydowała się zagrać ponownie u Hitchcocka, tym razem tytułową rolę w „Marnie”. Na tym jednak zakończyła się ich współpraca. Aktorka, z zszarganymi nerwami, zarzekała się, że nie chce mieć z Mistrzem już nic wspólnego. Urażony reżyser dołożył starań by artystka nie otrzymywała interesujących propozycji od jego kolegów po fachu. Hedren angażowano głównie do filmów klasy B, niekiedy udawało jej się zagrać ciekawe, ale niezbyt duże role w obrazach takich jak: „Hrabina z Hongkongu” Charlesa Chaplina. Film ten, a także wspomniane dzieła w reżyserii Alfreda Hitchcocka zobaczyć będzie można w Iluzjonie w terminie: 3 – 24 stycznia, z okazji 85. rocznicy urodzin aktorki.
Ptaki, reż. Alfred Hitchcock
W dniach: 3 - 31 stycznia zapraszamy do Iluzjonu na przegląd dedykowany Humphrey’owi Bogartowi - jednej z najwybitniejszych osobowości kina amerykańskiego. Aktor wystąpił w filmach takich jak: „Kid Galahad”, „Aniołowie o brudnych twarzach” czy „Burzliwe lata dwudzieste”. Rolą, którą Bogart na zawsze zapisał się w pamięci widzów okazał się prywatny detektyw Sam Spade z ekranizacji bestselleru „Sokół maltański”. W tym, a także w innych filmach „czarnej serii” takich jak: „Wielki sen” Howarda Hawksa, wykreował niezapomnianą figurę dwuznacznego moralnie, cynicznego prywatnego detektywa. Jego specjalnością były także portrety samotnych, niezależnych, naznaczonych piętnem nieuchronnej klęski bohaterów, którzy się nie poddają i walczą o swoje racje do końca. W Iluzjonie w nadchodzącym miesiącu zobaczymy najsłynniejsze filmy z udziałem Humphreya Bogarta takie jak: „Casablanca”, „Sabrina”, „Skarb Sierra Madre”, czy też wymieniony „Sokół maltański”.
Sokół maltański, reż. John Huston
Shirley MacLaine wychowywała się w rodzinie o artystycznych aspiracjach. Podobnie jak ona, słynnym aktorem został także jej brat - Warren Beatty. Artystka zadebiutowała na ekranie u nie byle kogo, bo u samego Alfreda Hitchcocka w czarnej komedii „Kłopoty z Harrym”. Podczas swojej długiej i obfitującej w ciekawe role kariery filmowej była, aż sześć razy nominowana do Oscara. Nagrodę Akademii otrzymała ostatecznie za udział w filmie „Czułe słówka”, w którym wystąpiła u boku Jacka Nicholsona. Aktorka ma na swoim koncie wiele znakomitych kreacji aktorskich z repertuaru zarówno komediowego jak i dramatycznego. Widzowie pokochali ją przede wszystkim za niezapomniany duet damsko – męski, który stworzyła z Jackiem Lemmonem w dwóch filmach Billy’ego Wildera: „Garsoniera” oraz „Słodka Irma”. Od 7 do 31 stycznia zapraszamy do Iluzjonu na przegląd filmowy poświęcony aktorce, w którym zobaczymy m.in. obrazy: „Wystarczy być”, „Słodka Charity” oraz „Dwoje na huśtawce”.
Wystarczy być, reż. Hal Ashby
Od 10 do 30 stycznia zapraszamy także na przegląd filmów kandydujących do Orłów, dorocznych nagród Polskiej Akademii Filmowej, którego współorganizatorem już po raz trzeci jest Filmoteka Narodowa. W ciągu niecałych trzech tygodni widzowie będą mieli szansę zobaczyć wszystkie polskie produkcje, które gościły na ekranach kin w 2014 roku. Na liście przeglądu znajdują się 42 tytuły filmów fabularnych i dokumentalnych, w tym m.in. film „Bogowie” Łukasza Palkowskiego z brawurową rolą Tomasza Kota, „Jack Strong” Władysława Pasikowskiego czy „Pod Mocnym Aniołem” Wojciecha Smarzowskiego. Po większości wieczornych projekcji widzowie będą mieli okazję, by spotkać się z twórcami kandydujących do Orłów filmów. Swój udział zapowiedzieli m.in. Jerzy Stuhr, Jan Komasa oraz Jowita Budnik. Novum tegorocznej edycji będą projekcje z angielskimi napisami.
W styczniu w Iluzjonie druga odsłona cyklu Z miłości do kina, w którym prezentujemy przedwojenne perełki polskiego kina, niezapomniane gwiazdy ekranu i popularne szlagiery – a wszystko to w nowej, cyfrowej jakości, uzupełnione, o fragmenty filmowe, dotychczas uznawane za zaginione. W nadchodzącym miesiącu, 11 stycznia, zapraszamy na film „Sportowiec mimo woli” z 1939 roku. Obraz ten, to znakomita komedia pomyłek w reżyserii Mieczysława Krawicza, jednego z najbardziej kasowych twórców filmowych dwudziestolecia międzywojennego. Seans poprzedzi prelekcja w wykonaniu Michała Pieńkowskiego.
