Nazwisko Josepha Conrada (1857-1924) wymieniane jest obok największych pisarzy literatury światowej – Fiodora Dostojewskiego, Heny’ego Jamesa czy Ernesta Hemingwaya. Urodzony w Polsce jako Józef Korzeniowski legendarny autor osiadł w 1894 roku na stałe w Anglii, gdzie zrobił zawrotną karierę, pisząc takie arcydzieła jak „Lord Jim” (1900), „Jądro ciemności” (1902), „Nostromo” (1904), „Tajny agent” (1907), czy „Smuga cienia” (1917). Łącząc wpływy romantyczne z modernistycznymi, Conrad stworzył utwory w mistrzowski sposób wyrażające ducha swoich czasów i oddające ambiwalencję nowoczesności. Pisarz pytał o naturę zła w człowieku, analizował postawy moralne i poddawał wiwisekcji proces kolonizacji. Do inspiracji Conradem przyznawali się tacy XX-wieczni autorzy, jak William Faulkner, William S. Burroughs, czy Thomas Pynchon.
Choć powieści Conrada napisane są wykwintnym stylem literackim i wydają się bardzo trudne do przełożenia na język filmu, to jednak kino upomniało się bardzo szybko o twórczość pisarza. Od 1919 roku do dziś powstało kilkadziesiąt adaptacji prozy autora, które realizowane były przez twórców tej miary co Alfred Hitchcock („Tajny agent” z 1936 roku), Andrzej Wajda („Smuga cienia” z 1976 roku), Ridley Scott („Pojedynek” z 1977), Francis Ford Coppola („Czas apokalipsy” z 1979), czy Nicholas Roeg („Jądro ciemności” z 1993). Doceniając przygodowe walory opowiadań i powieści Conrada, twórcy nierzadko próbowali oddać również gęstą psychologię jego dzieł.
Na mini-przeglądzie w Iluzjonie przypomnimy cztery filmy oparte na prozie legendarnego pisarza. Najstarszym dziełem jakie zaprezentujemy jest stosunkowo mało znany, niemy „Lord Jim” (1925) Victora Fleminga, opowieść o perypetiach oficera, który walczy ze strachem i pragnie ocalić swój honor. Pokaz uświetni muzyka na żywo wykonywana przez Aleksandrę Chmielewską. W maju pokażemy również mało znaną, polską adaptację „Jej powrót” (1975) Witolda Orzechowskiego, opartą na opowiadaniu „Powrót” Conrada. Ten telewizyjny film opowiada o mężczyźnie, który – po tym jak żona okazuje mu pogardę – przewartościowuje swoje życie. W czerwcu zaprezentujemy „Pojedynek” Ridleya Scotta, oparty na opowiadaniu pod tym samym tytułem. Harvey Keitel i Keith Carradine wcielili się tu w postaci dwóch wojskowych z czasu wojen napoleońskich, którzy na przestrzeni lat podejmują próby dokonania honorowego pojedynku. Na mini-przeglądzie nie mogło zabraknąć również „Czasu apokalipsy”, arcydzieła Francisa Forda Coppoli, który osadził fabułę „Jądra ciemności” w scenerii wojny wietnamskiej. Zapraszamy do kina!