Pier Paolo Pasolini (Bologna, 5 marzec 1922 – Rzym, 2 listopada 1975), niekwestionowana ikona kina włoskiego i symbol radykalnej kontestacji.
Reżyser zwykł mawiać, że „śmierć nie tkwi w niemożności dalszej komunikacji – następuje wtedy, gdy nie jest się już rozumianym”. Trzymając się znaczenia tych słów można by śmiało powiedzieć, że autor „Dekameronu” pozostaje wciąż „żywy”, a jego twórczość jeszcze dziś uwodzi kolejne pokolenia widzów stając się przedmiotem rozlicznych badań i filmoznawczych analiz.
Reżyser rozpoczął karierę w 1961 roku za sprawą „Włóczykija” (Accatone), w którym przeniósł na ekran wszystkie najważniejsze motywy ze swoich wczesnych dzieł literackich. Ale przede wszystkim pokazał tę niechcianą, „brzydką i proletariacką” twarz Rzymu, o której w dobie słodkich szaleństw boomu ekonomicznego włoska polityka chciała zapomnieć. Warto podkreślić fakt, że Pasolini nie zajmował się wyłącznie kinem, malarstwem czy też literaturą.
Wszystkie jego dzieła rozmieszczone na różnych polach naukowej refleksji – od językoznawstwa, po kulturoznawstwo czy medioznawstwo – współtworzą filozoficzną platformę, która stała się ideologiczną wykładnią dekady buntu i kontestacji na Półwyspie Apenińskim.
Partnerem wydarzenia jest Accademia Włoskiego Kina. To projekt edukacyjny autorstwa Diany Dąbrowskiej, który ma na celu popularyzację włoskiej kultury filmowej w Polsce. Do spotkań online na żywo i podcastów zapraszani są wyjątkowi specjaliści i specjalistki. Accademia zajmuje się zarówno dobrze znaną w Polsce klasyką filmową, ale także filmami twórców i twórczyń mniej znanych, z przyjemnością tropi też zapomniane perełki włoskiej kinematografii. Działalność Accademii Włoskiego Kina jest i pozostanie bezpłatna i dostępna dla wszystkich. Istnienie i rozwój projektu można wspierać via Patronite.pl.
