Początek czerwca w Iluzjonie to trzydniowe święto dzieci. Pokażemy wtedy odrestaurowane filmy animowane ze studia Semafor. W tym miesiącu polecamy również: slapstickowe komedie z człowiekiem o kamiennej twarzy, czyli Busterem Keatonem w roli głównej, dzieła Młodego Gniewnego kina brytyjskiego – Tony'ego Richardsona oraz cykl filmów, które na zawsze odmieniły oblicze (nie tylko) amerykańskiego kina. Kino polskich twórców będzie reprezentowane przez realizacje Antoniego Krauze, etiudy Romana Polańskiego oraz filmy z cyklu Retrokino, Stara miłość nie rdzewieje oraz Kultura Dostępna.
Prądy filmowe: New Hollywood – Amerykańska Nowa Fala
New Hollywood zwane czasem Amerykańską Nową Falą to seria przełomowych filmów realizowanych przez młodych amerykańskich twórców między połową lat 60. a wczesnymi latami 80. To okres zmierzchu klasycznego modelu produkcyjnego Hollywoodu z wszechpotężnym producentami okopanymi w studiach produkcyjnych i zwrot w stronę kina bardziej autorskiego, sięgającego po nowe tematy, próbującego sportretować współczesne amerykańskie społeczeństwo w bezkompromisowy (czy to formalnie czy treściowo) sposób. To okres rozkwitu wielu młodych utalentowanych twórców zarówno z obrębu kina autorskiego jak Mike Nichols, Martin Scorsese czy Stanley Kubrick jak również wybitnych twórców kina gatunkowego z Samem Peckinpahem, Georgem A. Romero i Davidem Cronenbergiem na czele.
Swobodny jeździec (Easy Rider), reż. Dennis Hooper, USA 1969 (seanse tylko w języku oryginalnym)
Papierowy księżyc (Paper Moon), reż. Peter Bogdanovich, USA 1973
Taksówkarz (Taxi Driver), reż. Martin Scorsese, USA 1976
Absolwent (The Graduate), reż. Michel Nichols, USA 1967
Nashville, reż. Robert Altman, USA 1975
Bullitt, reż. Peter Yates, USA 1968
Niezamężna kobieta (Unmaried Woman), reż. Paul Mazursky, USA 1978
Czyż nie dobija się koni? (They Shoot Horses, Don't They?), reż. Sydney Pollack, USA 1969
Pięć łatwych utworów (Five Easy Pieces), reż. Bob Rafelson, USA 1970
Porozmawiajmy o kobietach (Carnal Knowledge), reż. Mike Nichols, USA 1971
Najważniejsze nazwiska światowego kina: Tony Richardson
Brytyjski reżyser filmowy i teatralny, najważniejszy przedstawiciel brytyjskiego nurtu kina Młodych Gniewnych. Pod koniec lat 50. Richardson razem z Johnem Osbornem i Harrym Saltzmanem zakłada Woodfall Film Production – legendarną wytwórnię filmową, w której powstały najważniejsze brytyjskie filmy lat 60. W swojej twórczości często opierał się na współczesnych dziełach literackich, jak w ukazujących angielską klasę robotniczą filmach Smak miodu czy Samotność długodystansowca, ale też o prozę starszą jak w największym chyba swoim hicie – łotrzykowskich Przygodach Toma Jonesa – który to film zdobył aż cztery Oscary.
Miłość i gniew, Wielka Brytania 1958
Music-hall, Wielka Brytania 1960
Smak miodu, Wielka Brytania 1961
Samotność długodystansowca, Wielka Brytania 1962
Tom Jones, Wielka Brytania 1963
Mademoiselle, Wielka Brytania, Francja 1966
Szarża lekkiej brygady, Wielka Brytania 1967
Śmiech w ciemności, Wielka Brytania, Francja 1969
PRL oczami Antoniego Krauze
W lutym 2018 roku zmarł Antoni Krauze, reżyser kojarzony ostatnimi czasy głównie jako twórca Smoleńska – dzieła, które podzieliło publiczność i stało się instrumentem w aktualnym sporze politycznym. Taka recepcja przesłoniła osobę reżysera: filmowca tworzącego od lat 60., autora wielu nagradzanych w Polsce i na świecie dzieł fabularnych i dokumentalnych, realizatora filmów krótkometrażowych, seriali i widowisk telewizyjnych, członka Polskiej Akademii Filmowej. Przegląd prezentuje retrospektywę filmów fabularnych reżysera: od krótkometrażowych form telewizyjnych i nagrodzonego za debiut na festiwalu w San Sebastian film Strach po Czarny czwartek – dobrze przyjęty przez krytykę film o wydarzeniach grudniowych 1970 roku.
