Największy festiwal kina dokumentalnego w Polsce, czyli 15. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity będzie mocnym punktem majowego repertuaru Iluzjonu. Kino fabularne będzie reprezentowane przez filmy Doroty Kędzierzawskiej, Francuskiej Nowej Fali oraz filmy muzyczne.
Nie zabraknie również stałych cykli: Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe (pokażemy nagrodzony Złotą Palmą w Cannes film „The Square”), Klub Seniora, Młodzieżowy Klub Filmowy (podyskutujemy o „The Florida Project”) oraz Kultura Dostępna. Polecamy również propozycje dla najmłodszych widzów naszego kina – cykle: Misiowe Poranki i Klasyka Dzieciom.
Z perspektywy kobiet: Dorota Kędzierzawska
Wsłuchana w swoich bohaterów reżyserka znana z niezwykle przenikliwych portretów dzieci oraz osób starszych. Autorka oddająca głos tym, którzy z racji wieku (czy to młodego czy podeszłego) zostają go często pozbawieni. Z jej filmów przebija niesamowita empatia a często dramatyczne i przejmujące historie opowiedziane są w sposób lekki i niepozbawiony poczucia humoru.
Diabły, diabły (1991)
Wrony (1994)
Nic (1998)
Jestem (2005)
Pora umierać (2007)
Jutro będzie lepiej (2010)
Inny świat (2012)
Prądy filmowe: Nouvelle Vague
Francuska Nowa Fala – wybuch talentów i moment przełomowy światowej kinematografii, który diametralnie zmienił myślenie o kinie i stał się inspiracją dla dziesiątek epigonów na całym świecie. Młodzi francuscy twórcy, częściowo wywodzący sie z grona krytyków magazynu Cahiers du Cinéma, nastawieni krytycznie do skostniałej branży filmowej i uzbrojeni w nowy sprzęt pozwalający kręcić sceny „z ręki” i znacznie obniżyć koszty produkcji, w ciągu kilku lat tworzą prąd, do którego latami odnosić się będą reżyserzy i widzowie na całym świecie. Awangardowe podejście do języka filmowego, odchodzenie od zasad dramaturgii, udział naturszczyków, łamanie założeń warsztatu filmowego kosztem uzyskania niecodziennych rozwiązań, wszystko to składa się na bodajże najgłośniejszą rewolucję w historii kina.
Do utraty tchu (À bout de souffle), reż. Jean-Luc Godard, Francja 1960
Żyć własnym życiem (Vivre sa vie), reż. Jean-Luc Godard, Francja 1962
400 batów (Les quatre cents coups), reż. François Truffaut, Francja 1959
Hiroszima moja miłość (Hiroshima, mon amour), reż. Alain Resnais, Francja 1969
Kobietki (Les Bonnes Femmes), reż. Claude Chabrol, Francja 1960
Lola, reż. Jacques Demy, Francja 1961
Cleo od 5 do 7 (Cléo de 5 à 7), reż. Agnès Varda, Francja 1962
Windą na szafot (Ascenseur pour l'échafaud), reż. Louis Malle, Francja 1958
Film muzyczny
Przeżywający wzloty i upadki, niesłychanie popularny gatunek filmowy wyrastający w prostej linii z teatralnego musicalu. Od przełomu dźwiękowego i pionierskiego Śpiewaka jazzbandu podbija serca widzów. Filmy łączące narrację filmową z partiami muzycznymi i śpiewającymi aktorami z czasem z nowinki technicznej urosły do rangi pełnowartościowego gatunku filmowego, służącego twórcom nie tylko do zabawiania widza ale czasami także do eksperymentów formalnych czy opowiadania w niecodzienny sposób najmroczniejszych nawet historii.
