W związku z trwającą od 6 maja w kinie Iluzjon retrospektywą filmów Jiříego Menzla (6 – 12 maja 2013) polecamy Państwa uwadze spotkanie z twórcą kultowych „Pociągów pod specjalnym nadzorem”, które w najbliższą niedzielę - 12 maja o godzinie 19:00 poprowadzi Grażyna Torbicka. Spotkanie poprzedzi projekcja filmu „Pociągi pod specjalnym nadzorem” (Ostře sledované vlaky, Czechosłowacja 1966 (g. 17:30).
Bilety w cenie 11-13 zł do nabycia w kasie kina Iluzjon. Wstęp na spotkanie jest bezpłatny.
Oto wywiad wideo czeskiego korespondenta z Jiřím Menzlem dla międzynarodowego portalu o tematyce audiowizualnej - Film New Europe, patrona medialnego retrospektywy twórczości reżysera:
17:30![]() |
Pociągi pod specjalnym nadzoremCzechosłowacja, 1966 |
19:15![]() |
Spotkanie z Jiřím Menzlem![]() |
Dzień później, 13 maja o godzinie 12:00, prawdziwa gratka dla kinomanów nieco bardziej zaznajomionych z twórczością Jiříego Menzla, wtajemniczonych w warsztat mistrza, ciekawych źródeł „czułości i wymarzonej radości” świata przedstawionego jego filmów – master class z udziałem gościa.
Jiří Menzel, najmłodszy spośród reżyserów Nowej Fali, od zawsze uważany był za marzyciela z żyłką aktorską, który w swojej twórczości zwraca uwagę na zwykłego człowieka. (…) Świat Menzla jest światem poszukiwanej i wymarzonej radości, gdzie można zakosztować życia albo przynajmniej je sobie wymyślić. Na pierwszy rzut oka jest on autorem hedonistą, z tym, że hedonistą delikatnym, ostrożnym, subtelnym, nie sili się na ostentacyjną zmysłowość, wystarczy jedynie, że o niej pomyśli lub z niej zażartuje.
[„Czułość i wymarzona radość Jiříego Menzla”, Briana Čechová]
Master class to szczególna forma spotkania z kinomanami, studentami kierunków filmowych i czechofilami, podczas którego reżyser opowie o swoich filmowych fascynacjach, artystycznych inspiracjach (szczególnie tych literackich, głównie prozą Bohumila Hrabala) i tajemnicach „filmowego” rzemiosła (czy reżyser rzeczywiście uważa robienie filmów za rzemiosło i sceptycznie odnosi się do teorii kina autorskiego?).
Niezależnie od tego czy mierzył się z prozą Bohumila Hrabala, Josefa Škvoreckiego czy Vladislava Vančury, zawsze decydujące było dla niego to, aby film służył literaturze, a dopiero w drugiej kolejności operował własnymi środkami wyrazu. Zarówno ludzkie, jak i artystyczne współbrzmienie Menzla z Hrabalem przejawiło się między innymi w stwierdzeniu pisarza, że filmy Menzla są lepsze, niż jego książki, reżyser zaś nigdy nie omieszkał podkreślić, że Oscar za jego „Pociągi pod specjalnym nadzorem” (1966) należał się w rzeczywistości Hrabalowi.
[„Czułość i wymarzona radość Jiříego Menzla”, Briana Čechová]
Spotkanie zostanie zarejestrowane przez magazyn branży audiowizualnej – „filmPro” oraz wydane jako insert do czasopisma.
Osoby zainteresowane prosimy o rejestrację drogą mailową na adres: iluzjon.rezerwacja@fn.org.pl
Liczba miejsc ograniczona.