Z okazji polskiej premiery filmu „Tár” Todda Fielda, jednego z najbardziej oczekiwanych dzieł tego roku, chcieliśmy zaprosić Państwa na mały przegląd poświęcony najciekawszym portretom muzyków na ekranie.
W nagrodzonym sześcioma nominacjami do Oscara dramacie Field opowiada historię fikcyjnej postaci Lydii Tár (w tej roli Cate Blanchett), wspaniałej kompozytorki i pierwszej w historii dyrygentki orkiestry berlińskiej filharmonii. Odtwórczyni głównej roli znakomicie oddaje niejednoznaczną osobowość artystki – osoby niezwykle utalentowanej, a jednocześnie egoistycznej i trudnej w codziennym życiu. Postaci wielkich kompozytorów i dyrygentów wielokrotnie rozpalały już wcześniej wyobraźnię filmowców, którzy opowiadając o sławnych muzykach podejmowali zagadnienie talentu (oraz jego braku) i zastanawiali się nad przywilejami artystów oraz ich społecznym statusem.
Dotychczas w ramach przeglądu pokazaliśmy wybitny, choć mniej znany film Andrzeja Wajdy, „Dyrygent” (1980), nagrodzonego ośmioma Oscarami „Amadeusza” (1984) Miloša Formana, znakomity film „Dotknięcie ręki” (1992) Krzysztofa Zanussiego z muzyką Wojciecha Kilara oraz świetną „Próbę orkiestry” (1978) Federico Felliniego, gdzie opis próby muzyków staje się punktem wyjścia do politycznej alegorii, w której dyrygent symbolizuje władzę.
W marcu zaprezentujemy natomiast film pokazywany premierowo. "Il Boemo" opowiada niezwykłą i nieznaną historię Josefa Myslivečka, jednego z najbardziej cenionych kompozytorów operowych XVIII-wiecznych Włoch, który inspirował Mozarta i został jego przyjacielem. Ubóstwiany w Wenecji, pożądany w Neapolu, dziś pamiętany przez nielicznych. Jego muzyka nadal jednak fascynuje słuchaczy swą energią, pomysłowością, emocjonalną głębią. W filmie wybrzmiewa z mocą dzięki plejadzie współczesnych operowych gwiazd i znakomitej orkiestrze. To opowieść o losach kompozytora, jego relacjach z fascynującymi kobietami, brawurowej drodze na szczyt i bolesnym upadku.