Cały ten zgiełk (All that jazz), reż. Bob Fosse, USA 1979
Gorączka sobotniej nocy (Saturday Night Fever), reż. John Badham, USA 1977
Hair, reż. Miloš Forman, USA/ RFN 1979
Kabaret (Cabaret), reż. Bob Fosse, USA 1972
West Side Story, reż. Robert Wise, Jerome Robbins, USA 1961
Deszczowa piosenka (Singin' in the Rain), reż. Stanley Donen, Gene Kelly, USA 1952
Żółta łódź podwodna (Yellow Submarine), reż. George Dunning, USA/ Wielka Brytania 1968
Ukryte. Psychoanalityczne spotkania filmowe
Kto jest nad kim? Dlaczego świat, którego zasady opierają się o empatię, tolerancję i równość, jest jednocześnie wylęgarnią i azylem dla ksenofobicznych, zachowawczych postaw?
O „The Square” (reż. Ruben Östlund) pisało się, że to odbicie lustrzane rozwiniętych europejskich społeczeństw. Filmowy bohater Christian jest dyrektorem muzeum sztuki nowoczesnej. Ma bardzo wysoką pozycję społeczną, nie można mu też odmówić urody i inteligencji. Pytanie czy w ogóle cokolwiek można mu zarzucić? Jest on przedstawicielem swojej grupy społecznej, w której bycie poprawnym jest najważniejsze. Jednocześnie są to warunki cieplarniane dla rozwoju poczucia wyższości i pogardy dla inności.
Gościem po filmie będzie psychoanalityczka Beata Maciejewska-Sobczak, a dyskusję poprowadzi filmoznawca i filozof Kuba Mikurda.
Cykl jest organizowany we współpracy z Polskim Towarzystwem Psychoterapii Psychoanalitycznej.
13.05 | 18:00 The Square (reż. Ruben Östlund), Szwecja, Niemcy, Francja, Dania 2017
Stara miłość nie rdzewieje
Zaprezentujemy film „Książątko” Konrada Toma i Stanisława Szebego – komedię pomyłek wykorzystującą dość popularny w przedwojennym kinie polskim motyw przebierania kobiety za mężczyznę.
05. 05, godz. 18:00 i 26.05 godz. 16:00 | Książątko reż. Konrad Tom, Stanisław Szebego, Polska 1937
Retrokino
06.05 | 16:00 Zew morza, reż. Henryk Szaro, Polska 1927
27.05 | 16:00 Doktór Murek, reż. Juliusz Gardan, Polska 1939
Kultura Dostępna
10 złotych – tyle wystarczy, żeby raz w tygodniu zobaczyć w kinie Iluzjon najciekawsze polskie filmy ostatnich lat. W ramach programu, który jest prowadzony przez Narodowe Centrum Kultury, w każdy czwartek można obejrzeć cenione przez krytyków i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy polskiej produkcji. W maju zapraszamy na:
24.05 | 18:00 Plan B, reż. Kinga Dębska, Polska 2018
31.05 | 18:00 Cicha noc, reż. Piotr Domalewski, Polska 2017
Młodzi Gniewni. Młodzieżowy Klub Filmowy
MKF „Młodzi gniewni” to cykl spotkań organizowanych z myślą o młodzieży ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Klub zrzesza nastoletnich kinomanów, zainteresowanych świadomym odbiorem sztuki filmowej i swobodną dyskusją o kinie.
Dyskusję po filmie poprowadzi Kaja Klimek.
22.05 | The Florida Project, reż. Sean Baker, USA 2017
Mały Iluzjon
Zajęcia odbywają się w każdą sobotę o godz. 12.00 i są adresowane do dzieci w wieku od 3 do 7 lat.
12.05 | 12:00 Misiowe poczytanki – Dzień Strażaka
Tym razem na Misiowych Porankach poznamy zawód Strażaka. Pobawimy się w zadania specjalne, które pomogą nam przybliżyć zawód strażaka.
19.05 | 12:00 Misiowe poranki – Miś w Hollywood
Misiowi Przyjaciele kochają bajki. Tym razem podczas poranków wykonamy kilka filmowych zadań godnych gwiazd Hollywood.
Bilety i rezerwacje
Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)
Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)
Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl