Czerwiec w kinie Iluzjon rozpocznie się pod znakiem kina historycznego. ”Kogo kręci kino historyczne?” to cykliczny projekt realizowany przez Muzeum Historii Polski przy wsparciu Filmoteki Narodowej. VII edycja przeglądu, która będzie miała miejsce w dniach 5-9 czerwca, odbędzie się pod hasłem: „CZAS TRWOGI. II WOJNA ŚWIATOWA I LATA 40. XX WIEKU W FILMIE”.
Celem tegorocznego przeglądu jest konfrontacja różnych wizji tego trudnego okresu w historii Europy, jakim były lata 40. XX wieku i ich znaczenia dla mieszkańców Słowacji, Rosji, Węgier, Niemiec czy Polski, a także ich powrotu do długo oczekiwanej normalności.
Podczas VII edycji zostaną pokazane zarówno produkcje zagraniczne, ukazujące podobne doświadczenia terroru, strachu i przemocy czasów wojny i okresu powojennego, jak również polskie filmy, których reżyserzy w inny sposób i w innej epoce mierzyli się już z podobnymi doświadczeniami. Wśród tegorocznych projekcji znalazły się m.in.: „Mecz” (reż. Andrij Maliukow), „Pejzaż” (reż. Martin Šulík), „Niedotrzymana obietnica” (reż. Jiří Chlumský) czy „Wszystko, co najważniejsze” (reż. Robert Gliński).
Tegoroczny przegląd obejmuje łącznie 9 filmów kina europejskiego z krajów takich jak Węgry, Słowacja, Niemcy, Jugosławia, Rosja i Polska. Wszystkie filmy zaprezentowane zostaną w przeciągu pięciu dni w kinie Iluzjon. W trakcie przeglądu przed seansem filmoznawcy będą wprowadzać w tematykę filmu, a na zakończenie całego projektu zaplanowana została debata podsumowująca całe wydarzenie.
Bohaterem czerwcowej retrospektywy w Kinie Iluzjon będzie grecki twórca znany z realizacji kina politycznego- Constantin Costa-Gavras. Reżyser zaczynał jako asystent przy produkcjach Yvesa Allégreta, René Claira i Jacquesa Demy. Zadebiutował filmem „Przedział morderców” w 1965 roku. Międzynarodowe uznanie przyniósł mu dramat „Z” z 1969 roku, który to właśnie zapoczątkował serię filmów politycznych w dorobku Gavrasa oraz nową odmianę filmu sensacyjnego- thriller polityczny. W 1970 roku reżyser nakręcił film „Spowiedź”, którego inspiracją była Praska Wiosna, dwa lata później „Stan oblężenia” mówiący o porwaniu i zamordowaniu działacza organizacji pozarządowej przez partyzantów Tupamaros w Urugwaju, a w 1982 roku „Zaginiony”, w którym opowiedział o wspieranym przez USA zamachu stanu w Chile. Gavras bywał bardzo często krytykowany za lewicowe poglądy przemycane w jego filmach. On sam nie chciałby uchodzić wyłącznie za reżysera maszerującego ze sztandarem politycznego kina. Bohaterami jego filmów często bywali outsiderzy, ludzie wykluczeni, zagubieni: imigranci, prześladowani politycznie, zwalniani z pracy („Miejski obłęd” (1997), „Ostre cięcia” (2005)). Najnowszy film, „Żądza bankiera” (2012) ukazuje dzisiejszy kryzys finansowy.
Kolejnym niezwykle wartym uwagi wydarzeniem jest cykl filmów zatytułowany: Co gryzie Johnny'ego Deppa? W rocznicę 50. urodzin aktora, bożyszcza kobiet na całym świecie, postanowiliśmy zrobić niespodziankę licznym fanom artysty i zaprezentować na ekranie Iluzjonu jego bardzo różnorodny dorobek artystyczny. Będziemy mieli okazję zobaczyć Deppa między innymi w filmach Lasse Hallströma takich jak „Co gryzie Gilberta Grape'a” i „Czekolada”, w znanym duecie z reżyserem Timem Burtonem: "Edward Nożycoręki”, „Charlie i fabryka czekolady”, w roli agenta FBI w filmie „Donnie Brasco” Mike'a Newell’a czy w adaptacji powieści “Dziewiąte wrota” w reżyserii naszego rodaka Romana Polańskiego.
Z okazji publikacji książki „Reżyserzy” znanego krytyka i publicysty tygodnika „Polityka”- Janusza Wróblewskiego, zawierającej rozmowy z 29 wybitnymi filmowcami należącymi do ścisłej czołówki współczesnego kina autorskiego, prezentujemy dzieła przełomowe w ich dorobku. Na ogół są to filmy zrealizowane na początku kariery, na swój sposób wyjątkowe, jasno definiujące styl autora, w których po raz pierwszy dochodzi wyraźnie do głosu jakaś obsesja określająca późniejszy kierunek artystycznych poszukiwań reżysera. Dla Krzysztofa Kieślowskiego filmem otwierającym nowy, metafizyczny rozdział jego twórczości był „Przypadek”. Dla niepewnie stąpającego po amerykańskim gruncie uciekiniera z Czechosłowacji Miloša Formana takim punktem zwrotnym okazał się groteskowy „Odlot”. Dla poszukującego nieistniejącej krainy szczęśliwości Wima Wendersa nagrodzony Złotą Palmą w Cannes „Paryż, Teksas”. Dla zafascynowanego koszmarami podświadomości Davida Lyncha głośny „Blue Velvet”. W prezentowanym cyklu pokazujemy 13 takich mistrzowskich osiągnięć m.in. Romana Polańskiego („Dziecko Rosemary”) i Martina Scorsese („Taksówkarz”).