Blok filmów telewizyjnych:
- Monidło 1969
- Piżama 1971
- Meta 1971
- Party przy świecach 1980
Palec boży 1972
Strach 1975
Podróż do Arabii 1979
Prognoza pogody 1982
Dziewczynka z hotelu Excelsior 1988
Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł 2011
Szkolne lata Polańskiego
Przed międzynarodowym sukcesem, studiował reżyserię filmową w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej w Łodzi, której formalnie nie ukończył. W czasie studiów zrealizował kilka etiud i filmów krótkometrażowych, w tym słynny „Dwaj ludzie z szafą” (1958).
Debiutował w 1961 roku pełnometrażowym „Nożem w wodzie”, który został nieprzychylnie przyjęty przez polskie władze i od tego momentu tworzył filmy za granicą – w Europie, a od 1968 roku w USA gdzie nakręcił jedno z największych arcydzieł światowego horroru – „Dziecko Rosemary”. W 50. rocznicę premiery tego słynnego filmu, przypominamy amerykański debiut reżysera za który otrzymał pierwszą w twórczości nominację do Oskara – tu w kategorii „scenariusz”.
Chcemy przypomnieć początek drogi tego znakomitego twórcy. Zapraszamy w czerwcu na szkolne filmy Polańskiego, te najbardziej znane i te, o których nie każdy wie.
Uśmiech zębiczny 1956
Ssaki 1962
Rozbijemy zabawę 1958
Morderstwo 1956
Lampa 1959
Gdy spadają anioły 1959
Dwaj ludzie z szafą 1958
Stara miłość nie rdzewieje
W czerwcu w cyklu Stara miłość nie rdzewieje zaprezentujemy Eugeniusza Bodo w dwóch odsłonach: komediowej w „Pieśniarzu Warszawy” oraz dramatycznej w filmie „Strachy”. Przed wybranymi seansami o filmach opowie filmograf z FINA, Michał Pieńkowski.
02.06 i 16.06 | 18:00 Pieśniarz Warszawy, reż. Michał Waszyński, Polska 1934
09.06 i 23.06 | 18:00 Strachy, reż. Eugeniusz Cękalski, Karol Szołowski, Polska 1938
Retrokino
W cyklu Retrokino pokażemy dwa filmy z udziałem Kazimierza Junoszy-Stępowskiego, jednego z najbardziej cenionych aktorów dramatycznych lat międzywojennych. Będą to znakomita komedia „Ada, to nie wypada” oraz dramat „U kresu Drogi”, w którym Kazimierz Junosza-Stępowski gra główną rolę.
03.06, 17.06 i 24.06 | 16:00 U kresu drogi, reż. Michał Waszyński, Polska 1939
10.06 | 16:00 Ada, to nie wypada!, reż. Konrad Tom, Polska 1936
Kultura Dostępna
10 złotych – tyle wystarczy, żeby raz w tygodniu zobaczyć w kinie Iluzjon najciekawsze polskie filmy ostatnich lat. W ramach programu, który jest prowadzony przez Narodowe Centrum Kultury, w każdy czwartek można obejrzeć cenione przez krytyków i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmy polskiej produkcji.