Sportowiec mimo woli, reż. Mieczysław Krawicz
W nadchodzącym miesiącu zapraszamy na trzecie spotkanie w ramach cyklu I Love Polish Cinema, wspólny projekt Filmoteki Narodowej i Cyfrowego Repozytorium Filmowego. Przegląd arcydzieł polskiego kina, opatrzonych angielskimi napisami, przygotowany został z myślą o obcokrajowcach, a także wszystkich tych, którzy pragną rozwijać swoje umiejętności językowe oraz pasję do kina. Przed każdym seansem, prelekcję w języku angielskim wygłosi Michał Chaciński – krytyk filmowy, były dyrektor artystyczny Festiwalu Filmowego w Gdynii. 27 stycznia zaprezentujemy oparty na prawdziwych wydarzeniach film „Dług” w reżyserii Krzysztofa Krauzego.
Dług, reż Krzysztof Krauze
W dniach 28 - 31 stycznia zapraszamy do kina Iluzjon na wspólne świętowanie 5. urodzin i nowej odsłony serwisu FOTOTEKA, który prezentuje zasoby fotograficzne Filmoteki Narodowej związane tematycznie z historią filmu polskiego. Można tu znaleźć fotosy i robocze zdjęcia z planu, zdjęcia twórców oraz zdjęcia z premier filmowych. 28 stycznia o zawodzie fotosisty i ulubionych zdjęciach opowiedzą zaproszeni goście. Najbardziej znana polska fotosistka Renata Pajchel, od blisko 50 lat dokumentująca plany zdjęciowe oraz Wiesław Zdort, który w dorobku twórczym ma zdjęcia do około 60. filmów, a pierwsze kroki w zawodzie operatora stawiał uczestnicząc w realizacji arcydzieł polskiej kinematografii, m.in. „Eroiki” Andrzeja Munka, której trzecią nowelę „Con bravura”, ostatecznie usuniętą z filmu przez samego reżysera, pokażemy w Iluzjonie. Ponadto w programie przeglądu dokumenty o fotografii i fotografach, m. in. „Punkt widzenia” Kazimierza Karabasza, „Lewa połowa twarzy” Marcina Bortkiewicza, „Anton Corbijn. Na wylot” - dokument o ikonie współczesnej fotografii czy „Bert Stern. Prawdziwy Madman” opowiadający historię słynnego amerykańskiego fotografa, który zrobił zdjęcia takim gwiazdom jak: Sophia Loren, Shirley MacLaine, Madonna, Marilyn Monroe.
Lewa połowa twarzy, reż. Marcin Bortkiewicz
Wśród styczniowych Nowości kinowych w Iluzjonie zaprezentujemy m.in. komedię „Dzikie historie” Damiána Szifróna – największy hiszpańskojęzyczny przebój ostatnich lat, przedstawiający historię sześciorga z pozoru spokojnych ludzi, którzy doprowadzeni do ostateczności w końcu wybuchają i mogą pokazać światu swoją prawdziwą, dziką naturę. W programie znalazły się także obrazy takie jak: „Totart czyli odzyskiwanie rozumu” Bartosza Paducha opowiadający o gdańskiej formacji artystycznej Totart, ubarwiającej szarą rzeczywistość PRL lat 80. swymi obrazoburczo-prześmiewczymi działaniami, a także film dokumentalny „Władca wszechświata”, w którym wiodący bankier inwestycyjny w Niemczech, Rainer Voss, objaśnia zasady funkcjonowanie rynku finansowego.
Dzikie historie, reż. Damián Szifrón
Dla naszych młodszych widzów, w styczniu w Małym Iluzjonie oprócz zestawu bajek pod hasłem Zimowe psoty o przygodach Bola i Lolka, Reksia oraz kota Filemona, przygotowaliśmy m.in.: zrealizowaną w konwencji anime baśń „Mała syrenka” w reżyserii Tomoharu Katsumaty i Tima Reida, piękną historię „Dziadka do orzechów” autorstwa Haliny Bielińskiej, a także film „Misja: Gwiazda” - opowieść o młodości, przyjaźni i muzyce, która szturmem podbiła serca dzieci i młodzieży na całym świecie. 18 stycznia zapraszamy także na Dzień Babci i Dziadka podczas, którego warsztaty z małymi i dużymi dziadkami poprowadzi animatorka kultury - Asia Kasztelaniec. Rodzinne spotkanie uwieńczy seans „Królowej śniegu” Leva Atamanova.
Dziadek do orzechów, reż. Halina Bielińska
W cyklu Młodzi gniewni – młodzieżowy klub filmowy zobaczymy tym razem pełen ciepła film „Vincent chce nad morze” opowiadający historię cierpiącego na zespół Tourette'a Vincenta, który po śmierci matki oddany zostaje do ośrodka. Nowo poznani przyjaciele i wspólna wycieczka nad morze okażą się mieć dla młodego bohatera niezwykle terapeutyczne znaczenie. 29 stycznia, po projekcji zapraszamy również do rozmowy i podzielenia się refleksjami na temat filmu.
Ceny biletów na seanse repertuarowe: 10 - 17 zł
Kasa kina – 22 462 72 60; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl