Jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów filmowych i teatralnych, scenarzysta i scenograf. Współtwórca i czołowy przedstawiciel Polskiej Szkoły Filmowej. Zrealizował dziesiątki przedstawień teatralnych i filmów, na których wychowały się całe pokolenia.
Wajda często wspominał o dziełach, które były dla niego szczególnie ważne i które stały się dla niego inspiracją. Twórczo rozwijał idee, tematy, sposoby opowiadania historii, obrazy, które zapisały się w jego pamięci najsilniej.
W trzecią rocznicę śmierci artysty przypomnimy cykl prezentowany przed laty w kinie Iluzjon – To lubię: Andrzej Wajda.
W przeglądzie zestawiono w pary ulubione filmy reżysera, słynne klasyki światowego kina, z jego własnymi.
Projekcje poprzedzone będą prelekcjami filmoznawcy i krytyka – Andrzeja Bukowieckiego.
RZYM, MIASTO OTWARTE (Roma, citta aperta), reż. Roberto Rossellini, Włochy 1945, 100 minut (35 mm)
POKOLENIE, reż. Andrzej Wajda, Polska 1954, 88 minut
OBYWATEL KANE (Citizen Kane), reż. Orson Welles, USA 1941, 120 minut (35 mm)
POPIÓŁ I DIAMENT, reż. Andrzej Wajda, Polska 1958, 110 minut
TRON WE KRWI (Kumonosu – jô), reż. Akira Kurosawa, Japonia 1956, 110 minut (35 mm)
POWIATOWA LADY MAKBET (Sibirska Ledi Magbet), reż. Andrzej Wajda, Jugosławia 1961, 98 minut
OSIEM I PÓŁ (Otto e mezzo), reż. Federico Fellini, Włochy 1962, 138 minut (35 mm)
WSZYSTKO NA SPRZEDAŻ, reż. Andrzej Wajda, Polska 1968, 98 minut
ZWIERCIADŁO (Zerkalo), reż. Andriej Tarkowski, ZSRR 1974, 106 minut, (35 mm)
PANNY Z WILKA, reż. Andrzej Wajda, Polska, Francja 1979, 120 minut