10 kwietnia w kinie Iluzjon odbyło się spotkanie promocyjne wokół monografii „HERZOG” autorstwa Krzysztofa Stanisławskiego zorganizowane przez Filmotekę Narodową i Goethe-Institut.
W spotkaniu udział wzięli:
Roman Gutek, szef i twórca festiwalu Nowe Horyzonty i American Film Festival, współzałożyciel firmy Gutek Film
Tadeusz Sobolewski, krytyk filmowy, dziennikarz, publicysta
Krzysztof Stanislawski, kurator projektu „Inne światy Wernera Herzoga”
Podczas godzinnej rozmowy zaproszeni goście dzielili się z widzami swoimi spostrzeżeniami na temat twórczości Wernera Herzoga. Opowiadali o pierwszych kontaktach z tą niełatwą przecież filmową materią, a także o swojej trwającej już ponad 30 lat fascynacji reżyserem.
Za sprawą multimedialnej prezentacji wystaw "Inne światy Wernera Herzoga“ zrealizowanej w przestrzeni małego foyer, uczestnicy spotkania mieli okazję poczuć również klimat retrospektywy, która odbywała się w Toruniu i Wrocławiu.
Uzupełnieniem wieczoru był pierwszy w Polsce pokaz dokumentu Wernera Herzoga z 1994 roku - „Świat staje się muzyką. Bayreuth przed premierą”.
„HERZOG” to bodaj najpełniejsza monografia reżysera, jaka ukazała się w Polsce. Bogato ilustrowany album szczegółowo omawia filmografię reżysera od debiutu po ostatnie dokonania. Promocja książki była ostatnim elementem realizowanego w 2012 roku wspólnego projektu Goethe-Institut, Filmoteki Narodowej, Stowarzyszenia Nowe Horyzonty i Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” pt. „Inne światy Wernera Herzoga”. W trakcie retrospektywy w czterech miastach Polski zaprezentowaliśmy szereg wybitnych dzieł artysty uzupełnionych niezwykłą wystawą zdjęć pokazywanych po raz pierwszy publicznie. Wielomiesięczny projekt można dziś odczytać jak otworzenie „wizualnej encyklopedii człowieczeństwa Herzoga”, którą reżyser, ikona współczesnego kina autorskiego, zaczął tworzyć od 1962 roku, kiedy to nakręcił swój pierwszy film zatytułowany „Herakles”.
Książka „HERZOG” do nabycia w księgarni kina Iluzjon.
Krzysztof Stanisławski
HERZOG
album monograficzny
Album monograficzny HERZOG jest wydawnictwem towarzyszącym projektowi filmowemu INNE ŚWIATY WERNERA HERZOGA, obejmującemu multimedialną wystawę, retrospektywę filmów i konferencję naukową. Projekt przygotowany z okazji 70-lecia urodzin reżysera odbył się w terminie 10.10.2012 - 28.02.2013 w Toruniu, Krakowie, Warszawie i Wrocławiu. Było to jedno z najważniejszych wydarzeń filmowych w kraju na jesieni 2012. Jego zwieńczeniem jest wydanie albumu i seria promocji.
Obszerne wydawnictwo (248 str.) w formacie albumowym zawiera omówienie wszystkich – od najnowszego do najstarszego - filmów wyreżyserowanych przez Wernera Herzoga (do jesieni 2012).
Nie zostały uwzględnione jedynie dzieła nowsze (do dziś filmografia Herzoga powiększyła się o następne 4 pozycje, a dwie są w fazie przedprodukcyjnej), filmy powstałe na podstawie wyreżyserowanych przez Herzoga oper, a także filmy o nim, których sam nie nakręcił.
W książce został opublikowany także obszerny wywiad z Herzogiem – jeden z najobszerniejszych w naszym piśmiennictwie filmowym.
HERZOG łączy cechy książki fachowej, przeznaczonej dla osób zainteresowanych filmem zawodowo (gdyż zawiera bogate dane dotyczące realizacji i nagród), ze zbiorem krótkich esejów krytycznych i fragmentów głosów prasy europejskiej i amerykańskiej, oraz albumu, co z pewnością stanowi novum na naszym rynku, dzięki dużemu wyborowi unikatowych fotosów i zdjęć z planu, w dużym powiększeniu i starannym opracowaniu graficznym, tak, aby zaprezentować czytelnikowi urodę wizualną, estetykę filmów Herzoga, prezentowaną w podobny sposób, jak pokazuje się malarstwo czy fotografię artystyczną.
W największym skrócie: to książka dla tych, którzy chcieliby się dowiedzieć, na jakiej ulicy mieszkał mały Werner z matką i rodzeństwem w Monachium w latach 60., gdy za sąsiada mieli wciąż awanturującego się Klausa Kińskiego albo ile kosztowała (zdrowia i pieniędzy) realizacja „Fata Morgany“, ale także jakie były źródła malarskich inspiracji w „Aguirre, gniewie Bożym“ lub co się działo na amerykańskim planie „Stroszka“. To także książka dla tych, którzy woleliby raczej rozpocząć swoją przygodę z Herzogiem od poznania estetyki jego filmów, od zrozumienia języka wizualnego, którym autor „Otchłani“ (2012) posługuje się od czasów „Heraklesa“ (1962).
I jeszcze jedno. To nie jest monografia napisana przez historyka filmu, lecz krytyka, w dodatku i filmu, i sztuki, który o Herzogu pisze od 1978 (nota bene ten pierwszy tekst, o „Stroszku“, został niemal bez zmian włączony do albumu). To nie naukowe podsumowanie, lecz raczej artystyczna interpretacja twórczości jednego z najoryginalniejszych twórców kina autorskiego XX i XXI wieku.
Jest to jedno z nielicznych wydawnictw tego typu nie tylko w Polsce, Niemczech, ale i Europie i USA, gdzie od kilkunastu lat artysta mieszka i tworzy. Do tej pory wydawano albo słabo ilustrowane tomy analiz teoretycznych lub wywiady, albo też albumy poświęcone poszczególnym filmom ze zdjęciami z planu. Dopiero wydany w Polsce (w wersji polskiej i angielskiej) HERZOG łączy te dwa typy publikacji, najbardziej typowe dla wydawnictw filmowych. Dzięki temu jest chyba łatwiej strawny dla Czytelników.
Zdjęcia w albumie pochodzą z unikatowego „Archiwum Wernera Herzoga”, daru reżysera, opracowywanego przez Deutsche Kinemathek w Berlinie (po raz pierwszy opublikowane w druku, wcześniej – również po raz pierwszy – były pokazywane na wystawach w Polsce), a także z Werner Herzog Film, Filmoteki Narodowej w Warszawie oraz renomowanych światowych agencji fotograficznych (np. okładkowy portret z Agencji Corbis).
Album ma także wersję ebook, która będzie dostępna od maja br.
HERZOG
album monograficzny
Wydawca: Stowarzyszenie Kampania Artystyczna,
współwydawcy: Goethe-Institut, Filmoteka Narodowa, Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu“ w Toruniu, stowarzyszenie nowe horyzonty.
Album wydany przy wsparciu Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej
ISBN 978-83-62962-06-8
Warszawa 2012