W czerwcu zapraszamy na:
07.06 | 18:00 Najlepszy, reż. Łukasz Palkowski, Polska 2017
14.06 | 18:00 Beksińscy. Album wideofoniczny, reż. Marcin Borchardt, Polska 2017
21.06 | 18:00 Twój Vincent, reż. Dorota Kobiela, Hugh Welchman, Wielka Brytania/ Polska 2017
Bajkowy Dzień Dziecka
Historie pełne marzeń, śmiechu, przygód i przyjaźni w doskonałej jakości obrazu i dźwięku. Misternie odrestaurowane polskie animacje, zabiorą nas do wspaniałego bajkowego świata na prawdziwą, barwną przygodę. Najstarsi widzowie będą mogli odkryć je na nowo, a najmłodsi być może po raz pierwszy spotkają się m.in. z Gapiszonem.
Blok 1 – piątek 1.06 | 12:00
Uwaga diabeł, reż. Zenon Wasilewski, 1959
Rycerz z Kapadocji, reż. Jerzy Kotowski, 1975
Baśń o korsarzu Palemonie, reż. Jerzy Kotowski, 1959
Blok 2 – sobota 2.06 | 12:00 (przed i po projekcji zabawy)
Tort urodzinowy, reż. Marek Skrobecki, 1989
O Janku, co psom szył buty, reż. Lidia Hornicka, 1961
Wycieczka, reż. Tersea Badzian, 1957
Cyrk, reż. Włodzimierz Haupe, 1954
Przygody Gapiszona – Gapiszon w cyrku, reż. Jerzy Kotowski, 1964
Blok 3 – niedziela 3.06 | 12:00
Przygody Rycerza Szaławiły, reż. Edward Sturlis, 1956
Miś Uszatek, reż. Lucjan Dembiński, 1962
Dwa Michały, reż. Janina Hartwig, 1958
Lajkonik, reż. Maria Krüger, 1960
Dziecko w każdym z nas – slapstick Bustera Keatona
„That was a real buster!” – miał krzyknąć Houdini widząc małego brzdąca znoszącego bez szwanku upadek z wysokich schodów. Słynny iluzjonista, przyjaciel rodziny Keatonów, przewidział przyszłość wielkiego komika, którego akrobatyczny talent, ujawnił się już w wieku kilku lat.
Buster Keaton grał najpierw w kilkuminutowych burleskach, później w samodzielnie reżyserowanych komediach slapstickowych. Na zawsze został zapamiętany jako komik o kamiennej twarzy. Miał rację, twierdząc że komedia staje się śmieszniejsza, jeśli odgrywa się ją na poważnie. Wszystkich dorosłych, którzy mają w sobie coś z dziecka, a także wszystkie dzieci zapraszamy w każdą czerwcową niedzielę na budzące salwy śmiechu filmy z Busterem Keatonem.
Marynarz słodkich wód (Steamboat Bill, Jr.) reż. Charles Reisner, USA 1928
Generał (The General) reż. Buster Keaton, Clyde Bruckman, USA 1926
Trzy wieki (Three Ages) reż. Buster Keaton, Edward F. Cline, USA 1923
Klasyka Dzieciom
Kino Iluzjon oraz Muzyka Łączy zapraszają na serię interaktywnych koncertów rodzinnych z cyklu Mały Iluzjon – Klasyka Dzieciom. Każdy koncert będzie inny. Inny temat, opowieść lub bajka wprowadzi dzieci w świat muzyki. Grana będzie muzyka klasyczna, rozrywkowa i filmowa. Podczas koncertu dzieci mają okazję aktywnie słuchać muzyki poprzez śpiewanie, klaskanie, poruszanie się lub tańczenie oraz granie na instrumentach perkusyjnych. Każdy koncert zawiera interaktywne zabawy muzyczne. Koncerty prowadzone są przez doświadczone instrumentalistki, pedagożki i muzykoterapeutki – Evę Piłat, Annę Martyniuk-Tofiluk i Annę Natalicz.
17.06 godz. 10.00 i 11.30 | Muzyka Gór
Naszym gościem będzie Marcin Żarnecki, muzyk ludowy z Nowego Targu, który zagra nam na gajdach, fletach i cymbałach karpackich.
Bilety i rezerwacje
Filmy z archiwum Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego: 12 zł (ulgowe) i 14 zł (normalne)
Nowości: 15 zł (ulgowe) i 17 zł (normalne)
Kasa kina: (22) 848 33 33; iluzjon.rezerwacje@fn.org.pl