Jak filmowcy portretowali stolicę? W jakich miejscach najczęściej rozgrywały się najważniejsze sceny? Czy ich wygląd, przedstawiany na ekranie, pokrywał się z rzeczywistością? Do kina Iluzjon powraca cykl przedwojennych filmów fabularnych z Warszawą w roli głównej.
Tym razem zapraszamy na film Jego ekscelencja subiekt (1933) w reżyserii Michała Waszyńskiego, który zaprezentujemy z taśmy 35 mm.
Komedia romantyczna z podwójną rolą Eugeniusza Bodo i muzyką Henryka Warsa.
Jurek Czerwoński (Eugeniusz Bodo), subiekt jednej z wielkich firm konfekcyjnych, dzięki swej miłej powierzchowności i zaletom towarzyskim jest ulubieńcem klienteli i swoich szefów. Na skutek zbiegu okoliczności w wieczór sylwestrowy trafia na przyjęcie do przemysłowca Poreckiego. Wzięty za oczekiwanego radcę Chełmońskiego z Ameryki, wzbudza zainteresowanie zebranych. Flirt z córką gospodarzy Anią z czasem przeradza się w gorącą wzajemną miłość.
Ważną rolę w filmie gra Warszawa: Dom Mody Bogusława Hersego przy ul. Marszałkowskiej, kawiarnia „Adria” przy ul. Moniuszki, ulice: Krakowskie Przedmieście, Traugutta, Kolonie Staszica i Lubeckiego.
W jednej z początkowych sekwencji filmu kamera, umieszczona na samochodzie, „prowadzi” od Rynku Starego Miasta przez Trakt Królewski w stronę Śródmieścia. Dzięki niej możemy zobaczyć ruch uliczny, przechodniów, zwykłe życie przedwojennej Warszawy.