Poli Raksy twarz

„Za jej Poli Raksy twarz / Każdy by się zabić dał” – śpiewał Grzegorz Markowski z Perfectu w słynnej „Autobiografii”. Pola Raksa jest jedną z niewielu polskich aktorek, które stały się prawdziwymi ikonami wyobraźni zbiorowej i na stałe weszły do popkultury. Choć szczyt kariery filmowej Raksy przypada na lata 60., to jednak artystka wciąż pozostaje rozpoznawalną postacią. Na czym polega wyjątkowość aktorki, uznawanej nie tylko za jedną z najpiękniejszych, ale też najbardziej utalentowanych gwiazd polskiego kina? Mini-przegląd pięciu filmów z Polą Raksą w kinie Iluzjon stanowić będzie świetną okazję do zastanowienia się nad jej fenomenem.

Pola (właśc. Apolonia) Raksa urodziła się w 1941 roku w Lidzie. Karierę aktorską zaczęłą w sposób właściwie przypadkowy. Pod koniec lat 50., kiedy studiowała polonistykę, została zauważona w barze mlecznym przez fotoreportera, który namówił ją na sesję zdjęciową. Kino upomniało się o nią bardzo szybko – Maria Kaniewska zaproponowała nastolatce drugoplanową rolę w „Szatanie z 7-ej klasy” (1960). Pierwszą dużą rolę Raksa zagrała w politycznym filmie „Rzeczywistość” (1961) Antoniego Bohdziewicza, jednak prawdziwą karierę zrobiła w filmach rozrywkowych. Aktorka występowała w komediach, takich jak „Klub kawalerów” (1962) Jerzego Zarzyckiego, „Ich dzień powszedni” (1963) Aleksandra Ścibora-Rylskiego czy „Bicz Boży” (1966) oraz w filmach dla młodzieży, np. w „Panience z okienka” (1964) Marii Kaniewskiej. Swoją popularność Raksa ugruntowała grając Marusię w serialu „Czterej pancerni i pies” (1966-1970). W latach 70. i 80. aktorka występowała w filmach znacznie rzadziej. Po raz ostatni pojawiła się na dużym ekranie w „Uprowadzeniu Agaty” (1993) Marka Piwowskiego, gdzie wcieliła się w rolę matki tytułowej bohaterki.

Na mini-przeglądzie w Iluzjonie pokażemy 5 filmów ze złotego okresu Raksy, czyli z lat 60. W „Szatanie z 7-ej klasy” (1960), adaptacji powieści Kornela Makuszyńskiego, aktorka wcieliła się w drugoplanową rolę Wandy, pomagającej głównemu bohaterowi rozwikłać zagadkę. W „Ich dniu powszednim”  (1963) zagrała Grażynę, młodą dziewczynę, z którą nawiązuje romans porzucony przez żonę bohater filmu. W nowelowym filmie obyczajowym „Rozwodów nie będzie” (1963) wcieliła się w drugoplanową postać Krysi, a w „Beacie” (1964) zagrała tytułową nastolatkę, która decyduje się na ucieczkę z domu. Na przeglądzie nie mogło zabraknąć również kostiumowej „Panienki z okienka” (1964) z Polą Raksą jako Hedwigą, piękną i tajemniczą mieszkanką siedemnastowiecznego Gdańska.


projekcje w ramach cyklu

02.03.2023, godz 18:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
05.03.2023, godz 15:00
Sala Mała Czarna
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
06.03.2023, godz 19:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
13.03.2023, godz 17:00
Sala Stolica
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
19.03.2023, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
20.03.2023, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
22.03.2023, godz 17:30
Sala Mała Czarna
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
23.03.2023, godz 18:00
Sala Mała Czarna
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
26.03.2023, godz 16:00
Sala Mała Czarna
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm
    
29.03.2023, godz 20:00
Sala Mała Czarna
Kronika Projekcja z taśmy 35 mm