„Poza Kadrem” to cykl filmów poświęcony wielkiej polskiej aktorce filmowej i teatralnej- Krystynie Jandzie. Artystka zadebiutowała w teatrze w roku 1975 rolą Doriana Gray’a w „Portrecie Doriana Gray’a” Johna Osborna oraz kreacją Niny Zarzecznej w spektaklu „Czajka” Antoniego Czechowa. Filmowym debiutem aktorki była rola w „Człowieku z marmuru” (1976) Andrzeja Wajdy. Od tego czasu Janda gra, a także reżyseruje nieprzerwanie w filmach, teatrach i telewizji. W teatrze zagrała około 50 ról od Antyku przez Szekspira do współczesnego repertuaru teatralnego polskiego i światowego, przy czym ma na swoim koncie sukcesy właściwie we wszystkich gatunkach scenicznych. Jest laureatką wielu nagród i wyróżnień. Związana początkowo z Teatrem Ateneum (1975-87), od 1987 roku występuje na scenie Teatru Powszechnego. W 2006 roku założyła pierwszy prywatny teatr dramatyczny w Warszawie − Teatr Polonia, który jest bezpośrednio związany z Ochteatrem prowadzonym przez jej córkę, Marię Seweryn.
W Iluzjonie przypomnimy filmy z jej udziałem takie jak: „Golem” i „Wojna światów- następne stulecie” Piotra Szulkina, „Mefisto” – uznanego węgierskiego twórcy Istvána Szabó, „Glut” Thomas Koerfera czy „Tatarak” w reżyserii Andrzeja Wajdy (po projekcji spotkanie z Krystyną Jandą).
W weekend 22-23 czerwca, w Warszawie po raz pierwszy odbędzie się Big Book Festival –międzynarodowy festiwal książki, który sprawi, że Warszawa na dwa dni stanie się miastem czytelników. Tegorocznej edycji Big Book Festival towarzyszy przewrotne hasło „Papier nie umiera nigdy”, symbolizujące wiarę w trwałość książek, przyszłość literatury i jej twórców, równoprawność nowych form czytania i tworzenia oraz artystyczne zastosowanie papierowych materiałów. Festiwal ma charakter międzynarodowy – odbywa się w Warszawie i przestrzeni wirtualnej, połączy autorów polskich i gości zagranicznych, pozwoli publiczności miejskiej i internautom, bez względu na miejsce ich pobytu, wspólnie uczestniczyć w wydarzeniach. Wśród gości festiwalu są m.in.: Sławomir Mrożek, Elif Safak, Asa Larsson, Peter Kerr, Kazimierz Orłoś, Jacek Dukaj, Dorota Masłowska, Tomasz Łubieński, Szczepan Twardoch, Zygmunt Miłoszewski, Jan i Maja Łozińscy, Maria Peszek, Borys Lankosz. Jednym z miejsc festiwalowych jest kino Iluzjon, w którym odbędą się min. wirtualne spotkania z pisarkami- Asą Larsson i Elif Safak, panel z udziałem gwiazd polskiej literatury, pokazy literackich kronik filmowych, wystawa fotosów oraz literacko-filmowych plakatów. W trakcie festiwalowego weekendu w Iluzjonie będzie można także obejrzeć filmy „Z książką w tle”. W cyklu tym zobaczymy między innymi „Wojaczka” Lecha Majewskiego, „Autora Widmo” Romana Polańskiego, „Misery” Roba Reinera czy „Fahrenheit 451” François Truffaut.
W czerwcowej odsłonie Kina od kuchni postaramy się przedstawić widzom kulisy realizacji dźwięku w produkcjach filmowych. W ramach cyklu zaprezentowany będzie film Andrzeja Jakimowskiego „Imagine”. Po projekcji zapraszamy serdecznie na spotkanie z dźwiękowcem- Jackiem Hamelą.
W ramach cyklu SEKCJA - DOKUMENT zapraszamy na filmy w reżyserii Marka Piwowskiego: „Korkociąg”, „Magister Półchłopek”, „Pożar! Pożar! Coś nareszcie dzieje się...”, „Psychodrama”, „Sukces”.
W hołdzie wielkim artystom kina klasycznego- Katharine Hepburn oraz Gregory’emu Peckowi, w dziesiątą rocznicę ich śmierci pokażemy najlepsze filmy z ich udziałem.
W Małym Iluzjonie przypomnimy przygody Dudusia i Poldka (“Podróż za jeden uśmiech” reż. Stanisław Jędrka), będziemy mieli również okazję spędzić poranek z Krecikiem („Jak Krecik dostał spodenki„ reż. Miller Zdeněk) czy przeżyć przygody z dziećmi Kapitana Granta („Dzieci kapitana Granta” reż. Robert Stevenson).